Een introductie

Het is alweer een jaar geleden dat ik begonnen ben met dit weblog. Om precies te zijn was de exacte mijlpaal drie dagen geleden. Vandaag zag ik op de voorpagina ineens dat de blogs in het archief terug gaan tot augustus 2010. Op 23 augustus 2010 plaatste ik het eerste artikel. Hieronder is het nog eens te lezen.

Introductie

Het is al een tijdje bekend. Mijn longen zijn kaduuk. De longarts noemt het COPD Gold 4. COPD begint bij Gold 1 en eindigt bij Gold 4. Ik zit dus in de laatste fase van de ziekte en dat betekent dat hierna niks meer is. Maar hoe lang het duurt voor ik in het niks verdwijn, kan geen mens zeggen. De tijd zal het leren en ik hoop natuurlijk op veel tijd.

Voorlopig blijf ik nog wel even vechten want ik heb nog zoveel te doen. Ik ben nog niet klaar met leven, zeg maar. Wat ik allemaal nog moet doen, hoe mijn gevecht verloopt en welke verschrikkelijke ziekteverschijnselen nog over mij heen gaan komen, probeer ik hier zoveel mogelijk te verwoorden.

Maar ook de leuke dingen natuurlijk. Want geloof me, ondanks mijn chronische ziekte in de palliatieve fase, komt er met enige regelmaat toch nog steeds allerlei leuks op mijn pad. Volg deze blog en je zult het beleven.

Op deze eerste blog volgde gelijk al tien reacties. Tien reacties. Van bekenden maar vooral van voor mij volstrekt onbekenden. Het deed me goed, die tien reacties en ik begreep dat dit het begin was van iets wat langer zou gaan duren. Al snel werd uit de reacties op volgende blogs duidelijk dat mijn weblog gewaardeerd werd. Familie, bekenden en onbekenden, lotgenoten, geliefden en dierbaren van lotgenoten, (para) medici en zomaar belangstellenden kwamen regelmatig bijlezen en spraken in hun reacties vaak waardering voor mijn stukjes uit. Niet altijd heb ik persoonlijk kunnen reageren op de reacties van lezers. Daar waar ik het wel gedaan heb, geeft het van mijn kant geen enkel verschil van waardering aan ten opzichte van de reacties waarop ik niet gereageerd heb. Alle reacties zijn mij even dierbaar.

Een jaar geleden is het nu dat ik dit weblog begonnen ben. We vieren een feestje. We zeg ik omdat ik het feestje graag met de lezers vier. Een virtueel feestje. Een feestje zonder toeters en bellen. Een feestje in ons hoofd. Denkend aan het jubileum zal het vandaag ‘zoemen’ in de hoofden van de bezoekers van Hans’ Laatste Gevecht.

Een jaar ben ik nu aan het schrijven. Het einde is nog lang niet in zicht. Het einde zal er pas dan zijn als ik mijn vingers niet meer kan roeren of als ik niet meer kan dicteren. Als ik zelf op geen enkele manier meer kan communiceren, kan ik onmogelijk verder gaan met dit weblog. Maar zoals ik het nu zie, was dit eerste jaar hetzelfde als mijn eerst blog. Een introductie.

26 augustus 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Een introductie

  1. Marja zegt:

    Ik lees je blog altijd, reageren doe ik minder. Niet omdat ik niet wil maar omdat ik denk dat ik niets toe te voegen heb. Ik meen dat meerwaarde van reactie gemeten wordt aan de inhoud. En toch als ik schrijf dat ik je bewonder omdat je schrijfstijl en je power onaangetast lijken door je ziektebeeld, dan meen ik dat oprecht.
    Met mijn longen is niets aan de hand, ze vullen zich minder goed door de MS,maar dat brengt mij niet zoveel ongemak als bij COPD .
    Bella en jij zijn me op afstand dierbaar geworden, dat wilde ik even laten weten.

  2. Ans Fidder zegt:

    Dag Hans,
    Je introductie is dus nu voor de 2e maal geslaagd. Ik blijf je met genoegen volgen.
    Bovendien staan er vaak ook voor mij nuttige zaken in. Ik zit overigens nog in III (FEV1 38%, viel mee, vorige keer was het 34%…), maar ook dat is al deels een gevecht. Groeten aan Anna-Bella.
    Peace and Love, Ans

  3. sam zegt:

    lieve hans op naar nog vele jaren leesplezier !! jouw weblog is mijn ochtendritueel, niet meer weg te denken dus !!

    xx sam

    • oogwerkdotnl zegt:

      @sam

      Als jij nog de enig overgebleven lezer van mijn weblog was, zou ik er nog met alle plezier mee doorgaan. Het is een eer dat mijn weblog deel uitmaakt van jouw ochtendritueel.

      Ook jouw weblog lees ik regelmatig om wat van jouw Zeeuwse reilen en zeilen op de hoogte te blijven.

      Lieve groet,
      Hans

  4. Dirkje zegt:

    Hai Hans,

    Door jouw weblog krijg ik het gevoel je beter te hebben leren kennen, dan al die keren dat we elkaar ergens tegen zijn gekomen. Voor mij zijn je schrijverijen bronnen van info, maar ze zijn ook een voorbeeld hoe je positief kunt blijven en hoeveel moed je kunt opbrengen om te blijven vechten, ook als de omstandigheden heel erg zwaar zijn. Ik ben blij dat er zoveel lezers zijn, op de een of andere manier heb ik het gevoel ook hen een beetje te leren kennen, one big family zogezegd. ;-). Ik hoop nog lang en vaak van je blog te kunnen genieten, want dat is gewoon wat ik doe als ik lees.
    Lieve groet,
    Dirkje

Geef een reactie

