Bronchoscopische interventie

"Koe", acryl op canvas ©2010 Anna Wolthuizen

Voor mijn gevoel heeft het best even geduurd maar dat is echt een gevoel. Feitelijk is het snel gegaan bij mij. Binnen een half jaar nadat dokter van der Vaart in het Beatrixoord heeft gekeken of bronchoscopische longvolume reductie bij mij eventueel een optie zou zijn, zat ik al bij de uitvoerder hiervan in de portefeuille. Hoe het anderen vergaat, kan ik niet precies zeggen maar bij de meesten gaat het stukken minder snel. Onnodig te zeggen dat ik er blij mee ben.

Gevoelsmatig heeft het dus toch nog wel even geduurd. Maar dan ineens kan het hard gaan. Nadat ik aangemeld was, volgde een onderzoek. Dit was de zogenaamde Chartis meting. Afgelopen dinsdag volgde de laatste onderzoeken, waarna de uitslag van de loting bekend gemaakt werd. Mijn loting viel positief uit. Ik lootte voor de Stelvio Trial, wat inhoudt dat ik bij de groep zit die als eerste behandeld wordt. Na de loting wordt direct gekeken wanneer de ingreep plaats kan vinden en dan gaat het ineens echt heel snel. Onwerkelijk snel.

Dinsdag aanstaande word ik in het Universitair Medisch Centrum Groningen opgenomen. Mijn conditie is dermate slecht dat het raadzaam gevonden wordt mij wat eerder in het UMCG te laten komen. Kan ik daar mooi tot rust komen. Rustig voorbereiden op de ingreep en met wat extra medicatie proberen mij toch nog wat op te lappen.

Eenrichtingsventiel, foto UMCG

Donderdag zal dan uiteindelijk de ingreep uitgevoerd worden door dr. Slebos in samenwerking met een ondersteunend team. Met de bronchoscoop brengt hij een aantal eenrichtingsventielen in de luchtweg die naar de bovenste longkwab leidt in mijn rechter long. Doel van deze eenrichtingsventielen is om de longkwab leeg te laten lopen waarna deze ineen schrompelt. Hierdoor zal het longvolume afnemen waardoor meer ruimte ontstaat voor de onderliggende longkwab die nog van betere kwaliteit is. Ook zal minder druk op het diafragma (middenrif) ontstaan na deze longvolume reductie.

Als alles gaat zoals bedoeld, zal ik makkelijker kunnen ademhalen en veel minder benauwd zijn. Een uiterst welkom resultaat, mag ik wel zeggen want mijn ademhaling is vaak een zware dagtaak. Een dagtaak waar het voor anderen, gezonde mensen, een ongemerkte piece of cake is. Ademhalen hoort een automatisme te zijn waarbij je niet hoeft na te denken en die je geen enkele inspanning zou moeten kosten. Hoe anders is dat in mijn geval. Hoe anders is dat bij velen die vergelijkbare klachten hebben ontwikkeld ten gevolge van longemfyseem. COPD als grootste levensbedreiging voor velen.

5 oktober 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Bronchoscopische interventie

  1. Jet van Kempen zegt:

    Hallo Hans.
    Wat ben ik blij voor jou dat je toch een gunstig lot hebt getrokken.
    Is voor mij een voordeel dan kan ik al afkijken hoe het jou vergaan is.
    Maar je hebt het ook veel harder nodig dan mij.
    Nu op naar volgende week en doe nu wel even rustig aan.
    Alvast toi toi toi.
    Groetjes Jet

  2. Jantien zegt:

    Ik begon me al ongerust te maken toen wij gisteren en eergisteren nog geen berichtje van je kregen. Maar wat fijn dat je toch voor de eerste ‘lichting’ bent ingeloot. Ik hoop en wens het je toe dat de ingreep je veel verlichting zal brengen – een soort wedergeboorte/renaissance misschien?
    Jantien

  3. pat zegt:

    sterkte voor jullie beiden!
    pat

  4. Magnolia zegt:

    Heel fijn om dit bericht te lezen .

  5. marlies van der heide zegt:

    fijn hans dat het nu allemaal “in stroomversnelling” gaat !!!
    heel veel suc6 donderdag en groetjes ook aan Bella

    liefs auke en Marlies van der heide
    kollum

  6. W.M.Kelderhuis zegt:

    Proficiat Hans met de via loting verkregen voorrang. Wens je heel veel sterkte en een bevredigend resultaat. Wim.

  7. Gerda zegt:

    Zo snel al, dat verbaasd me nix Hans, jij moest gewoon snel aan de beurt komen en dat heeft jouw lot bepaald! Mooi man, hopelijk trekt dan ook snel na inbrenging van de ventieltjes die hardnekkige mist op en komt voor jou de horizon in zicht.
    Nog ff volhouden!
    Gerda.

  8. Ans Fidder zegt:

    Dag Hans,
    Een mens moet ook eens een beetje geluk hebben…
    Fijn dat je al voor nu ingeloot bent, en nu maar duimen dat de ingreep het gewenste succes meebrengt! Sterkte gewenst, het is toch wel weer een hele ingreep.
    Peace and Love, Ans.
    PS Ook groeten voor Anna-Bella uiteraard.

  9. Tam zegt:

    Jiiiihaaw, giddy up go! Heel goed, spannend enzo maarre ‘just what the doctor ordered’ dubbel en dwars.

    Over operaties gesproken: Keith C. van LoA schijnt nu een meisje te zijn? Huh? Had jij dat wel meegekregen? Ik had er zelfs geen roddeltje over gehoord. Hopen dat de stem wel blijft! 😉

    Liefs, Tam

  10. anja zegt:

    Hans heel veel s6 donderdag en hoop dat alles voorspoedig verloopt enne doe de groetjes aan dokter slebos van mij.
    ook ff sterkte voor Belle die zal dat ook hard nodig hebben als haar man weer als herboren thuis komt.

    Anja

Geef een reactie

