De wind als regisseur

Daar zit ik dan. Achter m’n toetsenbordje met een nog leeg hoofd. Een onderwerp voor dit blog heb ik niet. Van Marco kreeg ik een tweetal tips om mijn blog-out te bestrijden. “Ga eens in de schoenen van een ander staan” en “Beschrijf de geluiden van de plek waar je het liefst zit”. Met beide tips zou ik wat moeten kunnen. Een dag beschrijven terwijl ik in de schoenen sta van iemand die ik bewonder, verafschuw of iemand die welke emotie dan ook in mij oproept. De tweede tip, de geluiden, trekt mij meer. Toen ik dit las in de reactie van Marco op mijn artikel ‘Blog-Out’, sprak deze tip mij direct aan.

(Ineens heb ik nu wel een onderwerp. Hoe ik dat moet uitwerken en op ‘papier’ moet zetten, is mij vooralsnog een raadsel. Gewoon uit de losse pols maar weer.)

Foto: Christiaan Kramer

Onmiddellijk moest ik denken aan de jaren dat ik opgroeide in Delfzijl. De zeedijk langs de Eems en de haven waren favoriete plekken om naar toe te gaan. Bij deze plekken hoorden geluiden. Heel herkenbare geluiden. De geluiden van de zeedijk hoor ik nu zo weer in mijn hoofd. Er was altijd wind langs de dijk dus het geluid van wind is onmiskenbaar aanwezig. Overdag meestal een stevig geluid, doordrenkt van het gekrijs van de zeemeeuwen en, afhankelijk van het tij, de geluiden van het water. Het geluid van de wind is zo mooi variabel. Het zit vol dynamiek. In geluidssterkte neemt het af en zwelt het aan. Het is een geregisseerd geluid. Geregisseerd in overeenstemming met wat je ziet. Op de zeedijk is dat het gras op de dijk en het water in de Eems. Maar ook de meeuwen in de lucht en de wolken daar weer achter. Je ziet de veranderingen optreden op het moment dat het geluid verandert. Er is zoveel te zien, zoveel te horen en daardoor dus zoveel te genieten. Het geluid van het water is al net zo gevuld van dynamiek als de windgeluiden. Het tij is hier mede oorzaak van. Het water kan heel ver weg zijn en dan steeds dichterbij komen. Andersom kan ook bij afgaand tijd. Uren heb ik op de zeedijk doorgebracht. Liggend op mijn rug, buik, zij, of zittend. Kijkend en luisterend. Altijd was er vermaak. Zoveel te beleven en alles voor het laagste tarief. Geheel gratis amusement.
Zou ik bijna de schapen vergeten. Hoe onmiskenbaar is hun geluid. En ook hun geluid is weer een samenspel met de wind en de tijd. Een schaap maakt ’s nachts heel andere geluiden dan overdag en het geluid van een schaap is ook weer afhankelijk van de wind. Je zou het bijna niet geloven maar de wind lijkt wel haast de regisseur die al die geluiden daar op de zeedijk tot een compositie smeedt.

’s Nachts en ’s morgens heel vroeg klonk het zoveel anders op de zeedijk. De windgeluiden waren ieler. Ze leken verder weg maar dat was niet zo. Vaak was het geluid gewoon zwakker omdat de wind ’s nachts afnam. Niet altijd. Het kon ’s nachts ook enorm waaien. Het geluid van de ruisende Eems was ’s nachts van een wondere schoonheid. Afhankelijk van de maan was de Eems dan wel of (bijna) niet te zien. Ook dan was het samenspel van wat je hoorde en zag weer een waar genoegen. Een schouwspel wat ik mijn leven lang nooit zal vergeten.
Daar, in mijn jongste jaren, heb ik de zeedijk met daarachter de Waddenzee leren waarderen. De bekoring is omgeslagen in liefde voor het Wad en van daaruit naar liefde en bekoring voor de natuur. En toch zijn mijn herinneringen aan die tijd tijd niet alleen natuurgeluiden.

Ook de haven was een plek waar ik veel te vinden was en de bijbehorende geluiden zijn zo herkenbaar in mijn geheugen opgeslagen. Wat als eerste in mijn hoofd opkomt is het geluid van de hijskranen. Een hoog, iel, piepend geluid. Ik weet eigenlijk niet eens waar dat geluid door veroorzaakt werd. Kwam het door het rijden met die gevaartes over de rails? Waren het de staalkabels die enorme krachten te verduren kregen? Speelde ook de wind hier weer een rol in? Ik weet het niet maar de geluiden zijn niet uit mijn geheugen verdwenen. De heftrucks die over de kades scheurden. Soms zacht en dan ineens een hard geluid van de dieselmotor als de heftruck ineens van achter een muur of container of stapel hout of ander stukgoed tevoorschijn kwam.
De schepen die aan de kade lagen afgemeerd waren ook een bron van vele geluiden. Soms de draaiende dieselmotoren en aggregaten voor de stroomvoorziening. De geluiden van de werkzaamheden aan boord. Het gekraak en het knappen van de trossen die strak gespannen tussen schip en bolder op de kade liepen. Geluid van laden en lossen. De wind die door de openingen van het schip gierde. Er was altijd wind in Delfzijl. Geluid in Delfzijl was en zal ook nu altijd met wind geassocieerd worden.

