Nachtelijke dyspnoe

Midden in de nacht was het. Het zal zo rond drie uur geweest zijn dat ik wakker werd en een lichte vorm van paniek zich van mij meester maakte. Het masker van de BiPAP probeerde ik van mijn gezicht te verwijderen maar dat lukte pas na enig geklooi. Inmiddels zat ik op de rand van het bed. Nog steeds niet helemaal wakker, probeerde ik voor mezelf te achterhalen wat er gebeurd en wat er aan de hand was. Dyspnoe, oftewel acute ademnood. Ik merkte dat ik zat te happen naar lucht. Hoe kon dit gebeuren? Met het masker van de BiPAP op kwam er namelijk niet alleen druk maar ook zuurstof mijn longen binnen.

Nu ik op de rand van het bed zat, kwam er overigens niks extra’s meer binnen. Mij dit realiserend, ging ik op zoek naar de neusbril van de zuurstoftoediening. Het hing ergens aan mijn tafeltje bij het bed. Eenmaal te pakken, zette ik de neusbril op en schakelde de zuurstof op de concentrator over van BiPAP naar neusbril. Pfff… er kwam weer zuurstof binnen. Na een minuut of vijf begon ik me aanzienlijk beter te voelen.

Nu, ’s morgens met een bakje verse koffie, weet ik nog steeds niet wat er gebeurd is. Wel weet ik dat ik me vannacht alles behalve prettig voelde. Het is best lang geleden dat ik zo wakker werd, midden in de nacht. Ik weet dat de apnoe die zich bij mij ontwikkeld heeft, zorgt voor zo’n vijfentwintig tot dertig stops van de ademhaling per nacht maar de BiPAP heeft juist als nevenfunctie dit te voorkomen.

Me druk maken om gedane zaken, heb ik enige tijd geleden al afgeleerd. Het brengt me nergens en vaak geeft het niet eens een oplossing of antwoord. Er zijn voldoende zaken in de wereld die mijn aandacht meer dan waard zijn. Belangrijke zaken of misschien zelfs zaken die puur voor het amusement dienen.
Zo vond ik de nieuwe website van kinderboekenschrijver Marcel van Driel. De schrijver kende ik al van zijn boeken subroza.nl en het daaropvolgende deel 2. Het nieuwe boek van Marcel van Driel heet superhelden.nl en is opnieuw een combinatie van een uiterst spannend boek en een online game. Natuurlijk, het is een kinderboek maar dat is een ruim begrip bij schrijvers als Marcel van Driel. Ook als volwassene is het heel fijn lezen in zijn werk. En trouwens, kinderboek… we hebben het hier wel over de wat oudere kinderen. Dus, heb je kinderen, neefjes en/of nichtjes, of denk je zelf blij te worden van een genummerd en door de schrijver gesigneerd exemplaar van superhelden.nl, dat moet je dan echt snel bestellen want de oplage van dit aanbod is beperkt. En op is echt op! Zelf heb ik al een exemplaar besteld want zo’n genummerd en gesigneerd exemplaar is straks nergens meer te koop. En reken maar dat ik het boek ook daadwerkelijk lees. Ik kan het blind aanbevelen. En de game? Die komt er gratis bij en ook die ga ik spelen.

En wat mijn ademhalingsprobleem van afgelopen nacht betreft? Schrijvend over en denkend aan superhelden.nl zijn de gedachten hieraan als sneeuw voor de zon verdwenen. Hartelijk bedankt, Marcel. šŸ™‚

23 augustus 2011, Leeuwarden, Medisch Centrum Leeuwarden, restaurant

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiƫnt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeƫn. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Nachtelijke dyspnoe

  1. tommy1 zegt:

    Hans ,

    Het bovenstaande daar moet ik je helemaal gelijk aan geven en hoop dat je vannacht niet weer zo benauwd gaat worden .

    Gr Eef

Geef een reactie

