Zorg, ICT en vertrouwen in het UMCG en MCL

De automatisering deed z’n intrede in een tijd ver voor mijn belangstelling voor computers was gewekt. Zijdelings kwam ik er natuurlijk wel mee in aanraking maar het kon me niet boeien. Vrienden zaten dagen achtereen regels code te typen en als dan de elektronische Margrietwiel typemachine, die via een externe interface aan een Commodore 64 was geknoopt, eindelijk een zin op papier zette zonder dat iemand de toetsen beroerde, waren ze allemaal lyrisch.

Mij boeide het niet. Vermakelijk vond ik het wel om te zien hoe de kids zich bezig hielden met voor mij volstrekt zinloze tijdverspilling. Vermakelijk wel ja maar het kon mij niet boeien. Tot ik enkele dissidenten het Commodore veld zag verlaten en er Atari en BBC computers ter tafel verschenen. “Deze machines hebben een RISC processor”, werd samenzweerderig gefluisterd. Wat een RISC processor was, wist ik niet. Het boeide me ook niet. Wat mij ineens wèl greep was wat deze machines méér konden dan na dagenlang code ‘kloppen’ een zin op papier drukken. Feitelijk waren dit al multimedia computers ver voordat de PC bouwers vele jaren later met iets ‘nieuws’ op de markt kwamen; de multimedia PC.

Mijn belangstelling was gewekt maar veel meer dan belangstelling was het nog niet. Dat kwam pas nadat IBM de personal computer introduceerde en de markt overspoeld werd met goedkope clonen. de z.g. IBM compatible computers. Tussen al die goedkope clonen vond ik ergens een Apple computer. Deze bleek een processor te hebben uit dezelfde RISC familie die zo bejubeld werd door de boys van destijds met hun Artari en BBC computers. Ook de oorsprong van Apple sprak mij aan. Twee jonge mannen, Steve Jobs en Steve Wozniak die in een garage een printplaat in een houten kistje hadden gestopt wat als computer werkte. Ze wisten het ding nog te verkopen ook. Het volgende model was al klaar voor productie en toen ging het snel. Mijn eerste Apple was een Quadra 700 AV computer. Vanaf dat moment was ik gegrepen door dit merk. Creativiteit werd met de Mac meegeleverd. Op die wijze kan ik mijn waardering het beste omschrijven. De PC was een stoffige machine voor grijze kantoormuizen en de Mac was de kwajongen met grappen, grollen en vele andere creatieve kunstjes. Een intuïtieve computer waarvoor ik niet eerst een dikke handleiding met onbegrijpelijke tekst hoefde door te spitten maar een computer die ik begreep. Sindsdien is er maar weinig veranderd.

Ondanks dat Apple tegenwoordig ook gebruik maakt van Intel processors voor haar bureau computers en laptops, is en blijft het grootste verschil met de PC bestaan uit het besturingssysteem. Waar in de grote, wijde wereld verreweg de meeste PC’s met Windows voorgeïnstalleerd over de toonbank gaan, worden Apple computers met het eigen Mac OS X verkocht. Een uiterst stabiel en veilig Unix gebaseerd besturingssysteem wat geschikt is voor grote netwerken met vele gebruikers. Maar diezelfde veiligheid en stabiliteit is natuurlijk ook in kleinere bedrijven en thuis bijzonder welkom.

In het jaar 2010 kwam ik vanwege mijn ernstige longklachten steeds vaker in ziekenhuizen terecht. Mijn longemfyseem ontwikkelde zich in een beangstigende vaart. Ik begreep dat ziekenhuizen een veilige haven voor mij zouden moeten zijn. Ik had daar ook vertrouwen in. Groot was mijn verbazing dan ook toen na een bloedgasanalyse geen uitslag uit de machine kwam rollen. “Het lijkt Windows wel”, zei ik gekscherend tegen de verpleegkundige van de spoedeisende hulp. Hij hielp mij uit de droom door bevestigend te antwoorden. Inderdaad, het probleem werd veroorzaakt door het onderliggende Windows.
HEL-LUP! Waar ben ik terecht gekomen?! Wordt mijn leven in handen gelegd van ’s werelds meest instabiele besturingssysteem? Zo’n vaart zal het toch niet lopen?
Het heeft even geduurd maar mijn angsten zijn werkelijkheid geworden. Afgelopen donderdag verscheen op Twitter het ene na het andere bericht van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Deze berichtgeving betrof een ICT storing. Het computernetwerk was buiten werking. Alle afspraken werden afgezegd. de poliklinieken werden gesloten. Operaties werden geannuleerd. Alleen spoedeisende operaties konden met veel kunst en vliegwerk doorgang vinden. “My worst nightmare came true!”
Gelukkig voor het UMCG en haar patiënten was de storing donderdagavond weer verholpen. Vrijdag gingen de poliklinieken weer open en alle geplande operaties konden weer uitgevoerd worden. Pfff… maar wel een hele slechte beurt. Wie was ook alweer verantwoordelijk voor de keuze voor het Windowsplatform, destijds? Geef die manager nog een vette bonus, zou ik zeggen.

