Ongeredigeerde terugslag

Het heeft even geduurd. Na de euforie over de uitslag van de bronchoscopie met Chartis meting van afgelopen dinsdag ben ik behoorlijk hyper geweest. ‘On top of the world’. Mij kon niets meer gebeuren en ogenschijnlijk voelde ik me fantastisch. Een goed gevoel. Vandaag kwam abrupt een einde aan dat goede gevoel. Einde verhaal. De terugslag kwam als een donderslag bij heldere hemel. Wodan galopperend met een zesspan Friese paarden door de wolken, links en rechts grote, zware hamers uit zijn wagen slingerend, deelde gevoelige klappen uit aan mijn ‘on top of the world’ gevoel.

Vandaag stapte ik, na een slechte nacht, een dag in om niet over naar huis te schrijven. Een dag met veel te weinig lucht. Een dag met een moeilijke ademhaling. Bewust ademen. De hele dag. De hele dag bezig zijn met ademhaling. altijd is dat een criterium geweest om de grens te trekken. “Als ik hele dagen niets anders meer doe dan bezig zijn met ademhalen, is voor mij het punt bereikt er zo langzamerhand uit te stappen.”

Het is het uitzicht op verbetering wat mij tot nu toe iedere keer weerhouden heeft. Al meerdere keren heb ik periodes gehad van alleen maar bezig zijn met bewust ademhalen. Weten dat het na een poosje weer beter wordt, weerhoudt mij er dan van de stekker er uit te trekken. Nu zeker. De vooruitzichten die dr. Slebos mij voorhoudt, geven mij weer een hoeveelheid kracht en goede moed. Ik ga nog maar weer een poosje door. Zelfs als ik me zo slecht voel als nu. Bijna happend naar lucht probeer ik een einde te breien aan dit stukje. Ik moet stoppen maar ik ben nog niet klaar. En als ik dan klaar ben, moet ik nog een lijst met tags maken alvorens te kunnen uploaden. Om over eindredactie maar te zwijgen. De pot op met eindredactie. Als iemand fouten tegenkomt en vind dat het stuk eerst geredigeerd had moeten worden, doet ‘ie z’n best maar. Graag het geredigeerde stuk even mailen zodat ik het zo kan uploaden.

Vergelijk dit stuk maar met mijn terugslagen. Of eigenlijk met heel mijn leven zoals dat zich de laatste jaren uitrolt. Mijn tweede leven, noem ik het altijd. Dit leven en mijn vorige leven. Mijn vorige leven was best wel geredigeerd. Niet dat ik het altijd in de hand had en ook de redactie verloor ik wel eens uit handen maar het was wel degelijk een geredigeerd leven. Dit leven, mijn tweede of nieuwe leven, mij leven met COPD, ziet er heel anders uit. Op en neer, een rommeltje. Een ongecontroleerde chaos. Net als de terugslag waar ik nu weer in verzeild geraakt ben. Een ongeredigeerde terugslag.

22 september 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Ongeredigeerde terugslag

  1. mariejosegmh zegt:

    Ik hoop dat je snel die operatie krijgt en je weer een beetje zelf de regie hebt

  2. Sam zegt:

    Een megaaa knuffel!
    OOH Hans… je blogs stralen zn ongelooflijke kracht uit. Je bewijst jezelf continu voor jezelf maar ook voor velen anderen. Je houd je zo enorm sterk… en de inhoud van je blogs is zo ingrijpend… ik kom in de reacties nog vaker typfouten tegen dan in jouw stukjes… en als ze al in jouw stukjes staan leest je blogje zo fijn weg…dat ze niet opvallen… 😉

    Je bent een voorbeeld Hans…. voor velen!

    Groetjes aan Bella!

  3. Ans Fidder zegt:

    Beste Hans,
    Jij bent ook een typisch voorbeeld van dat liedje:
    Hanse-panse-kevertje die klom eens op een hek
    Toen kwam de regen die spoelde Hansje weg
    Toen kwam de zon, die maakte Hansje droog
    Hanse-panse-kevertje die klom toen weer omhoog.
    Mijn familie laar voor mij de H eraf….
    Peace and Love, Ans.

  4. ZijalleenisZij zegt:

    Respect….

  5. y.grolle zegt:

    hou vol je ben al zo ver ook is het zo moeillijk groot respect voor je
    groeten yvonne grolle

Geef een reactie

