Vrijheid zit in mijn hoofd

Balans in mijn leven

In het leven dat achter me ligt, ik noem het gekscherend wel eens ‘mijn vorige leven’, ben ik altijd een vrijbuiter geweest. Veel onderweg, bezig en me bij voorkeur door niemand de les laten lezen. Vrij. Genietend van de goede dingen die het leven te bieden heeft, baande ik mij een weg van A naar B. Natuurlijk waren er obstakels op die weg. Vrijheid heeft ook alles te maken met een goed gevoel van binnen. Lekker in je vel zitten. In mijn vorige leven heb ik niet alleen veel geluk en plezier gehad. Er is ook voldoende tegenslag, pijn en verdriet geweest.  Het is dus niet allemaal koek en ei in mijn herinneringen. Wel is de verhouding tussen het geluk en de tegenslag uit dat vorige leven in een goede balans.

Olieverf op canvas van Gerald Schuil

Vrijheid is kijken in de verte. Tot aan de horizon een kleurenpracht waar je blij van wordt. Overigens is vrijheid voor iedereen verschillend. Voor mij is vrijheid, lang geleden althans, daadwerkelijke en lichamelijke vrijheid. De horizon opzoeken over het water terwijl de wind mijn motor is, heb ik lang niet meer kunnen ervaren. Met een motorfiets door de uitgestrekte polders van het Noord- en Oost-Groninger kustgebied rijden, is mij niet meer gegeven. ’s Morgens in de ochtendschemer mosselen zoeken op het Wad, zal mij nooit meer kunnen plezieren. Allemaal geneugten uit mijn vorige leven.

De vrijheid in mijn huidige leven is de vrijheid die in mijn hoofd zit. Dat is een vrijheid die niets of niemand mij kan afnemen. Alle vrijheden uit mijn vorige leven zijn mij ontnomen door mijn chronische ziekte. Eenvoudig niet meer in staat tot lichamelijke actie om die vrijheden te ervaren, is mijn vorige leven slechts een herinnering geworden. Een fijne herinnering, dat wel maar niet meer dan dat.

Foto: René Janssen, Eernewoude

Vrijheid in m’n hoofd en lekker in m’n vel zitten. Ook nu ik chronisch ziek ben is de meeste tijd voorzien van dit geluk. De dagen dat ik niet lekker in mijn vel zit of gevangen in mijn hoofd, zijn gelukkig maar weinig te bespeuren. Omdat ik de vrijheden zoals ik die gekend heb, niet meer kan ervaren, zijn vrijheid in mijn hoofd en lekker in mijn vel zitten nu heel belangrijk voor mij geworden. Daar moet ik het namelijk mee doen. Mijn vrijheid zit in m’n hoofd.

8 september 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Vrijheid zit in mijn hoofd

  1. Ans Fidder zegt:

    Beste Hans, Met je hoofd is niets mis, ik hoop dat het nog lang de vrijheid houdt om zulke mooie blogs te maken! Peace and Love, Ans.

Geef een reactie

