“De Straat Huilt’ een beetje met mij mee

--- 'De Straat Huilt' --- ©2011 Els ten Napel

Vorige week stuitte ik op een geweldige foto. Twittervriendin @fiederels had een foto in Twitter geplaatst met de pakkende titel ‘De Straat Huilt’. Natuurlijk nodigt een dergelijke titel uit om onmiddellijk de foto te gaan bekijken. Els ten Napel uit Amsterdam (u allen wel bekend door de vele reacties die zij inmiddels op de blogs heeft geschreven) heeft echt een fantastische foto geschoten en de titel is zo toepasselijk. Dank je Els.

Dat huilen… Zelf huil ik ook. Natuurlijk weet ik ook wel dat mij deze week iets goeds staat te wachten. Dat ik de experimentele ingreep mag ondergaan in het kader van de Stelvio Trial, is niet niks. Het feit dat het allemaal zo snel komt is een groot voorrecht. Ook weet ik dat dr. Slebos en zijn team er alles aan zullen doen de ingreep zo soepel mogelijk te laten verlopen. De hoop op een positief resultaat is bij hen even groot als mijn mijn eigen hoop op succes. Natuurlijk. Daar is het om te doen. Makkelijker ademhalen en minder benauwd zijn. Komt u maar, zou ik zeggen. Dat is waar ik op zit te wachten. Het heeft nu allemaal lang genoeg geduurd. Een dagtaak hebben aan loodzwaar ademhalen, is niet het leven wat mij voor ogen staat. ’s Morgens wakker worden en eerst twintig minuten op de rand van het bed benauwd zitten zijn alvorens mijn ademhaling enigszins onder controle te hebben, is niet de wijze waarop ik mijn dagen wil beginnen. Het moge duidelijk zijn, die ingreep en meer nog, het positieve resultaat van die ingreep is meer dan welkom.

En waarom dan huilen? Ondanks dit alles toch stilletjes huilen. Ja, ik ben natuurlijk wel een man hè, een vent. Een echte kerel huilt niet en als er dan toch gehuild moet worden, dan in stilte. Gelukkig heb ik geen enkele boodschap aan dit soort onzinnige conventies. Stoer is die man die zijn gevoelens durft te tonen. Zo!
Heerlijk om te mogen toegeven dat ik huil. Stilletjes maar toch. En niet stilletjes om stoer te wezen maar stilletjes om niet iedereen er mee op te zadelen. Klagen en zeuren zijn nooit een uitnodiging geweest voor vrienden om te blijven komen. Een keertje moet kunnen maar de hele dag huilen schrikt mensen echt af. Ik weet dat, jij weet dat en u weet het ook.

Waarom nog huilen als de blijdschap al voor de deur staat? Staat de blijdschap wel voor de deur? Goed, de ingreep gaat zeker plaatsvinden. Met met de uitvoering van de ingreep is het resultaat nog niet zeker gesteld. Dat zal de tijd moeten uitwijzen. Natuurlijk ben en blijf ik positief. Zonder mezelf gek te maken, reken ik toch wel op wat resultaat. De vooruitzichten lijken in ieder geval gunstig, aldus dr. Slebos.

Maar… laten we eerlijk zijn, mijn longen zijn ten gevolge van de COPD echt aan het einde van hun levensduur. De houdbaarheidsdatum is behoorlijk overschreden. Wat er over is aan gezond longweefsel, is niet om blij van te worden. Het longemfyseem heeft behoorlijk huisgehouden. Ik kan alleen maar hopen dat het kleine beetje overgebleven weefsel voldoende is om genoeg zuurstof op te nemen. Vooralsnog ga ik daar wel van uit. Een andere keus heb ik immers niet. Niets doen is ook geen optie. Met niets doen is nog nooit iemand beter geworden. Met niets doen zal ik alleen maar hard achteruitgaan. Achteruitgaan en in stilte blijven huilen. En de straat huilt een beetje met mij mee.

Zo, en dan droog ik nu mijn tranen. “Kop d’r veur”. zoals ze dat in Groningen zeggen. “Hey, this is Friesland, man.” Ik droog mijn tranen en bereid me voor op wat komen gaat. Op het positieve wat komen gaat. Vanaf morgen lekker tot rust komen in een ziekenhuisbedje op de afdeling longziekten van het UMCG en dan donderdagochtend onder het genot van een heerlijk roesje, de bronchoscopische interventie ondergaan. Mijn tranen zijn gedroogd. Ik huil niet meer. Laat de straat maar in z’n eentje huilen. Ik doe niet meer mee.

10 oktober 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op “De Straat Huilt’ een beetje met mij mee

  1. regina zegt:

    wens je veel sterkte de komende dagen en hoop binnenkort te mogen lezen dat het wat beter gaat!

  2. marlies van der heide zegt:

    hééél veel sterkte Hans de komende week !!
    laat je maar lekker vertroetelen in het U.M.C.G. en bij thuiskomst meer lucht ………..wat een verademing !
    liefs marlies

  3. Tara zegt:

    Heel veel sterkte, duim voor je zoveel ik kan

    Groetjes Tara

  4. Carla zegt:

    Mooi geschreven, succes en ik ben benieuwd naar de resultaten, sterkte en huilen moet soms.

  5. ZijalleenisZij zegt:

    Huilen kan ruimte maken ……heel veel sterkte toegewenst.

  6. Jet van Kempen zegt:

    Hans heel veel sterkte oor de komende dagen. Maar verwacht niet dat je het
    vanaf dag 1 al zal merken. Maar duim dat je het wel snel zal merken en alles goed zal gaan.
    Good luck
    Gr. Jet

  7. joy zegt:

    Beste doorzetter Hans,

    Ik lees je berichten,gevoelens,uithoudingsvermogen,humor,ellende dagelijks..
    Ik leef met je mee en met je operatie op weg naar lucht…
    Ik vind je een fantastische vent!

    Groetjes Joy

  8. Margo zegt:

    Toi toi toi.
    Ik hoop dat alles verloopt zoals je het hoopt en je spoedig met meer lucht naar huis mag.

  9. josette mooijen zegt:

    het wordt nu wel heel spannend voor je wat er allemaal gaat gebeuren.
    ik hoop voor je dat je je er goed doorheen zal slaan en dat het voor 100%
    wordt wat je er van verwacht.veel sterkte gewenst.
    hartelijke groet johanna

  10. Dirkje zegt:

    Hee Hans ff reactie van john&diny, heb van de week echt grote problemen gehad met de comp. dus kon ff niet reageren
    Heb de comp weer aan de gang voor langere tijd hopelijk, wat een gedoe zeg,dan weet je weer hoe afhankelijk je bent van dat ding, met (eigen wil?) Ik toch weer baas. Wil je bij deze heel veel kracht toewensen en zie je en hoor je na de operatie ok?
    Sterkte en je weet het Positief blijven, laterrrrrrrrrrr john&diny

Geef een reactie

