ICT in het Medisch Centrum Leeuwarden

Vanmorgen uitgebreid gesproken in het Medisch Centrum Leeuwarden met een manager ICT en een persvoorlichter/communicatieadviseur. Aanleiding van het gesprek was mijn laatste blog van 14 augustus over dit onderwerp. In dat blog spreek ik mijn wantrouwen aangaande het elektronisch patiënten dossier uit omdat de veiligheid bewaakt wordt door een systeem wat onder Microsoft Windows draait. Mijn vertrouwen in Windows is bijzonder laag.

In het gesprek werd mij duidelijk gemaakt hoe de ICT structuur in elkaar stak. Een verhaal over servers, applicaties, VMware, Cisco, Citix, the cloud, web based applications, Microsoft Windows, Linux, Apple Mac OS X, WiFi, veiligheid en veel meer. Een uitgebreide ICT omgeving waar veel meer toepassingen draaien dan doorgaans het geval is in bedrijven. Dat gaat van eenvoudige salarisadministratie via softwarematige aansturing van medische apparaten tot hoogkwalitatieve grafische toepassingen voor de beeldvormingstechnieken. Maar ook gebaar- en spraaksturing in b.v. operatiekamers. De medewerkers van zo’n ICT afdeling moeten van vele markten thuis zijn.

Het verhaal zoals dat vanmorgen ter tafel kwam, zal hier niet opgetekend worden. Is dat wat u verwacht te lezen, dan zal dit blog op een teleurstelling uitdraaien. Belangrijk om te vertellen is dat mijn aanvankelijke wantrouwen in ieder geval voor een groot deel is weggenomen. Blijft mijn wantrouwen ten aanzien van een onderliggend probleem; Windows. De medewerkers van de afdeling ICT doen er alles aan Windows zo minimaal mogelijk te belasten zodat de problemen uit kunnen blijven. Want zoveel is mij wel bekend; Windows is hartstikke stabiel. Je moet er alleen zo min mogelijk, of liefst helemaal geen, programmatuur op laten draaien. 🙂 (Flauw grapje.)

Een ander belangrijk onderdeel van het verhaal was de beschikbaarheid van WiFi op de verpleegafdelingen. Er zijn verschillende redenen geweest waarom dit allemaal zo lang op zich laat wachten. Is het interessant deze redenen uit de doeken te doen? Nee, veel interessanter is het om te vertellen dat de problemen nu zo goed als opgelost zijn en dat WiFi op de afdelingen ergens in het eerste kwartaal voor de patiënten beschikbaar komt. Hoe een en ander organisatorisch ingevuld gaat worden, is nog niet helemaal duidelijk. De kans is groot dat het een beschikbaarheid wordt waarbij je zelf een WiFi apparaat moet meenemen. Dit zou een smartphone, tablet PC of een laptop kunnen zijn. Ook wordt nagedacht over het beschikbaar stellen, al dan niet tegen een vergoeding, van iPads voor hen die toch willen internetten maar niet over een mobiel apparaat beschikken. Ook is nog niet bekend of WiFi kosteloos of tegen betaling beschikbaar gesteld wordt. Dit hangt van verschillende, hier niet nader te noemen, factoren af.

Mij lijkt het goed nieuws. Door mijn vele opnames weet ik dat veel patiënten het een gemis vinden dat het MCL nog steeds niet over WiFi beschikt op de verpleegafdelingen. Vele andere ziekenhuizen zijn daarin al veel verder.
Dan nog even kort de verhuur van televisies en telefoons door het landelijke bedrijf Patient Line. Het contract tussen dit bedrijf en het MCL loopt tot eind 2011. Er wordt gekeken of het contract verlengt/vernieuwd moet worden of dat er naar een andere leverancier gezocht wordt. Gezien de hoge kosten voor de verouderde apparatuur, lijkt mij een andere partij geen overbodige luxe want ook hier geldt weer dat veel patiënten zich doodergeren aan de hoge kosten. Zo was ik laatst voor de huur van alleen een verouderde, piepkleine TV bijna veertig euro kwijt voor acht dagen huur. Ook ik vind dat een bedrag wat absoluut niet in verhouding met de geleverde dienst en TV staat. Voor die bijna veertig euro wou ik die TV niet eens kopen. Gratis zou ik ‘m nog niet eens mee naar huis nemen.

9 september 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op ICT in het Medisch Centrum Leeuwarden

  1. Dirkje zegt:

    Online, onderdeel T mobile ,ben ik zeer tevreden over,denk dat daar wel een deal inzit.

    laterrrrrrrrrrr johnny

    ps: zowiezo heel tevreden over Tmobile,heb sim only,
    11 euro per maand:300 belmin,100sms,beltegoed neem je mee,
    naar volgende maand,helpdesk gratis voor abonees.en geen
    extra kosten of btw enz, 11 euro kan je aardig wat kwekken

  2. Dirkje zegt:

    Mijn schoonvader zat in de Batting in Harlingen,daar ga je dan revalideren,maar zijn veel oudere mensen ,dus er is helemaal geen internet,snap je toch niet.
    Tegenwoordig zijn er plenty oudjes die helemaal op de computer aangewezen zijn, dus word tijd dat de( moderne) tijd ook hier doordringt ,email enzzz laterr johnny

Geef een reactie

