Meden en Perzen; na goed komt slecht nieuws

Meden en Perzen afgebeeld in Persepolis, Iran. Vijfde eeuw voor Christus.

Zeven rijke jaren worden gevolgd door zeven magere jaren. Of dit een wet van Meden en Perzen is, moet je mij niet vragen. In mijn leven heb ik dat eigenlijk nooit zo ervaren. Wel ups en downs dus misschien is dat getal van zeven niet correct en klopt het verhaal an sich wel. Zeven jaren, zeven maanden, zeven weken, zeven dagen, zeven uren, je kunt natuurlijk de wet van Meden en Perzen voorzien van een eigen tijdlijn. Zo bekeken, ervaar ik de wet van Meden en Perzen wel in mijn leven.

Had ik gisteren nog goed nieuws te melden, vandaag werd dit alweer gevolgd door veel minder goed nieuws. Na een redelijke nacht ben ik vanmorgen met een goed gevoel opgestaan. De hele ochtend heb ik rustig zitten werken aan een opdracht die vandaag klaar moest zijn. Ineens ging er iets helemaal mis. Het was rond half één dat ik benauwd begon te worden. Met het vernevelen van medicatie dacht ik dit wel te ondervangen maar het bleek niet te helpen. Het werd alleen maar erger en erger. Wat ik ook uit de kast haalde aan technieken om mijn ademhaling onder controle te krijgen, het mocht niet baten. Het ging van kwaad tot erger. Mijn saturatie bleef dalen. Toen mijn zuurstofgehalte naar net boven de 70% gedaald was, vond ik het tijd worden voor actie. Eerder al had ik de concentrator hoger gezet. Controle gaf mij het gevoel dat er niets of weinig zuurstof mijn neus binnen kwam. Ik liet een fles zuurstof pakken om die i.p.v. de concentrator te gebruiken. Onmiddellijk voelde ik een flow en met 5 liter per minuut werden mijn longen met levensgas gevuld. De ambulance was inmiddels gebeld en al voor de helden arriveerden, kon ik weer redelijk normaal praten. Zodoende kon ik zeggen dat de ambulance voor niets zou komen. Binnen korte tijd was ik weer helemaal aanwezig. De mannen van de ambulance belden met de centrale dat er sprake was van een technisch probleem wat inmiddels opgelost was. Zij zouden zonder patiënt van het opgegeven adres vertrekken.

Na het goede nieuws van gisteren kwam de wet van Meden en Perzen alweer om de hoek kijken vanuit de oudheid. De experimentele ingreep die door dr. Slebos al bij velen met goed gevolg is uitgevoerd, zorgt bij een vriendin van mij nu voor problemen. Zij heeft onlangs de ingreep ondergaan en ze is nog nooit zo benauwd geweest als zij nu is. Er is iets niet helemaal goed gegaan en zij is slechter dan ooit. Heel teleurstellend en frustrerend voor haar. Ze had zich zo verheugd op wat vooruitgang en dan krijgt ze dit. Wat die wet van Meden en Perzen nou precies inhoudt, moge dan vaag blijven, duidelijk is in ieder geval dat alles niet in gelijke tred voortkabbelt. Altijd zitten er pieken en dalen in de lijnen die een grafische weergave van gebeurtenissen voorstellen. Pieken en dalen op papier zijn heel iets anders dan pieken en dalen in een mensenleven. Die pieken en dalen worden gevoeld, beleefd en ervaren. En das nie fijn nie.

Wat mij betreft mogen die Meden en Perzen terug hun oudheid in om nooit meer terug te komen. Laat ze lekker in Persepolis blijven. Maar ja, zo eenvoudig is het niet. Onze geschiedenis is onze toekomst. Daaraan valt niet te ontkomen en dat is ook gelijk de reden dat die wet van Meden en Perzen die oudheid nog steeds overleeft.

13 september 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Meden en Perzen; na goed komt slecht nieuws

  1. Sam zegt:

    gelukkig hoefde de ambu niet door te rijden!! Hopelijk hoef je voorlopig ook niet meer met de alarmcentrale te bellen. EN wat vervelend voor je vriendin!! hopelijk hersteld het zich toch nog iets?

    Gr Sam

  2. Robert zegt:

    Hi, ik ben zelf zeer geïnteresseerd in alternatieven voor de reguliere aanpak, het is wellicht vergezocht maar ik denk dat je wat kunt met zuurstof / ozon, als je tijd hebt, zou ik je adviseren je erin te verdiepen, de link gaat over een andere ziekte maar is misschien een opstappunt. http://www.healingcancernaturally.com/ozone-therapy-cancer-faq.html

  3. Jet van Kempen zegt:

    Ben blij dat je het gelukkig zelf kon oplossen uiteindelijk.
    jammer van je vriendin. Maar kan nog goed komen. Heeft tijd nodig.
    Kan na een half jaar nog. Zelf ben ik 13 dec. aan de beurt. Vind het ook spannend.
    Hoop dat ze jou ook kunnen helpen.
    Groetjes Jet

  4. Inge42 zegt:

    Hallo Lieve Hans,

    Ik wil het toch graag even vertellen dat de ingreep wel heel goed gegaan is, alleen mijn longen reageren anders (long), er zit nu een knik in de luchtpijp van de long die voorzien is van ventieltjes, de long is zo goed bezig geweest dat het longweefsel een knikje heeft getrokken in de luchtpijp, iets wat ze ook nog nooit eerder hebben gezien, maar wat toch maar weer door hen is uitgezocht.
    Het team van Dr D.J. Slebos en Karin is echt top, ze gaan echt voor de mensen. Over hen zeker niks negatiefs te melden alleen maar lof.
    Ik ga dinsdag weer heen en hoop dat het knikje er toch uitgaat, we gaan uit van het beste.
    Misschien dat ik je dan daar nog zie.

    Hele dikke knuf je vriendinnetje

  5. Dirkje zegt:

    De wet van de Meden en Perzen betekent alleen dat iets, zeg maar in steen gehouwen en niet te veranderen is. En dat geldt natuurlijk ook voor bepaalde dingen. Dat er na 7 vette jaren, maanden, dagen of weken altijd weer 7 magere perioden volgen, is natuurlijk waar. Na een volkomen magere tijd volgt immers altijd een vettere periode. Dat is hetzelfde als de vraag waarom je hetgeen je kwijt bent altijd op de laatste plaats vindt waar je zoekt??? (ja logisch toch, als je het hebt gevonden zoek je niet verder toch?) 😉
    Fijn dat je uiteindelijk niet naar het MCL hoefde. Hoop dat de operatie snel kan plaatsvinden en alles waarmaakt wat je er van verwacht. Lieve Hans, wij wensen je alle goeds toe.
    groet
    Dirkje (en John)

Geef een reactie

