De kracht van Twitter

Twitter werkt. Twitter verbindt en Twitter kan de eenzaamheid doorbreken. In tegenstelling tot wat onze koningin beweerde, is het internet niet het medium van de eenzaamheid. Voor velen is het internet juist het tegenovergestelde maar speciale aandacht wil ik hier even aan de chronisch zieke geven. De wereld van de chronisch zieke kan heel klein zijn. Beperkt tot de ruimte van hun huis of soms zelfs het bed. De deur uitgaan is voor enkelen zelfs onmogelijk. Wil je dan toch van alles kunnen kopen, dan is internet je winkel en de postbode wordt je vriend. Tegenwoordig is werkelijk alles online te koop zonder er de deur voor uit te hoeven gaan. Zij die hiervan afhankelijk zijn, kunnen zich echt geen wereld zonder internet meer voorstellen.

Een misschien nog wel groter geschenk van het internet is de sociale wereld die er ontstaan is. Eenzaamheid? Contacten leggen via internet gebeurde al uitgebreid voor de social media zo sterk in de belangstelling stond als tegenwoordig. Forums zijn er al heel lang en daar werden al contacten gelegd die uitgroeiden tot contacten in het echt. IRL noemen ze dat, In Real Life. Na de forums kwamen website als de tegenwoordige toppers zoals Facebook en Hyves, enorm in opkomst. Enorm populair en niet meer weg te denken. Grootouders die contact met hun kleinkinderen willen, gaan massaal aan de Hyves. Er gaat een wereld voor hen open. Een sociale wereld. Ze hebben nog nooit zoveel contact met de kleinkinderen gehad als nu ze op Hyves zitten.

Twitter is tegenwoordig enorm populair. Zelf ben ik alleen nog maar actief op Twitter. Ik heb daar genoeg aan. De rest heb ik de deur uitgedaan. Het mooie van Twitter vind ik de Tweetups. Dit zijn groepjes met elkaar twitterende vrienden die dan ergens afspreken en met elkaar iets leuks gaan doen zoals skûtsjesilen, paintballen of lekker op een terras hangen en kletsen, kennismaken en plezier hebben. En onderwijl natuurlijk foto’s maken en die op Twitter zetten voor de achterblijvers. Twitteren met je iPad of smartphone.

Zelf heb ik eigenlijk nog nooit een Tweetup bijgewoond. Meestal is het net te ver weg voor mij of het duurt te lang of weet ik wat het voor mij minder aantrekkelijk of mogelijk maakt. En toch heb ik zo langzamerhand al heel wat twittervrienden en vriendinnen in real life (IRL) ontmoet. In de tijd dat ik in het Beatrixoord verbleef zijn daar, afzonderlijk van elkaar, vijf twittercontacten op bezoek geweest. Ook in het ziekenhuis in Leeuwarden heb ik verschillende twittercontacten IRL leren kennen.
Vandaag kreeg ik thuis een bezoekje van Marcel en Nico. Nico kende ik al een poosje. Hem had ik voor het eerst in Haren ontmoet toen hij bij me kwam in het Beatrixoord. Een ontmoeting die ik niet snel zal vergeten. Een prettige ontmoeting met een fijn mens die is zoals hij op Twitter laat zien. Marcel en Nico kennen elkaar al wat langer IRL maar voor Marcel en mij was het helemaal nieuw. Dit was onze eerste echte ontmoeting. Een leuke ontmoeting. Zo leuk zelfs dat Anna, die aanvankelijk aan mij liet weten zich terug te zullen trekken als de boys arriveerden, de hele tijd aanwezig bleef en met plezier deel uitmaakte van de gezelligheid. Ook Anna vond Nico en Marcel prettige mensen. Mensen met een goed hart en gevoel voor humor.
Nico had een bos bloemen bij zich en Marcel was langs de uitgever geweest waar hij een aantal boeken vers van de pers opgehaald had. Het betrof hier zijn nieuwe kinderboek Superhelden.nl waarvan hij ons het allereerste, getekende exemplaar overhandigde. Yeah, die hebben wij dus. “Voor Hans en Anna, Het allereerste exemplaar. Marcel 30/8/11”. Die wordt een hoop geld waard, ooit. Ook schonk hij Anna zijn eerste boekje, “Een elfje in de sneeuw”. Dit boekje bevat mooie illustraties die Anna kan bekijken als ze het audioboek luistert. Anna leest verschrikkelijk veel maar het vasthouden van de boeken is een probleem voor haar. Daarom leest ze al jaren audioboeken van de landelijke bibliotheek.