Er zit zoveel geluid in mijn herinnering dat het ondoenlijk is al dat geluid te gaan beschrijven. Vriend Marco wil ik bedanken voor zijn tip. Dit beperkte schrijven over geluiden uit de plaats waar ik opgroeide, heeft mij een uitgebreide trip down memory lane bezorgd. Een fijne trip want hoe slecht het tegenwoordig ook met Delfzijl gesteld is, ik heb daar een geweldige jeugd gehad. Een jeugd met de wind als regisseur.

28 augustus 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op De wind als regisseur

  1. Margo zegt:

    Zoals je weet heb ik ook een paar jaar in Delfzijl gewoond, van mijn 13e tot mij 18e, 19e ongeveer. Ik herinner me vooral het geluid van de misthoorn, ’s nachts als het erg mistig was. De wind regisseert niet alleen het geluid, hij draagt ‘m ook. Soms hoor je niets omdat de wind de kant van het geluid op blaast. Ik denk dat de geluiden die jij je herinnert nu ook nog dagelijks te horen zijn. Kom je nog wel eens in Delfzijl?

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Margo

      De misthoorn. Dat die uit mijn geheugen verdwenen kon zijn. Die misthoorn hebben we wat gehoord, daar in Delfzijl. Mistig was het vaak daar aan de Eems. Nu je mij er weer aan herinnert, hoor ik de misthoorn weer heel duidelijk. Dat doordringende geluid om de schepen op de rede van Delfzijl te waarschuwen voor het naderende land.
      Het is alweer een tijd geleden dat ik in Delfzijl was maar inderdaad, de geluiden van toen zullen deels nog steeds aanwezig zijn. De geluiden in de haven zijn aan de meeste verandering onderhevig geweest.

  2. Ik vind het een prachtige post over geluid en herinneringen. Cheers Hans!

  3. Jantien zegt:

    Irene over New York. Hoe zou dat klinken en hoe zal dat voelen? Het lijkt mij heel beangstigend, maar zeker ook fascinerend – om je heel klein en nietig bij te voelen ……….
    Jantien

  4. pat zegt:

    Bezig met een draaiboek van het een of ander….?
    Terug naar de kust……….waar rust is …….. en niet heerst……
    Waarnemen:niet alleen met je ogen,of je oren… je neus spreekt…..waddenlucht van..slik…wier…rottend vlees van vis, kwal, krab of vogel……
    de horizon,die niet bestaat…….
    Is het nu de neus die je volgt….

    pat

  5. Sam zegt:

    van je blogout is niets te merken ! 😉
    Mooi geschreven weer

  6. Gerda zegt:

    Ik weet niet of jij Hans ook positief of negatief met je luchtwegen reageerd op windrichtingen.
    Met de ogen dicht merk ik of de wind uit het zuid-zuidwesten (snelwegen rondom Groningen stad en land) komt, uitstoot fijnstof en daardoor veel benauwder, of de schone lucht vanuit het noorden, kan ik ietsje meer (weinig verkeer en zeelucht) de afstand naar het wad en Delfzijl is voor mij een half uur autorijden, bij noord-noordwestenwind heb ik iets meer lucht, en dat ietsje meer is heel veel voor mij.
    Hopelijk gaat het ooit in gebruik willen nemen van de kolencentrale in de ook Jou zo bekende Eemshaven niet door, weg schone zeelucht!, niet alleen voor mij maar voor het milieu is zo’n centrale in mijn ogen een ramp, en helemaal niet nodig ook!
    Gr. Gerda.

    http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/2870881/2011/08/27/Kolencentrale-in-Eemshaven-mag.dhtml

  7. Tam zegt:

    Grappig dat je over de wind schrijft, het doet me denken aan een ode van Jorim aan zijn vader. Jorim is een bijzonder mens die ik vriend mag noemen. Check de link: http://jorimdouma.com/2011/03/17/in-striid-mei-de-wyn/

    • Dirkje zegt:

      Goh, normaal reageer ik niet op andere mensen hun reacties, maar ik wil je even bedanken voor die link naar de site van Jorim Douma. Onverwacht een juweeltje tegenkomen op deze vroege morgen maakt de hele dag bijzonder volgens mij.

  8. Dirkje zegt:

    Mooi blog Hans.
    Doet me aan de vroege morgens in Vlissingen denken, over het strand lopend, luisterend naar de meeuwen, de eeuwige golfslag, de wind, de misthoorn, in je mond af en toe de smaak van zand als het echt hard waaide of de zon die je rug verwarmde. Een hemel met wolken, zo mooi dat ik wou dat ik dat kon schilderen. Geen enkele dag hetzelfde daar, maar altijd even mooi… trip down Memory Lane? Ja zo kun je dat rustig noemen……

Geef een reactie

