Geen lol te beleven aan de dood

Longemfyseem heb ik sinds enige jaren. Longemfyseem is een ernstige longaandoening. Samen met chronische bronchitis vormt het de groep longaandoeningen die onder de term COPD vallen. COPD is een afkorting van de Engelse term ‘Chronic Obstructive Pulmonary Disease‘. Patiënten die bekend zijn met deze aandoening hebben in mindere of meerdere mate last van een longaandoening die zich blijvend ontwikkelt in een neerwaartse spiraal. Het is dus niet alleen chronisch (ongeneeslijk) maar ook nog eens progressief.

Ondanks het grote stempel wat COPD op het leven van de patiënt drukt, is er voor de patiënt meer dan COPD alleen. Met andere woorden, de patiënt is geen COPD maar heeft COPD. Naast de aandoening is er nog zoveel meer dan de aandoening alleen. Afhankelijk van het karakter van betreffende patiënt, kan deze zich er aan overgeven en bij neerleggen of de patiënt kan zich tegen de ziekte verzetten. Verzet zal nooit betekenen dat de ziekte te overwinnen is maar verzet kan wel leiden tot een aanzienlijk betere kwaliteit van leven. Jezelf blijven ontwikkelen, bezig blijven en in het leven blijven staan, biedt nou eenmaal veel meer perspectief dan bij de pakken neer te gaan zitten. Van dat laatste is nog nooit iemand beter geworden.

Zo ook ik. Ik bèn geen COPD. Het is al erg genoeg dat ik COPD hèb. Maar ik bèn het niet. Zo heb ik me een korte periode beziggehouden met de dood. Tot ik merkte dat bezig zijn met de dood mij belette te leven. Ik ging mij opnieuw richten op het leven en sindsdien is mijn leven aanzienlijk prettiger geworden. Aanvankelijk was het even moeilijk om de dood los te laten maar ik kan het iedereen aanraden die chronisch ziek is en tegen de dood aan zit te kijken. Laat het gaan. Laat het los. Als die dood je hebben wil, komt hij je vanzelf halen. Je hoeft daar geen enkele moeite voor te doen. Richt je liever op het leven. Het leven heeft zoveel meer te bieden dan de dood. De dood is dodelijk saai en duurt een eeuwigheid. Er is geen lol aan te beleven.

19 augustus 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Geen lol te beleven aan de dood

  1. instamargo zegt:

    De dood komt jou nog niet halen, er zit nog veel te veel leven in je. Je hebt gelijk dat de overgave leidt naar teruggang en verzet geeft kracht. In alle dingen die je het leven zwaar kunnen maken. Jullie zijn beiden mensen die veel zieken kunnen stimuleren door jullie instelling en daar is dit blog voor.

  2. instamargo zegt:

    Ja. Gnf…. Dat was ik dus. Margo. Sta weer ingelogd ergens ….

  3. Bennie zegt:

    Hoi Hans, vol belangstelling en bewondering heb ik je logs gelezen. Mijn vader heeft ook COPD fase 4 met een longcapaciteit van 17%. Ook hij heeft veel moeten inleveren. Zo was hij altijd erg actief bij de voetbalvereniging en zo moet je veel inleveren, als los zand door je handen. Je kunt wel krampachtig je handen dicht proberen te houden maar het losse zand weet toch door je handen te glippen. Vaak heb ik het gevoel dat buitenstaanders niet eens doorhebben hoe ernstig COPD is, of kan zijn. Maar jij weet uiteraard wel beter. Ik blijf je blogs in de gaten houden en wens je heel veel kracht, sterkte en wijsheid toe.

  4. Dirkje zegt:

    Hallo Hans,
    We kennen elkaar al best lang en ook wel goed (mag ik zo wel stellen toch?) maar het komt toch regelmatig voor dat ik me verbaas over je inzicht in bepaalde dingen. Ik weet wel, noodgedwongen inzicht gekregen soms, maar toch ook een kijk op zaken waar ik dikwijls bewondering voor heb. Wilde ik gewoon even zeggen. Ik hou van je moed, doorzettingsvermogen, je schrijftalent, je cynisme (soms ook hoor) je gevoel voor humor, en ga zo maar door (doe ik niet, straks ga je nog naast je wielen rijden ipv naast je schoenen lopen, want dat komt nog wel) Hoop nog vaak en lang met een smile achter mijn pc te zitten wanneer ik weer een van je schrijverijen lees.
    groeten,
    Dirkje

Geef een reactie

