Slechte tijden

Dat het de laatste tijd niet lekker gaat, is wel bekend. De afgelopen week is wel heel slecht verlopen. Vandaag lijkt het voor het eerst deze week weer een beetje redelijk te zijn. Ik doe altijd wel alsof het goed gaat en probeer mezelf zo groot mogelijk te houden maar dat is vaak meer een houding dan de realiteit. Een houding ook die ik vooral aanneem om mezelf niet nog dieper de put in te praten dan mijn lichaam al voortdurend probeert te doen.

 

De afgelopen dagen ben ik dagelijks bezig geweest met ademhalen. Heel bewust ademhalen om de ademhaling vooral maar op gang te houden. Bij verslapte aandacht merkte ik vrij snel dat de ademhaling te zwak werd om voldoende zuurstof door mijn lichaam te pompen via het bloed. En dat bewuste ademhalen is echt vermoeiend. Mijn mechaniek om automatisch te ademen is behoorlijk in de kreukels geraakt door het alsmaar toenemende longvolume.

Bewust ademhalen gebeurt dan door aansturing van de ademhalingshulpspieren. Vanuit je hoofd stuur je dan die spieren aan en dat is dus constant bewust bezig zijn. Veel ruimte om wat anders te doen, is er dan niet over. Multitasken is iets voor vrouwen en jonge mensen. Deze oude man kon altijd heel goed multitasken maar de laatste jaren is daar behoorlijk de klat in gekomen. Ik task niet meer zo multi.

 

Waar is nou niet de klat in gekomen? Die COPD drijft de klat in werkelijk alles. Nou ja, bijna alles. Veel blijft er niet meer over. Mijn leven was al een stuk kleiner geworden maar zelfs mijn kleine leventje wordt steeds meer ingeperkt. Nee, laat ik nou niet een zeur- en klaagverhaal gaan schrijven. Daar zit niemand op te wachten en zelfmedelijden helpt mij ook niet verder. Niet klagen maar dragen en bidden om kracht. Nou, dragen kan ik wel hoor. Klagen ook, als het moet. En bidden? Er wordt veelvuldig voor mij gebeden. Door diverse mensen. Dus daarmee komt het ook wel goed. Nu het resultaat nog.

Dr. Slebos gaat voor dat resultaat zorgen. Niet dat hij voor mij bidt, noch is hij God. Dr. Slebos gaat gewoon even wat ventieltjes in mijn luchtwegen plaatsen zodat ik naar de plaatselijke fietsenmaker kan bij gebrek aan lucht. Even de compressor d’r op en hupsakeetje Desireetje, weer volgepompt met voldoende lucht voor een paar dagen. Heerlijk toch? Lekker makkelijk ook. Zal een hoop ellende schelen, die ventieltjes. Meer lucht en minder benauwd is iets wat ik juist op dit soort dagen heel goed kan gebruiken. Met die ventieltjes zal mijn ademhaling weer makkelijker moeten gaan. Geweldig. Kan haast niet wachten.

De dag is nog niet voorbij. Deze dag die begon als een redelijke dag, lijkt op zijn laatste benen te lopen. Het lichtje gaat uit. Ik voel weer een benauwdheid opkomen. Een benauwdheid die ik de hele dag nog niet gevoeld heb. Denkt zeker dat ik het mis. Die benauwdheid moet niet denken maar gewoon wegwezen. Daar blijven waar die vanmorgen ook zat. Ver weg uit mijn belevingswereld. Ik zit er niet op te wachten en missen doe ik het al helemaal niet. Het lijkt er op dat we weer gaan. Weg van de korte, goede tijd. Weer richting slechte tijden.

30 september 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Slechte tijden

  1. Tham zegt:

    Geen woorden van troost te kunnen vinden..Ik ben er stil van……. Meeleven doe ik met je maar daar heb je ook geen moer aan. Wat moet het vreselijk zijn om zo met ademen bezig te zijn. Ik wens en duim dat je het vechten volhoud Hans.
    En als ik jou steeds zo lees ben ik gewoon hartstikke gek dat ik het roken nog steeds niet laten kan. COPD is al geconstateerd bij me.. pffffffff.. ik zucht en lees je nog eens over.
    Heel heel veel sterkte Hans en bedankt dat je een voorbeeld wil zijn.