Twitter. De contacten zijn echt. De mensen zijn echt en er kleeft helemaal niets van eenzaamheid aan die contacten. In tegendeel. De contacten zijn meest warm en uiterst behulpzaam. Deze mensen zijn zeker geen eenzamen, desperaat op zoek naar contact. Dit zijn mensen die iets te bieden hebben zonder daar in de meeste gevallen iets voor terug te willen hebben. Zo zijn er al vele mooie hulpvaardige initiatieven op Twitter ontstaan. Bundeling van krachten om een (goed) doel te verwezenlijken, mevrouw van Oranje Nassau. Daarin zie ik geen eenzaamheid. Daarin zie ik de kracht van het internet. De kracht van Twitter.

30 augustus 2011. Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op De kracht van Twitter

  1. pat zegt:

    Hans, een heel verhaal…. maar een mens is meer dan een “twittergeval” en de sociale media konden zich op den duur wel eens tegen ons keren…. .Je hoeft nergens meer naar toe,je betaalt alles met nullen en eentjes en op je kist,of in je kist,ligt je sociale medium te wachten op contact.Leuk:is er leven na de dood?Wie heeft/hebben er trouwens belang bij al die zogeheten technische “hoogstandjes(lees:tot nu toe kosteloze abonnementen)…???

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ pat

      Je lijkt Beatrix wel. Met leeftijd kan dat niet te maken hebben want ik ben net even wat ouder dan jij bent en ik sta met al mijn benen in de digitale wereld. Ook in de analoge wereld, overigens. Het één sluit het ander namelijk niet uit.

      Je moet juist wél ergens naar toe. Twitter is het medium bij uitstek om mensen met elkaar te verbinden. Niet alleen online maar vooral ook IRL. Om IRL met elkaar in contact te komen, zul je toch echt de deur uitmoeten.

      Over achterliggende belangen ga ik vooralsnog niet speculeren. Wel weet ik dat Twitter de enige is waar ik me thuis voel zonder me zorgen te hoeven maken. Ik heb niet voor niets mijn Facebook en eerder al mijn Hyves account verwijderd.

      En of er leven na de dood is? Who can tell? Anna heb ik op het hard gedrukt in ieder geval mijn iPhone en iPad mee te geven in de kist. Dan heb ik tenminste wat te doen want weet je wel hoe lang dood zijn duurt? Ik ook niet maar om het zekere voor het onzekere te nemen, zijn dus die iPhone en iPad van belang. Ik wil me namelijk niet dood vervelen, in die kist.

  2. Sam zegt:

    weer mooi verwoord Hans…
    Twitter is leuk, zeker als er goede contacten uit op bloeien!! 😉

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Sam

      Goede, bloeiende contacten zijn altijd een fijne bijkomstigheid. Daar is Twitter ook voor bedoeld. Contacten door het hele land. Van het Hoge Noorden tot diep in het zuid-westen. Contact met fijne mensen die je zonder Twitter nooit had leren kennen. Contact met fijne mensen waar je zonder Twitter nooit contact mee zou hebben gekregen.

      Dat kan nooit verkeerd zijn. Ik ben er in ieder geval blij mee en met mij vele anderen.

  3. Dirkje zegt:

    Grapjas, ha, zou ook als de dood zijn om me te vervelen in die kist.

Geef een reactie

