Benauwd

Wat een nacht. Meer wakker geweest en op de rand van het bed gezeten dan dat ik geslapen heb. Iedere keer als ik weer even in slaap gevallen was, werd ik snel weer wakker wegens benauwdheid. Eigenlijk ben ik de hele nacht bezig geweest met ademhalen. Ik weet wel dat we dat allemaal doen, zowel ’s nachts als overdag, maar ik bedoel echt bewust bezig zijn met ademhalen. Er voor zorgen dat er ademgehaald wordt. Zou ik dat niet bewust doen op zulke momenten, dan wordt er veel te oppervlakkig geademd. Met name de expiratie, het uitademen, is dan heel slecht. Gevolg hiervan is dat ik nog meer CO2 vasthoud dan ik normaal al doen. Teveel CO2 brengt extra benauwdheid met zich mee en daar had ik al voldoende last van. Zo zit ik dan in een kringetje waaruit het maar moeilijk ontsnappen is. Goed ademen en vooral voldoende lucht uitblazen met de juiste uitademingstechniek, moet dan zorgen voor zo weinig mogelijk benauwdheid.

Het hierboven beschreven proces is zwaar. Zeker als het lang achter elkaar gedaan moet worden. Mensen zonder longproblematiek, kunnen zich hier niks bij voorstellen. Mensen die bekend zijn met (extreme) benauwdheid, weten waar ik het over heb. Zwaar en zeer vermoeiend. Veel komt aan op de ademhalingsspieren. Het automatisme is namelijk zo goed als zoek. Zeker op zulke momenten. Omdat die ademhalingsspieren zwaar ingezet worden, gaan die ook moeilijk doen. Pijn is het gevolg. De mechanische ondersteuning van de ademhaling is bij mij van slechte kwaliteit. Het diafragma (middenrif) staat niet meer mooi gebogen (naar boven gericht) maar is door toename van het longvolume onder druk komen te staan. Een bijna rechte stand is het gevolg hiervan. Bij inspiratie (inademen) gaat het diafragma dan niet meer van een gebogen stand naar een rechte stand waardoor het bij expiratie (uitademen) geen extra push omhoog geeft waardoor expiratie eenvoudiger is.

Kortom, een nacht om niet dagelijks mee te maken. De dag na zo’n nacht is gelijk ook een slechte. Immers, onvoldoende nachtrust zorgt gelijk voor vermoeid opstaan. Zeker ingeval van COPD is voldoende rust zeer belangrijk. Onvoldoende rust zorgt niet alleen voor vermoeidheid maar ook voor extra benauwdheid. Vandaag is dus bijna net zo beroerd als vannacht geweest is. Zeker vanmorgen was het ademen nog een te bewuste aangelegenheid die een zware wissel trok op mijn ademhalingshulpspieren.

Vandaag is dan ook nog uitgerekend een dag waarop ik van alles moet doen. Iets wat het extra zwaar maakt. Soms ben ik echt een idioot. Veel te plichtsgetrouw en met pijn en moeite heb ik vandaag winst geboekt op dat vlak. De meest intensieve klus van vandaag heb ik doorgeschoven naar morgen. Dat is de uiterste deadline (eind van de middag) maar het moet maar zo. De andere klus die er tussendoor kwam, probeer ik vandaag wel even te doen zodat ik die morgenochtend kan afwikkelen met de opdrachtgever. Rest alleen de fysiotherapie. Na de lunch zal ik me daarop gaan voorbereiden zodat ik op tijd in het Medisch Centrum Leeuwarden ben voor mijn anderhalf uur training. Fietsen, lopen en aan gewichten trekken en duwen met armen en benen. Nee, absoluut geen hobby van mij maar pure noodzaak om mijn conditie enigszins op peil te houden. Fijne bijkomstigheid is dat mijn longen dan even lekker doorademen. Onplezierige bijkomstigheid is de benauwdheid die iedere keer tijdens zo’n oefening op de loer ligt. Mijn gretigheid en de wil om vooruit te gaan, willen nog wel eens met mij op de loop gaan. Ik span me dan weer teveel in waardoor ik mezelf weer bij elkaar moet vegen door echt minuten lang mijn ademhaling onder controle proberen te krijgen.

En zo huppel ik door van dag tot dag. Daarbij komen goede en slechte dagen op mij af. Iedere keer weer een verrassing. Soms een feest maar vaker een domper. Steeds vaker worden de feestjes afgelast. Voorlopig zit ik weer in een neerwaartse spiraal. Daar wil ik graag uit stappen. Mijn hoop is gevestigd op de experimentele ingreep in het Universitair Medisch Centrum Groningen. Dr. Slebos als mijn verlosser.

12 september 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Benauwd

  1. Sam zegt:

    Mooi verwoord hans… maar dat wordt bijna een cliché haha.Ik hoop dat je komende nacht toch iets beter kan slapen! Ik duim voor je….

    Gr Sam

  2. Dirkje zegt:

    Wat klote voor je ,ademhalen is wat gezonde mensen doen ,en verder niet bij nadenken.
    Een mens heeft tijdens zijn leven maar een x aantal ademtochten en dan is het over,daar denkt niemand bij na,maar als ademhalen moeite kost ben je daar alleen maar mee bezig,is normaal een automatisme wil ik maar zeggen,probeer dat terug te vinden,bij mij ,niet te vergelijken met jou, werkt dat wel een beetje.
    Als ik te veel met me ademhaling bezig ben ,dan krijg ik het vaak(psychisch)benauwd ga raar ademhalen enz,hoop dat je er wat mee kan laterrrrrrrrrr johnny

Geef een reactie

