Een wijze les; beter voor mezelf zorgen

Na de slechte nacht en de beroerde start vanmorgen, heb ik vandaag toch nog van alles gedaan. Ondanks dat ik de grootste klus heb doorgeschoven naar morgen, was hetgeen vandaag gedaan moest worden toch nog wel veel. Veel en belastend. Druk, druk, druk. En ik lijk wel gek. Na zo’n benauwde nacht zou ik mezelf een schop moeten geven als ik het in m’n hoofd haal de volgende dag van alles te gaan doen.

De fysiotherapie was loodzwaar. Het is me niet gelukt alle oefeningen te volbrengen. Wel heb ik langer gefietst dan mijn trainingsschema aangaf. Dat voelt lekker. Donderdag ga ik proberen niet alleen meer cycli te fietsen maar de cycli ook te verlengen. Het gaat mij tenslotte om een vermeerderd uithoudingsvermogen maar ik moet me wel realiseren dat ik weinig speelruimte heb. O, o, wat hoop ik op de experimentele ingreep met goed resultaat. Makkelijker ademhalen en minder benauwd. Ik zit er echt op te wachten. Ik kijk er smachtend naar uit en hoop het echt te gaan beleven.

Wat ik vanavond nog wilde doen, laat ik liggen. Alleen nog even een telefoontje plegen en dan ga ik echt liggen. Rust. Welverdiende rust. Ik moet mezelf die rust gunnen. Goed voor mezelf zorgen is noodzakelijk om ook voor anderen te kunnen zorgen. Laat dat de wijze les zijn van vandaag. Goed, ik heb mezelf een klein beetje over de kop gewerkt maar daarvan heb ik geleerd dat ik beter voor mezelf moet zorgen. Ergens diep weggestopt heb ik het vage vermoeden deze les al eerder geleerd te hebben. Onverbeterlijke workaholic!

12 september 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Een wijze les; beter voor mezelf zorgen

  1. Sam zegt:

    Hopelijk helpt het rusten je iets 😉 En krijg je de kans om ondnaks de benauwdheid een betere nacht in te gaan.. en wat slaapuurtjes gun ik je ook!!
    Sterkte!

Geef een reactie

