Retour Bella

En daar ga ik weer. Mijn tijd in het Medisch Centrum Leeuwarden zit er weer op. Ik heb weer even een beetje bij kunnen tanken. Tijd om weer in de taxi naar huis te stappen. Veel opgeknapt ben ik niet maar toch is mijn kortademigheid iets minder geworden. Rust is goed. Thuis kan ik ook rusten maar toch is het anders. Thuis is het drukker. De zorgverleners van Anna die regelmatig over de vloer komen. Huishoudelijke hulp, ’s morgens. Daar komen de verleidingen van de bezigheden thuis nog bovenop. In het ziekenhuis heb ik alleen mijn eigen bedje, iPad en iPhone. Rust, vermaak en afleiding. Met daar tussendoor voldoende tijd om te rusten, slapen, gewoon een beetje liggen dommelen of wat kletsen met kamergenoten, als die de moeite waard zijn. En dat was gelukkig zo de afgelopen dagen. Leuke kamergenoten die wat te vertellen hadden en waar een goed gesprek mee te voeren was.

Nu ben ik dus weer thuis. Heel fijn is dat. Blij weer bij Bella te zijn en heerlijk weer achter een groot scherm te kunnen zitten. Wel rustig aan blijven doen. De fysiotherapeut wil mij pas na het weekend terug zien. Eerst kijken of de komende dagen stabiel blijven en dan na het weekend eens kijken hoe ik er voor sta. De longarts, dr. Koppers, wil ook al dat ik rustig aan doe. Hij wil dat ik kalm toeleef naar 19 september. Ik ben dan voor twee dagen in het Universitair Medisch Centrum Groningen voor mijn laatste onderzoek op weg naar de borchoscopische longvolume reductie. Een experimentele ingreep in mijn longen die mij uiteindelijk in staat moeten stellen gemakkelijker te kunnen ademhalen waardoor ik meer lucht krijg, minder benauwd ben en meer conditie kan opbouwen. Als dat allemaal toch eens waar kon zijn… Ik zal dr. Slebos hartstikke dankbaar zijn na een geslaagde ingreep.

Maar tot die tijd eerst maar lekker rustig thuis zijn bij mijn lieve Bella. Dat is altijd fijn en daar heb ik nooit moeite mee. Als mijn longen dan ook nog een beetje meewerken en ik zo min mogelijk benauwd ben, heb ik het hier wel naar mijn zin.

17 augustus 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Retour Bella

  1. Ans Fidder zegt:

    Beste Hans,
    Geniet er van!
    Ik rust in een ziekenhuis overigens absoluut niet uit, alleen al anderen op de kamer verhinderen mij behoorlijk effectief te slapen….
    Ik krijg een oproep voor revalidatieonderzoek in Heideheuvel. Ervaringen uitwisselen?
    Groeten, Ans

    • oogwerkdotnl zegt:

      @Ans Fidder
      Ansje pandje gaat naar Heideheuvel? In Beatrixoord veel ‘slechte verhalen’ over Heideheuvel gehoord maar ja, dat gaat altijd zo.
      Heel graag wissel ik ervaringen uit.
      Love & Peace maar weer, meid.

  2. Sam zegt:

    Hee lieve hans,

    WELKOM THUIS!! 😉 Bella zou ook wel blij zijn!
    Doe het rustig aan hé en pas een beetje op jezelf !

    gr Sam

    • oogwerkdotnl zegt:

      @Sam
      Tuurlijk is Bella blij. Al is ze soms ook wel blij als ik een paar dagen in het ziekenhuis ben. Ze maakt zich vaak veel zorgen als het slechter gaat dus dan s opname voor haar geruststellend.
      Ja hoor, ik zal rustig aan doen. Zorg jij dan ook goed voor jezelf?
      Lieve groet,
      Hans

  3. Gerda zegt:

    Dag Hans, wat fijn dat je weer thuis bent, en hopelijk kan dr.Slebos (hij is mijn longarts in het UMCG ) iets voor je doen, dat zou geweldig zijn! Mijn hoop is ook op hem gevestigd.
    Tip, blijf zo ver mogelijk bij verkouden mensen uit de buurt, de R komt weer in de maand binnenkort, 1 virus, weer foute boel met onze kwaal.

    vr. gr. Gerda

    • oogwerkdotnl zegt:

      @Gerda
      19 en 20 september ben ik in het UMCG voor het laatste onderzoek. Dr. Slebos gaat dan een ballontje in de luchtweg naar de slechte longkwab opblazen om deze af te sluiten. Is de kwab dan echt dicht, dan is plaatsing van een ventieltje mogelijk. Ik heb goede hoop want de foto’s lieten al zien dat het goed moet komen.

      • Gerda zegt:

        Wat geweldig Hans dat jouw longen geschikt zijn voor deze ingreep, zo te lezen.
        Wat ik met het plaatsen van ventieltjes heb begrepen moet een gedeelte van de longen niet aangetast zijn met emfyseem, helaas zit het emfyseem bij mij helemaal verspreid door mijn longen, of ventieltjes bij mij mogelijk zijn hoop ik op 9 september van dr.Slebos te horen, maar ik ben er bang voor.
        Ik googel nu veel op stem cell therapie, hoever ze daar al mee zijn, altijd hoop houden is mijn motto.

        vr.gr. Gerda.

  4. Mathilde zegt:

    Lieve Hans,

    Jouw blogs brengen bij mij altijd herinneringen naar boven. Herinneringen met een traan… herinneringen met een lach. Ook zo bij deze blog. Jij schrijft “Ik heb weer even een beetje bij kunnen tanken”. Wanneer mijn moeder weer eens was opgenomen in het ziekenhuis, grapten wij altijd (nou ja, niet in het begin, maar later pas) dat ze er ‘gewoon weer eens nodig even tussenuit moest’. Voor buitenstaanders kan dit wrang klinken, maar wij wisten wel beter! Zoals jij ook zegt, thuis kun je ook rusten, maar de verleidingen van bezigheden is groot. En mijn moeder was een bezige bij, ze kon gewoon niet stil blijven zitten. Zeker niet omdat ze alles uit het leven wilde halen wat er (nog) in zat.

    Dus dank je wel, lieve Hans, voor alle herinneringen aan mijn moeder die ik dankzij jouw blogs met grote regelmaat opnieuw mag beleven (niet dat ik ze zonder jouw blogs zou vergeten of niet herbeleef, dat nooit!, maar je begrijpt hopelijk wel wat ik bedoel).

    Geniet van je rustig thuis zijn met Bella en een dikke knuffel voor jullie allebei!
    Mathilde

    • oogwerkdotnl zegt:

      @Mathilde
      Ja hoor, ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Ik vind het heel fijn dat mijn blogs voor jou en vele anderen zoveel herkenning oproepen. Dat is ook de reden geworden waarom ik er mee door blijf gaan. Waar het voor mezelf begon, is het nu steeds meer schrijven voor anderen geworden. Het gevoel van voldoening wat ik daaraan overhoud, is voor mij ruim voldoende beloning.

      Lieve groet van ons beiden uit Leeuwarden.

  5. Jantien zegt:

    Wat geweldig dat je je opname in september met vertrouwen tegemoet kunt zien. Wat zullen veel mensen voor jou duimen (of bidden, al naar gelang…….). Ik heb, dankzij jouw blog, die mij op dit experiment heeft geattendeerd, mijn longarts kunnen bewegen mij ook voor dit experiment voor te dragen.
    Jantien

Geef een reactie

