Neem de tijd

“Neem de tijd”, zei m’n longarts vorige week in het Medisch Centrum Leeuwarden toen ik daar opgenomen was op de afdeling longziekten. Hij doelde op de rust die ik nemen moest voor ik naar het Universitair Medisch Centrum Groningen ga voor het laatste onderzoek voorafgaand aan de experimentele ingreep die ik in het UMCG onderga.

De tijd nemen om tot rust te komen, valt mij zwaar. Er is zoveel verleiding. Er is zoveel te doen. Er moet van alles gedaan worden en er kan van alles gedaan worden. Zo moet ik mijn aangifte inkomstenbelasting over 2010 nog doen. Zowel privé als bedrijfsmatig. Eerst moet ik alle stukken bij elkaar zoeken en dan kan ik daarmee de aangifte invullen. Ook moet ik nog diverse administratieve taken voor Oogwerk Media klaren. Inkoop- en verkoopboek moeten beide vanaf een bepaalde datum weer op orde gemaakt worden. Ook het bankboek moet vanaf een bepaalde datum worden voorzien van de nodige kopieën van aan- en verkopen.

Naast al deze taken die moeten, zijn er altijd de verleidingen. Zoveel leuks te doen. Films kijken, muziek uitzoeken en luisteren, met mooi weer de deur uit om buitenshuis vermaak te vinden en altijd de mogelijkheid van bezoek ontvangen.
Kortom, het valt niet mee om de tijd te nemen. Heel vaak als ik besluit na de lunch te gaan slapen, komt er weer wat tussen waardoor mijn middagslaapje in het water valt.

Ralph Koppers

“Neem de tijd”, zei m’n longarts vorige week tegen mij. Hij is inmiddels op vakantie en ik ben intussen weer thuis gekomen. Hier moet ik de tijd nemen om tot rust te komen. De tijd nemen om aan te sterken. Na het weekend begin ik weer aan mijn fysiotherapie. Maandag- en donderdagmiddag of dinsdag- en vrijdagmiddag ben ik in de oefenzaal van de fysiotherapie van het MCL hard bezig mijn conditie ietwat op te vijzelen. Keihard werken voor kleine beetjes vooruitgang. De tijd die ik daarvoor neem is mij zeer dierbaar. Ik weet waar ik het voor doe en ik doe het graag. Elk kleine beetje winst is mij zeer welkom.

Dirk Jan Slebos

Ik neem de tijd. Reken maar Ralph, dat ik de tijd neem. Ik neem de tijd en zet mij volledig in. Wat ik kan doen, zal ik doen. Ik zal alles doen om zo goed mogelijk aan mijn nieuwe traject te beginnen. Als doctor Slebos bereid is zijn kunstje op mij uit te voeren, ben ik bereid daar alles tegenover te stellen wat in mijn macht ligt. Ik zal in zo goed mogelijke conditie aantreden voor het laatste onderzoek en voor de uiteindelijke ingreep. Gelukkig hoef ik geen loodzware operatie te ondergaan. Dit kunstje wordt poliklinisch uitgevoerd middels een brochoscopie. Geen snijden in mijn borst. Niks zagen in mijn borstbeen en/of ribben. Geen spieren die doorgesneden hoeven te worden. Geen loodzwaar revalidatietraject na de operatie. Gewoon een eenvoudige, poliklinische ingreep die twintig tot dertig minuten zal duren en waarna ik weer op huis aan kan na een kopje thee met een boterham.

“Neem de tijd”, hoor ik doctor Ralph Koppers nog zeggen. Als ik die wijze woorden straks tegen doctor Slebos herhaal, is hij al klaar met de ingreep voor ik uitgesproken ben. Ik neem de tijd en ga er voor.

20 augustus 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Neem de tijd

  1. Ans Fidder zegt:

    Beste Hans,
    Die rust zit gewoon niet in je hoofd. Ik zit nu ook veel te laat achter de computer. Maandag spirometrie. Is het na de laatste ontsteking nog III of is het IV geworden…
    Voor jou is dat: kan ik die behandeling krijgen? Tot je dat weet zal je ook wel soms wel en soms niet “dingen kunnen doen”. En als het niet gaat, dan gaat het eenvoudig niet. Ik heb overigens vandaag Oogwerk Media eens opgezocht, mooi werk!
    Sterkte, Peace and Love, Ans.

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Ans Fidder

      Dank je Ans voor je compliment over mijn werk. Ken je m’n site frieslandcast.nl ook? En op YouTube.com/oogwerkmedia staat geloof ik bijna alles wat ik ooit gedaan heb. Niet echt alles want er zijn ook productues gemaakt die absoluut niet online mogen van de opdrachtgever. Aldi is er zo eentje. Alles wat ik voor hen gedaan heb, mag niet in de openbaarheid komen. Nog geen minuut aan film. Doe ik dat wel, dan heb ik dus echt een probleem. En zo zijn er nog een aantal van die gesloten bolwerken.

      Lof ende pies maar weer.

  2. Sam zegt:

    hee hans,

    mooie blogjes!! ik liep een beetje achter haha…
    enee… je tijd dan ook écht nemen he! 😉

    Gr Sam

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Sam

      Liep jij een beetje achter? Ben ik hartststikke jaloers op want dat lopen van mij is nog steeds niks. Ik loop niet achter, ik loop helemaal niet. 🙂

      En omdat ik toch niet loop, kan ik rustig alle tijd nemen. Gaat helemaal goed komen dus.

  3. Dirkje zegt:

    Lieverd, er is altijd wel iets te doen (zoveel te doen, ik heb nog zoveel te doen…. zong Toontje Lager al een poos geleden) Dus af en toe even een rondje op de plaats moet kunnen hoor en ik zal niet zeggen “pas op de plaats”, gezien je antwoord hierboven 😉
    lieve groeten,
    Dirkje

Geef een reactie