  2. marlies van der heide zegt:

    hoi hans

    moed houden hoor !!!
    nog even en je “ventieltjes” zijn er en kan het alleen nog maar “berg -op” gaan

    groetjes aan Bella en toch een heel fijn weekend
    liefs marlies

  3. johnny zegt:

    HOI Hans tis weer zw of z wind en dan gaat het altijd wat minder merk het zelf ook,je kan niks anders doen dan uitzitten,staks komt de wind weer van zee hopelijk en dan is er weer meer frisse lucht.Hoop dat het wat uitmaakt voor jou.
    En ik hoop dat de dagen tot je ventielen snel mogen gaan gr. van Johnny&Diny&jacky
    laterrrrrrrrrr

  4. regina zegt:

    hallo hans,

    bah,bah bah,wat een rotziekte.heb al eens eerder een reactie geplaats ivm copd bij mijn moeder,nogmaals ik lees zoveel herkenning.ook nu weer.die houding je groot houden.ook heel herkenbaar.gister is mn moeder voor controle bij de longarts geweest.ik heb ook nog even geinformeerd naar de ventieltjes.helaas kan dit bij mijn moeder niet meer.haar beide longen zijn helemaal stuk.gister kreeg ze te horen dat ze is uitbehandeld en kwaliteit van leven boven aan haar lijstje moet laten staan.ze doet aan zelfmanagment[via beatrixoord].verder kan ze natuurlijk bij exacerbatie opgnomen worden voor de wat extra,s zoals med.via infuus e.d.de longarts vond het nog een wonder dat ze er nog was.mijn moeder deed alles met een grapje af.t is niet anders zegt ze.ik had het gevoeld aan mn lichaam die op raakt.ze ziet heel erg tegen de herft/winter op.dan heeft ze vaak sneller exacerbaties.we moeten maar hopen op het beste.
    en veel van elkaar genieten.
    ik hoop voor jou dat je gauw in aanmerking komt voor de behandeling met ventieltjes en dat je dan makkelijker lucht krijgt.

    ik wens jou en je naasten veel kracht toe voor de komende tijd,en hou vol!!

  5. KeesN zegt:

    The trial is …Dokter, ik adem niet voor niets!!!

  6. Ans Fidder zegt:

    Dag Hans,
    Je nog maar eens wat extra sterkte wensen! Ik hoop zo voor je dat je in Oct. geholpen kan worden met de ventieltjes! Overigens: ik geniet wel van het zomerse weer, maar had het vandaag ook een beetje benauwd. toch iets “in de lucht”?
    Peace and Love, Ans.

  7. Sam zegt:

    wat balen hans 😦
    Ik duim voor je dat je snel weer in rustiger vaarwater terecht mag komen!

  8. Jet van Kempen zegt:

    Hoi Hans

    Weet dat het allemaal moeilijk is en wij hebben makkelijk praten. Tenminste degene
    die dat nog kunnen. Blijven doorademen, Nog even. De oplossing van dr. Slebos in
    aantocht. Nog even volhoeden. Duim voor je.
    Groetjes Jet

  9. lou zegt:

    hallo Hans dat je geholpen moet worden is zeker en ik hoop dat je al in okt aan de beurt bent ik wil je niet ontmoedigen maar neem een afwachtende houding aan het resultaat is niet bij iedereen gelijk ik weet dat er bij jou helemaal geen lek is gekonstateert dus destebeter maar ze gaan er bij mij weer uit volgende week mijn benauwdheid is alleen maar erger geworden afgelopen woensdag alles weer op foto enz wat bleek er zit nog een lek dus je begrijpt wel een grote teleurstelling nu maar afwachten wat er Uberhaupt nog aan gedaan kan worden of dat ik na het verwijderenzo naar huis gestuurt wordt en zeg eindfrustratiee proef dank je voor de medewerking de indruk wordt wel gewekt men zou steeds kontakt opnemen met mij maar hoor weinig sorry moest even mn frustratie kwijt loopt dus helemaal niet lekker ik wacht wel af maar hoop desondanks dat jij er door komt t mag ook wel gezegd worden dat t eens niet allemaal rozegeur en maneschijn is nogmaals ik wouHANS DIT IS NIET OM JOU TE ONTMOEDIGEN maar ik wou mn verhaal even kwijt en was ook niet van plan om dit te doen voor dinsdag maar jij bent voor mij een speciale medestander en vriend Hans je kunt hier niet veel mee maar heel ja heel veel sterkte de komende dagen groeten ook aan bella van ons

  10. Dirkje zegt:

    Lieve Hans,
    Het is nu 2 okt. en gelukkig voor jou is de dag van gisteren voorbij. Ik hoop met heel mijn hart dat het vandaag beter gaat. Dat jij en Bella van de mooie nazomerdagen kunnen genieten en dat jullie misschien even naar buiten kunnen. Tof om John een sms voor zijn verjaardag te sturen, heel erg attent van je trouwens. Lieverd, hierboven staan al een berg reacties om je moed in te spreken en je te steunen. Daar kan deze dan nog wel bij. Ik gun je zo graag dat het deze maand gaat gebeuren en hoop dat je de tijd tot de ingreep een beetje goed door kunt komen. En klagen……? Ach, een mens moet toch af en toe zijn frustraties ff lozen en je toont zo vaak je moed en doorzettingsvermogen, daar heeft iedereen die deze blog leest en/of jou kent heel veel bewondering voor. Gebeden wordt er al door diverse mensen en die hebben vast een betere verbinding met hierboven dan ik. 😉 dus houd ik mijn vingers gekruist voor je (niet de hele tijd hoor, dat wordt wat lastig) en denk vaak aan je. We wensen je alle goeds toe.
    Lieve groeten,
    Dirkje

Geef een reactie