Sinds maandag 8 augustus lig ik weer eens in het Medisch Centrum Leeuwarden. Men is hier bezig met de invoering van het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). De software die de huisleverancier gemaakt heeft, draait op een Windows gebaseerd systeem. Sinds ik hier nu ben, heb ik het systeem al verschillende keren volledig zien crashen. Je zal maar spoedeisende hulp nodig hebben waarbij informatie uit het EPD dringend nodig is. Als het systeem op dat moment crasht, en die kans is dus niet ondenkbaar, ben je mooi in de aap gelogeerd.

Overbodig te zeggen dat in maar weinig vertrouwen heb in de ICT aspiraties van zowel UMCG als MCL. Zolang zij kiezen voor instabiele oplossingen, zullen de problemen zich blijven opstapelen. En het stomme is, het is niet nodig. Je hebt helemaal geen Windows nodig om computers te besturen. Er zijn meerdere besturingssystemen die wèl veilig en stabiel zijn.
Er worden nu vermogens uitgegeven aan Windows licenties en ondeugdelijke software. Dat kan anders, veiliger, stabieler en bovenal goedkoper. Wanneer gekozen wordt voor veiliger en stabiel, neemt mijn vertrouwen mogelijk ook weer toe. En om mijn vertrouwen alleen gaat het natuurlijk niet. Het gaat hier vooral over de veiligheid van de patiënten waarvoor de ziekenhuizen verantwoordelijk zijn. Die veiligheid lijkt mij niet te garanderen met Windows als onderliggende laag van beveiliging.

14 juli 2011, Medisch Centrum Leeuwarden, afdeling longziekten

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Zorg, ICT en vertrouwen in het UMCG en MCL

  1. pat zegt:

    of al je gegevens op een stick,inpluggen en ziedaar….je hele dossier op het scherm;zeg nou zelf:welk landelijk systeem(zelfs dat van de belasting)ligt niet zo nu en dan plat,op haar gat?

  2. Sam zegt:

    interresant onderwerp hans!! 🙂 je kan er vast nog veeeel meer over schrijven…. komt er nog een vervolgje?

    P.s. goed op jezelf passen hé

    Gr Sam

  3. Ik wil mijn gegevens in een systeem op mijn mac/telefoon/tablet en wanneer artsen het nodig hebben kunnen ze toegang krijgen. Het is toch te gek voor woorden. Het zijn ‘mijn’ gegevens, het is mijn lijf en mijn leven. Weet iemand nog een open source database?

    p.s dat je je hier druk over kunt maken is toch een goed teken?

    • oogwerkdotnl zegt:

      @Eric Voigt
      Het is natuurlijk niet helemaal wat je bedoelt maar een begin is het wel. In de AppStore vind je het gratis ‘MedDossier’. Een initiatief van diverse zorggerelateerde instellingen voor iPone en iPad. Je kut ier wat relatieve medische gegevens invoeren die handig zijn voor ambulance en spoedeisende hulp.
      Zelf heb ik MedDossier op m’n iPhone en iPad geïnstalleerd voor die gevallen waain ik zelf niet meer duidelijk kan maken wat de betreffende hulpverleners willen weten.

      MedDossier, dus. Gratis te downloadrn in de AppStore voor iPhone en iPad.

  4. paul zegt:

    Leuk stukje Hans ,
    Maar hoe is het nu met jou
    Dat intereseert me eigenlijk veel meer!
    Groet, Paul ,

  5. Jantien zegt:

    Best eng ja, maar hoe gaat het nu eigenlijk met jou? Beetje opgeknapt?
    Jantien

  6. Ans Fidder zegt:

    Beste Hans,
    Mijn eerste ervaring met ICT? Alles op een ponsband intypen (en geen spatie verkeerd!), naar SARA (rekencentrum) fietsen en een week later ophalen…Soms resultaat, anders alles opnieuw intypen..
    Sterkte met opknappen, Peace and Love, Ans.

    • oogwerkdotnl zegt:

      @Ans Fidder
      SARA ken ik og wel. Was in Amsterdam gevestigd. Mijn vader had de kracht van SARA wel eens nodig en moest dan tijd reserveren en de benodigde rekengegevens aanleveren waarna de resultaten dan (inderdaad ‘eventueel’ retour kwamen). Wat een tijd.
      De allereerste G4 die wij kochten was zoveel krachtiger dan de joekel van een SARA.

      Doei Els.

      Oja, Love & Peace. 🙂

  7. Gerda zegt:

    Ha Hans je bent er nog, (een paar dagen niet geschreven na opname MCL, schrik van mijn kant) ik vond je blog op internet en voel wat je door maakt, wij zijn copd maatjes beide Gold 4, zo herkenbaar wat je schrijft, heel veel sterkte en blijven ademen zeg ik tegen jou en tegen mijzelf, het is soms zo moeilijk om positief te blijven denken en vaak zo’n eenzame strijd ondanks alle liefde en hulp om me heen
    Sterkte,
    Groetjes,
    Gerda, in Groningen de roots nu wonende aan de rand van Harkstede.

Geef een reactie

