Productie geneesmiddelen gestagneerd

Klachten, klachten, klachten. Mijn klachten ten gevolge van mijn COPD lijken te verergeren. Met veel kunst en vliegwerk probeer ik dat tij te keren. De luchtwegen open houden met het vernevelen van ipramol. Pufjes als spiriva en foster. Vooral dat laatste, foster. Maar ook regelmatig weer wat omhoog in de prednisolondosering. Over de foster kwam mij recent iets zeer onaangenaams ter ore.

In Amerika zijn verreweg de meeste farmaceutische productiebedrijven gevestigd. Op dit moment zijn daar enkele met productieproblemen. Deze problemen brengen een productiestop met zich mee. Voorraad is er niet dus de gebruikers van het betreffende geneesmiddel moeten zolang dan maar even op een houtje bijten. Zo zijn er kankerpatiënten die momenteel hun chemokuur niet kunnen voortzetten met alle nadelige gevolgen van dien. De farmaceut die betreffende chomokuur produceert, ligt tijdelijk even stil vanwege productieproblemen.

Ook anderen dan alleen kankerpatiënten  zitten met dit probleem. Zo ontving ik afgelopen week een e-mail waarin stond dat de groothandel geen foster meer kan leveren. Foster? Ja, hallo! Dat is toevallig wel de enige inhaler waar ik optimaal baat bij heb. Ik raak al in paniek als vrijdagmiddag blijkt dat mijn foster bijna op is. Hemel en aarde beweeg ik dan om vrijdags nog een nieuwe foster van de apotheek te krijgen. Ik kan er eigenlijk niet zonder. Ga ik dan dood? Nou nee, niet direct maar na een korte periode zonder foster, begint het wel zo te voelen. Mijn kortademigheid neemt zienderogen toe en ik word benauwder en benauwder.

Toen mij die e-mail onder ogen kwam, had ik juist nieuwe foster besteld via de receptenlijn van de huisartsengroepspraktijk. Anna zou naar de apotheek en toen ze thuis kwam, wilde ik als eerste weten of ze foster had gekregen. Ja dus, zonder probleem. Had de apotheek nog wat liggen? En hoe staat het nu met de voorraad van de apotheek? Ik heb nu één inhaler in gebruik en één op voorraad. Wat zal ik doen? Afwachten of vandaag gelijk weer nieuwe bijbestellen? Zojuist de daad maar bij het woord gevoegd en via de receptenlijn extra foster besteld. Hopelijk krijg ik nog twee foster verpakkingen van de apotheek. Ik moet er even niet aan denken zonder te komen zitten.

Want zo eenvoudig is dat, hè. De farmaceutische industrie heeft een productieprobleem en de afhankelijke patiënt wordt het riet ingestuurd. Zónder de broodnodige medicatie en mét het befaamde kluitje. En laat dat kluitje nou net niets doen voor de door het riet banjerende kudde patiënten. He-le-maal niets!

Het enige wat de farmaceutische industrie wil is geld verdienen. Heel veel geld. Daar staat tegenover dat er (soms) bruikbare geneesmiddelen geleverd worden. Tenminste, als het lukt want als dat even niet lukt, dan houdt het op. Een voorraad wordt niet gehanteerd. Voorraad kost geld en geld is er om verdiend te worden aan de zieken en niet om aan de zieken te besteden. Dus nee, geen voorraad. Een productieprobleem betekent dan simpelweg dat er niet meer geproduceerd wordt voor onbepaalde tijd. In ieder geval tot het productieprobleem weer opgelost is. Oplossen van dat probleem is dan weer opnieuw een afweging van financiële belangen. Kost oplossen veel meer geld dan er binnen afzienbare tijd met de productie van betreffend middel terugverdiend kan worden, dan is oplossing misschien niet eens meer aan de orde en hebben we een blijvend productieprobleem. Jammer dan. Niet een probleem van de betreffende farmaceut maar een probleem van de gebruikers van het middel. En daar kan de farmaceut dus absoluut niet mee zitten. Immers, geld verdienen heeft de hoogste prioriteit. En hoe je dat doet, maakt niet uit. Alles is geoorloofd.

Niet alleen patiënten hebben met dit probleem te kampen. Ook artsen zien hun behandeling ineens ondermijnd door het productieprobleem van de farmaceut die betreffend middel produceert. En die farmaceut is vrij in doen en laten. Vooral laten, in dit geval. Mocht de farmaceut besluiten een bepaald middel niet (meer) te produceren, dan heeft de rest van de wereld zich daarbij neer te leggen. Er is niets of niemand die de farmaceut kan dwingen tot (her)productie over te gaan. Noch artsen, noch overheden, noch rechters.

Dit probleem zal ongetwijfeld eerder ook al eens eerder gespeeld hebben maar zelf had ik er nog nooit van gehoord. Nu vernam ik het via de e-mail en zag ik het als item op het “Journaal” en in  “1 Vandaag” langskomen. Meestal schrik ik niet zo snel maar ingeval van foster, werd mijn aandacht onmiddellijk getrokken. Foster is zowat het enige waar ik niet zonder kan. Liever alles kwijt dan foster alleen. Aan de bel trekken heeft dus geen zin want het moge nu bekend zijn; de farmaceutische industrie is vrij in haar doen en vooral vrij in haar laten en als dat betekent dat de productie gestagneerd is, dan zij het zo. Geen productie betekent geen geneesmiddel.  Rustig op een houtje bijten en afwachten want… Productie geneesmiddelen gestagneerd.

