Kunst en COPD

Kunst en COPD. Wat heeft kunst met COPD te maken? Op zich bar weinig natuurlijk maar als je open staat voor nieuwe inzichten, blijk je ineens alle kanten op te kunnen. In mijn voortschrijdende ziekteproces heeft een zekere mate van voortschrijdend inzicht gelijke tred gehouden. Je gaat andere prioriteiten stellen. Andere belangen wegen en heel anders tegen bepaalde zaken aankijken. Wat ooit belangrijk was is nu ineens van ondergeschikt belang geworden.

Kunst en COPD. Om te beginnen is het een hele kunst om COPD, of willekeurig welke andere chronische ziekte dan ook, te dragen. Longaandoeningen zijn alle van een soort die pas dan echt tot je doordringt als je er zelf echt last van hebt. Benauwdheid is iets wat je ervaren moet en voortdurende benauwdheid is iets waarvan ik vind dat je dat absoluut níét ervaren moet. Nooit eigenlijk want voortdurende benauwdheid is verschrikkelijk. Voortdurende benauwdheid is werkelijk een héle kunst om te dragen.

Onlangs vond ik via Twitter een paar tekeningetjes van tweewielige voertuigjes. Dit deed mij denken aan vriend Hendrik K te Leeuwarden. Hij tekende op z’n Mac altijd brommertjes. Mooie tekeningetjes waren dat en ik hoop van harte dat hij daar nog ergens wat van heeft op een harde schijf of CD/DVD. Van de tweewielige voertuigjes die ik onlangs vond is een tweetal bij deze blog afgebeeld. Ik wil er iets over vertellen. Ik wil vertellen wat die tekeningetjes mij vertelden. Wat die tekeningetjes mij vertelden hoeft natuurlijk niet het verhaal te zijn wat die tekeningetjes de maker vertelde. Of wat die tekeningetjes vertellen aan anderen die ze zien. COPD en kunst.

Kijkend naar die brommertjes zie ik mezelf gaan. Ik zie mezelf gaan richting de afgrond. Waar die afgrond zich bevind weet ik niet en ik weet dus ook niet hoe lang het rijden is naar die afgrond. Is dat van belang? Nee, dat is in z’n geheel niet van belang. De kunst van die rit naar de afgrond is die rit zo plezierig mogelijk te maken. Heb je het weer. Kunst en COPD. Je ziet zo langzamerhand dat kunst heel veel met COPD te maken heeft. Het is maar net wat je onder kunst wenst te verstaan. Vertaal je kunst naar ‘levenskunst’ of blijft kunst dat elitaire behang in het museum. Zelfs in het laatste geval hebben kunst en COPD met elkaar te maken. Kunst roept associaties op. Emoties. Kunst ís emotie. Kunst is mooi. Met die associaties en emoties kun je weer een mooi stuk verder. Verder op weg naar die afgrond.

O wat heerlijk. Wat ben ik blij met die brommertjes. Wat ben ik blij met de schepper van die brommertjes. Ik weet niet eens meer wie ze gemaakt heeft maar bij deze dank ik de schepper oprecht voor zijn/haar creaties. En in dank gebruik ik ze hier even voor mijn blog. Ter illustratie van mijn verhaal. Om mijn verhaal handen en voeten te geven, duidelijk te maken.

De afgrond komt naderbij. Ik zoef met de wind door mijn pas geknipte haren richting de afgrond. Zo af en toe trap ik op de rem. Soms met wat meer maar vaker met een stuk minder succes. Al dat getrap op die rem kost energie en lucht. Niet te vaak doen dus. Alleen trappen als ik redelijkerwijs kan inschatten dat het enige zin heeft. O wacht, ik zie een afslag. Tijd voor een omweg. Ik stuur eventjes richting Groningen. Ja, dat doe ik. Ik ga over Groningen naar de afgrond. Daar woont een kunstenmaker aan het Hanzeplein die één van zijn experimentele kunstjes op mij wil toepassen. Mogelijk dat dit medische kunstje mijn weg naar de afgrond ietwat verlengt. Zo niet, dan in ieder geval een stuk verlegt, veraangenaamt. Joe-hoe… kunstenmaker… ik ben onderweg hoor! Kom maar op met dat kunstje.

18 augustus 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis.

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Kunst en COPD

  1. Frank zegt:

    Jeetje mina, bij toeval via twitter op deze wordpress gekomen. Hans, heel veel sterkte toegewenst. Jouw verhaal doet mij kippevel bezorgen, zeer mooi geschreven.

    • oogwerkdotnl zegt:

      @Frank
      Wie je bent, weet ik niet Frank maar bedankt voor je fijne reactie. Ik hoop dat je het kippenvel kunt overwinnen zodat je misschien nog eens terug kunt komen om zo af en toe wat te lezen.

  2. jitske van den broek zegt:

    de dauwdruppel glanst
    volkomen onbekommerd
    waar zij zal vallen.
    Soin 1604-1682

    Nonja

  3. Jantien zegt:

    Niet een afgrond, maar een afslag naar een alternatieve route. Nog maar even weg van die afgrond. Wat een mooie metafoor; kunst met een grote K.
    Jantien

  4. Ans Fidder zegt:

    Weer genoten van je blog! Ans.

  5. lou zegt:

    hoi hans jou bewoordingen zijn een voorbeeld voor mij als mede patient heb je al een datum van onderzoek in t umcg ? we houden de moed er in en hopen op een goede afloop vooral jij moet t vooronderzoek nog ondergaan ik hoop er t beste van voor je want deze kunstenaar van het HANZEPLEIN kan ons hopelijk nog een leuke toekomst bezorgen.
    Trouwens ben je nog steeds in het MCL of alweer bij Bella thuis .
    Hans jongen ook ik voel nu de spannig op komen van A of B op 6 sept as we laten het maar over ons heen komen ja

    Hans sterkte en hopen op goeie berichten he.
    Groetjes van Lou

Geef een reactie

