Bronchoscopie met Chartis meting

Dirk-Jan Slebos Foto UMCG

Eenmaal in de molen voor plaatsing van eenrichtingsventielen om tot longvolume reductie te komen, staan er verschillende onderzoeken op het programma. Een aantal daarvan heb ik al ondergaan en eigenlijk ontbrak de belangrijkste nog. Voor dit belangrijkste onderzoek ben ik op 19 september opgenomen in het Universitair Medisch Centrum Groningen waar ik ’s morgens een gesprek had met de arts/onderzoeker, dr. Dirk-Jan Slebos en Karin klooster, Studiecoördinator Interventie Bronchoscopie Trials.

Karin Klooster Foto UMCG

Vandaag, 20 september, heeft het onderzoek plaatsgevonden. Het betreft hier een bronchoscopie met Chartis meting. Op die bronchoscopie met Chartis meting kom ik later nog uitgebreid terug.

De Chartis meting laat zien of er luchtuitwisseling is tussen de bovenste longkwab in de rechter long en de middelste longkwab in de rechter long. De bovenste longkwab is de kwab die afgesloten moet gaan worden met eenrichtingsventielen zodat deze leeg kan lopen en ineen schrompelen om zodoende longvolume reductie te bewerkstelligen.  Voorwaarde is dan wel dat de scheiding tussen bovenste en middelste longkwab helemaal geen lucht doorlaat. Als daar lucht doorheen lekt, is afsluiting in de aftakking van de trachea naar de betreffende longkwab zinloos en gaat de ingreep daar niet door.

Omdat de rechter long duidelijk de voorkeur geniet voor behandeling omdat daar de beste resultaten te verwachten zijn in mijn geval, is de Chartis meting in eerste instantie daarop gericht geweest. Zowel bronchoscopie als meting zijn prima verlopen en als kers op de slagroom was de uitslag ook nog eens zeer gunstig. Gemeten vanuit beide longkwabben is de scheiding tussen bovenste en middelste longkwab volledig luchtdicht. Beter nieuws had ik vandaag niet kunnen krijgen. Mijn stemming steeg tot boven het plafond en ik ben de hele dag al super blij. Plaatsing van eenrichtingsventielen in het kader van medisch-wetenschappelijk onderzoek, gaat nu echt voor mij gebeuren. Ik zit er helemaal vol van en sinds ik thuis ben bij Bella, heb ik het voortdurend over de gebeurtenissen van vandaag. Helemaal hyper, euforisch zelfs. High zonder dope. Ook vul ik haar in omtrent Dirk-Jan en Karin; wat een geweldige stel mensen dit is. Begaan, oprecht en integer. Een stel mensen naar mijn hart. Met de uitslag van vandaag ben ik blij maar ook met Dirk-Jan en Karin als team voor de aanstaande behandeling ben ik enorm blij. Een beter team kun je je gewoon niet wensen. Werkelijk ge-wel-dig!

Gelijk maar weer even nuanceren. Zo geweldig als ze feitelijk zijn, het zijn natuurlijk gewoon mensen. Niks bijzonders, voelen zich absoluut niet verheven en gaan ook dagelijks naar het toilet. Net als u en ik. Mochten zij door anderen op een voetstuk geplaatst worden, dan springen ze daar snel weer af, is mijn inschatting want deze mensen willen echt niet op een voetstuk geplaatst worden. Daarvoor zijn ze te begaan, oprecht en integer. (Hé, heb ik dat niet eerder genoemd? Kan zijn, kan zijn maar ik kan dit niet vaak genoeg zeggen; begaan, oprecht, integer én gedreven.)

Er is nog zoveel wat ik kwijt wil. Ik zit er helemaal vol van. Voor eerst laat ik het hierbij. De uitslag was uiteindelijk wat ik wilde delen. De positieve uitslag die het onwerkelijke voor mij mogelijk gaat maken. Tegen de bronchoscopie heb ik best een beetje opgezien. Ik heb er echter helemaal niets van gemerkt. De anesthesist had de kraan behoorlijk open gedraaid; ik was vertrokken. Waar ik ietwat tegen opzag bleek een makkie, de bronchoscopie met Chartis meting.

20 september 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Bronchoscopie met Chartis meting

  1. Tantefokje zegt:

    Geniet er van kerel het is je gegund, ellende genoeg gehad, nu eens wat positieve vooruitzichten!

  2. Jantien zegt:

    Wat een geweldig nieuws, Hans. Gefeliciteerd! Denk je dat er een kansje is dat je in oktober al aan de beurt komt? Komt je toe, na alle sores van het laatste jaar. Ja, ieder ander natuurlijk ook, maar toch………. Ik ben heel blij voor je. Slaap maar lekker vannacht. Als dat lukt na alle opwinding.
    Jantien

  3. ulen wijnja zegt:

    he hans
    wat geweldig dat het gelukt is, een beetje verlichting geeft dit in je geest en weer een betere kijk op de toekomst het is je vanharte gegund , nu maar hopen dat je snel aan de beurt bent na jaren wachten ulbe

  4. lou zegt:

    zo hans dit is de eerste winst zoals we al met elkaar hebben gesproken , op 4 oktober de screening en dan hoop ik dat je bij de A loting zit , het is je van harte gegund jongen , in ieder geval is de uitslag zeer positief hopelijk kun je in de toekomst weer iets meer voor Bella betekenen , groetjes lou

  5. Jet van Kempen zegt:

    Joepieeeeeeee. Wat vind ik dat fijn voor jou.
    Ik heb ook al de screening achter de rug en krijg in dec. de ventielen. Ik was ook bij de tweede loting. Ook in de rechterlong.
    Ben het met je eens dat het een grandioos team is wat je telkens begeleid.
    Nu hoop ik voor jou dat je bij de 1 ste loting bent en in 0kt. al geholpen kunt worden.
    Voor nu slaap lekker.
    Groetjes Jet

  6. Sam zegt:

    yeaaah wat een fijn nieuws! Ik duim dat alles naar wens gaat verlopen!

    xx

  7. Gerda zegt:

    Hoeraaaaaa, het is gelukt, je wens is vervult, gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!!

  8. Ineke zegt:

    Geweldig Hans, wat een super goed nieuws, het is je zo gegund. Gefeliciteerd!!!!.

    Groetjes, Ineke

  9. Ans Fidder zegt:

    Dag Hans,
    Wat een zaligheid dat je nu eindelijk eens goed nieuws hebt! Niet te hard gaan hollen en springen , kan pas na de behandeling…
    Mijn nieuws is eigenlijk ook gunstig: ik kan in het OLVG revalideren, drie middagen per week. Heideheuvel is (nog) niet nodig.
    Groeten aan Bella, die zal ook wel blij zijn, Peace and Love, Ans.

  10. Dirkje zegt:

    Geweldig nieuws, ben verschrikkulluk blij voor je. Zit hier met een soort brok in de keel. Al dat duimen, bidden, kaarsjes branden, zegen afsmeken heeft misschien toch wat vruchten afgeworpen. Nu de loting nog. Opmerking van John: “hopelijk draait dat systeem onder Apple en niet onder Windows… (grapje)”. Maar serieus, wat heerlijk voor je, deze horde is nu genomen, de rest volgt ook nog wel. Lieve groeten,
    Dirkje

  11. ZijalleenisZij zegt:

    Ik ben héél blij voor je…….

Geef een reactie