26 september 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Productie geneesmiddelen gestagneerd

  1. Gerda zegt:

    Klopt Hans ik kan ook niet zonder Foster en raakte behoorlijk in paniek toen mijn partner zonder de gevraagde Foster thuis kwam vorige week van de huisarts, en voelde me het daarom ook als mijn plicht jou direkt in te lichten hierover.
    Van dr.Slebos kreeg ik gisteren het bericht om met een recept andere apotheken te proberen die moeten het nog wel in huis hebben volgens hem en anders het UMCG. Mijn huisarts kon later toch nog met moeite aan 20 doosjes Foster komen van de groothandel, waarvan ik er nu toch eerst 1 heb gekregen, hopelijk krijg ik deze week weer een voorraadje voor en paar maanden, je beschrijft precies hoe het voelt geenFoster doodengbenauwend!!
    Ik wens je goede dagen toe.
    Gerda.

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Gerda

      Wat een gedoe om gewoon je middeltjes te krijgen die je nodig hebt en die je voorgeschreven zijn. Pillen scoren op de zwarte markt is nog eenvoudiger dan op dit moment een volledig legaal voorgeschreven middel als foster in je bezit te krijgen. Stad en land afreizen? Het zal wel moeten want hoe kom ik anders aan mijn foster? Of kezen voor benauwdheid? Dacht het niet. Rennen, vliegen en draven. Achter een paar verpakkingen foster aan.
      Heb de huisarts al gevraagd om een stapeltje recepten. Daarna op zoek naar apotheken die nog leveren kunnen.

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Gerda

      Eerste twee extra verpakkingen zijn al binnen. Nu drie op voorraad. Is dat genoeg?

      Wie kan mij vertellen hoelang deze productiestop gaat duren? Precies, niemand.
      En dan is een voorraad van drie absoluut onvoldoende. Lekker zo doorgaan dus.

  2. KeesN zegt:

    met recepten langs apothekers in het land om te zien en te horen waar men nog iets heeft!!
    wachten kan nu eenmaal niet… echt wel benauwd nu, of waren we het al…..?

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ KeesN

      Ben al bezig. Eerste stap is een stapel recepten. Daarna apotheken bellen en bezoeken. Wat een ellende. Altijd gedacht dat als er 1 ding was waar je van op aan kunt, het toch wel de voorgeschreven medicatie is. Nou, niet dus. What an astonishment, I’m totally flabbergasted!

    • oogwerkdotnl zegt:

      @KeesN

      Eerste twee extra verpakkingen zijn al binnen. Nu drie op voorraad. Is dat genoeg? Wie kan mij vertellen hoelang deze productiestop gaat duren? Precies, niemand. En dan is een voorraad van drie absoluut onvoldoende. Lekker doorgaan dus.

      • KeesN zegt:

        met onvoldoendes kom je er ook, als je maar goed vraagt,hoho, wordt het toch wel iets…
        tot het gaatje

  3. Gerda zegt:

    Hee Hans en Kees, pikt de verzekering het eigenlijk wel als je b.v. 8 Foster (mocht het lukken) tegelijk ophaald?
    Hoe zit dat eigenlijk?

  4. anneke zegt:

    hoi hans.
    misschien hebben ze foster bij de apotheekzorg sittard dat is de centrale apotheek voor heel nederland als apotheken niks meer op voorraad hebben is er daar al tijd nog iets.

  5. Margo zegt:

    Jeetje ik krijg het plaatsvervangend benauwd. Ik las het in de krant en dacht dat het alleen door kankerpatiënten werd gebruikt. Dit kan toch gewoon niet! Heeft die pharmacie geen leverPLICHT?

  6. Sam zegt:

    hans ik duim dat je nog snel een voorraadje foster kan bemachtigen… t is al zwaar genoeg voor je met foster!! Ik duim!

    Gr Sam

  7. oogwerkdotnl zegt:

    @ Sam

    Inmiddels heb ik drie op voorraad maar weet niet of dat genoeg is. Daarom probeer ik mijn voorraad nog wat groter te maken.
    Dat jij voor me duimt, zal daarbij zeker helpen. Dank je, Sam.

  8. Gerda zegt:

    IK heb vanochtend mijn huisarts gebeld na gisteren jouw webloglink over Foster doorgestuurd te hebben, en ook het antwoord van dr. Slebos waarin he zegt om andere apotheken met recepten voor Foster te gaan bezoeken,
    De meelevende assistente vertelde me dat ze maar 3 doosjes Foster (voor 3 patienten) i.p.v. 20 dat ik dacht te hebben gehoord heeft gekregen van de groothandel, dan lijkt het nog erger dan ik dacht.
    Nu wacht ik op een telefoontje van de h.arts of ik met recept(en) nog ergens terecht kan vandaag.
    Ben je al zo ziek moet je dit ook nog allemaal gaan opvangen, Hans je hoort nog van me over de afloop

  9. Jet van Kempen zegt:

    Ja Hans
    Allemaal shit.
    Zo kan ik niet tegen ipranol. iedere keer weer proberen ze het. Ik gebruik alleen de combivent om te vernevelen. Maar laat je niet afschepen. Ze hebben ons toen ook al de puffer van de combivent afgenomen. De plaatsvervanger beredual is ook niks waard.
    Blijf proberen om hem te krijgen.

  10. Dirkje zegt:

    Hallo Hans, heb je mijn sms gelezen? Foster moet toch nog wel ergens in een schap liggen hoop ik. Verder wens ik je van harte toe om in oktober aan de beurt te komen, maar dat weet je vast wel. Laat me aub zsm weten of ik de apotheek hier in Stiens moet vragen of zij nog Foster hebben, dan proberen we ze wel te kopen voor je of je moet ze met een recept van je dokter daar kunnen halen. Heel veel lieve groeten, Dirkje

Geef een reactie

