Hoop, perspectief en vertrouwen; bronchoscopische interventie

Meer rek in een boterhamzakje dan in mijn longen

Het gaat niet goed. Het voelt ook zo. Het voelt dat het niet goed gaat. De rek is er nu echt wel uit. Ik heb longemfyseem in ernstige mate dus ja, de rek is nu echt wel uit de longen. Zo voelt het ook. Het moeilijke ademhalen gaat gepaard met een gevoel van bewegingsloosheid. Tijdens het zware ademen voel ik steeds minder beweging in de borstkas. De longen zouden uit moeten zetten tijdens het vullen met lucht. Bij uitademen zouden de longen weer ineen moeten krimpen. Deze beweging tijdens de inspiratie en tijdens de expiratie voel ik dus helemaal niet meer. Die beweging is er ook niet meer. Mijn longen gedragen zich steeds meer als een paar uitgelubberde ballonnen. Niet alleen gedragen mijn longen zich zo, mijn longen zijn een paar uitgelubberde ballonnen. Boterhamzakjes. Mogelijk zit er in een paar boterhamzakjes van de Albert Heijn nog meer rek dan in mijn longen.

Dit alles maakt het zwaar om de dagen door te komen. Er zijn de laatste tijd veel van dit soort dagen in de week. Waar het een poos terug zo af en toe gebeurde dat er een zware dag tussen zat, heb ik tegenwoordig zo af en toe een dag die enigszins dragelijk is. Dat maakt het leven niet vrolijker. Gelukkig is er de experimentele ingreep. De bronchoscopische longvolume reductie waar door plaatsing van eenrichtingsventielen geprobeerd gaat worden de bovenste longkwab in mijn rechterlong leeg te laten lopen zodat deze ineenschrompelt. Het verkregen voordeel door longvolume reductie biedt kansen op makkelijker ademhalen en minder benauwd zijn. En dat is wat mij tot nu toe op de been gehouden heeft. Hoop, perspectief en vertrouwen.

Longvolume reductie middels coils

Behalve de eenrichtingsventielen zijn er meerdere experimentele technieken om het longvolume te reduceren. Onder andere het inbrengen van coils in de slechte longkwabben is zo’n techniek. Bijgaand een thoraxfoto waarop verschillende coils zichtbaar zijn in de longen. Het inbrengen van coils leidt tot hetzelfde resultaat als de eenrichtingsventielen. De coils zijn spiraaltjes die in de longkwab vastgezet worden waarna deze de uiteinden naar elkaar toetrekken. Op die manier wordt de longkwab dichtgetrokken en de lucht eruit geperst met volumereductie tot gevolg.

Longvolume reductie middels eenrichtingsventielen

Vooralsnog worden met eenrichtingsventielen betere resultaten geboekt maar nadeel van eenrichtingsventielen is dat de longkwab verder volledig luchtdicht moet zijn. Alleen via de luchtweg mag lucht in en uit de longkwab komen. Met coils is deze eis van minder groot belang. In mijn geval zijn ventielen heel goed toepasbaar en daar ben ik zeer blij mee. Wat het uiteindelijke resultaat zal gaan zijn, wordt binnenkort duidelijk. Dinsdag word ik opgenomen waarna donderdagochtend de eenrichtingsventielen door dr. Slebos geplaatst gaan worden in de luchtweg naar de bovenste longkwab in mijn rechter long.
Hoop, perspectief en vertrouwen; bronchoscopische interventie.

7 oktober 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

5 reacties op Hoop, perspectief en vertrouwen; bronchoscopische interventie

  1. paul zegt:

    Hans , ik duim voor je volgende week donderdag!
    Hoop van harte dat het dat zal brengen wat je ervan verwacht.
    Je bent in zeer goede handen bij het team Slebos , dus ik heb er het volste vertrouwen in!
    Hoop dat je na donderdag een positief bericht plaatst , die zijn weerga niet kent!
    Groeten Paul ,

  2. Ik wens je veel sterkte toe voor aanstaande donderdag!
    X

  3. johnny zegt:

    Ook dit zal goed komen, ik heb ook hier een positief gevoel over. Nog ff en dan gaat het weer beter met je moet je maar denken. POSITIEF blijven, dat helpt. Een heleboel mensen bidden tot God voor je, wij zullen ook alle goden voor je aanroepen. Het komt vast goed allemaal.

  4. Tam zegt:

    Jemig Hans, It’s gonna happen, baby!
    Heel veel succes en sterkte en lucht gewenst (geen gebakken…)
    XXXX Tam

  5. Lou Bits zegt:

    Hallo Hans Dinsdag kom ik je hopelijk even bezoeken in UMCG dan heb ik een ,gesprek met Dirk Jan en Karin over hoe t verder moet , ik heb de hoop nog niet opgegeven , misschien kunnen bij mij de Coills nog uitkomst brengen we zien wel . ik weet bijna zeker dat de ventielen bij jou goed werken want je hebt geen lek . Ik wens je veel sterkte en doe de groeten aan Bella en hopelijk tot dinsdag als ik misschien ook nog redelijke berichten krijg groet van ons Hans

Geef een reactie

