Nog een glas warme thee en dan slapen

Natuurlijk werd ik middenin de nacht wakker. In plaats van te gaan liggen wachten of ik weer kon slapen, ben ik er maar uit gegaan. Kon ik mooi de laatste dingetjes bij elkaar pakken en in de tas doen. Op de iPhone na, zitten alle communicatiemiddelen met bijbehorende laders e.d. nu ook in de tas. Eigenlijk hoef ik me morgenochtend alleen nog maar te wassen en aan te kleden. Daarna ontbijten en dan rustig afwachten tot de taxi mij om 10.00 uur komt ophalen. Toch wel een prettige bijkomstigheid van dit nachtelijk rondspoken.

Blij verrast was ik gisteravond van een sms-je. Mijn zusje Hanny stuurde mij een berichtje waarin ze liet weten om 11.00 uur in de hal van het UMCG te zijn om mij daar op te vangen en te helpen settelen in de ziekenhuiskamer. Hanny is ook steeds mee geweest naar de consulten en onderzoeken bij dr. Slebos. Dat heb ik altijd heel fijn gevonden. Omdat dit soort heen en weer gereis voor Anna ondoenlijk is vanwege haar Multiple Sclerose, is het ook voor haar heel prettig en fijn dat Hanny met mij mee gaat. Anna zou het verschrikkelijk vinden als ik dit soort dingen alleen zou doen. Zij zou daar veel meer moeite mee hebben dan ik zelf. Maar ook ik vind het heel fijn dat Hanny er steeds bij is. Dat ze morgenochtend ook komt, had ik eigenlijk niet eens verwacht. Ik heb daar niet om gevraagd en we hebben het er ook niet over gehad. Maar ik had het kunnen weten. Zo is ze nou eenmaal. Echt een lieve schat. En ook deze keer kan ik het enorm waarderen dat ze mij helpt settelen. Het kost me altijd enorm veel energie om mijn spullen op hun plek te krijgen en de kast een beetje in te richten. Toen ik de laatste keer voor een nachtje kwam, maakte ik me niet druk maar nu ga ik vrijdag pas weer weg dus dan kan ik niet de boel de boel laten. Dat wordt niet gewaardeerd. Reinheid en netheid zijn nog steeds de gulden regels der verpleging.

In de wetenschap dat alles nu klaar is voor morgenochtend, ga ik nog even proberen een paar uurtjes slaap te pakken. Als ik me neer geef zou het toch moeten lukken. Onrust is er niet. Alles is immers in kannen en kruiken. Vertrouwen is er ook. Vertrouwen in dr. Slebos. Vertrouwen in de ingreep en vertrouwen op een goede afloop. Niets staat een restantje nachtrust nog in de weg. Zal ik eerst een lekker kopje warme thee maken? Warme thee met rietsuiker? Ik gebruik helemaal geen suiker meer dus dat zou de slaap moeten bevorderen. Ja, dat ga ik doen. Ik neem een lekker groot glas warme thee met rietsuiker mee naar bed, drink dat zo heet mogelijk op en ga lekker slapen.

11 oktober 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Nog een glas warme thee en dan slapen

  1. Ans Fidder zegt:

    Dag Hans,
    Ik hoop dat dat dutje nog gelukt is. Warme anijsmelk is ook een heel goed “slapertje”, nog uit grootmoeders tijd, maar van melk is zelfs bekend waarom het slaap opwekt.
    En dan natuurlijk: nogmaals al mijn beste wensen voor succes en een snel herstel na Donderdag!
    Peace and Love, Ans.

Geef een reactie

