Duimend naar een goede afloop

En zo is ook de woensdag weer aan een einde gekomen. Deze dag is voorbij gevlogen. Vandaag is de looptest nog een keer herhaald. Vorige week heb ik een slechte looptest gedaan. Deze van vandaag was een stuk beter. De afstand die ik vandaag aflegde was het dubbele van vorige week. Het is een zogenaamde zes minuten looptest. Je krijgt zes minuten om een zo lang mogelijke afstand af te leggen.
Tevreden met het eindresultaat, geeft het een exra goed gevoel als ook degene die de test afneemt uiterst tevreden is met het resultaat. Dat heb ik weer mooi geflikt. Een prestatie die me niet meer afgenomen kan worden. Eentje om in te lijsten en op te hangen.

Vanmiddag is nog een thoraxfoto gemaakt. Deze dient als uitgangspunt ter vergelijking na de ingreep. Ook kon gelijk mooi gekeken worden hoe mijn longen er momenteel uitzien want ik had toch wel wat klachten. Veel hoesten en extra last van slijmvorming. Ook liet de linkerlong een gepiep en gekraak horen. Enige mate van ontsteking werd toch wel gevreesd en als dat te erg zou zijn, was het misschien raadzaam de afspraak voor de bronchoscopische interventie te verzetten naar een later tijdstip. Iets waar geen van ons op zit te wachten, Dat moge duidelijk zijn. Laten we nou alsjeblieft donderdag die ventielen in de luchtweg plaatsen om die bovenste longkwab in de rechter long af te sluiten.

Inmiddels ligt er al een OK jasje bij m’n bedje. Ook heeft de facilitaire dienst de mededeling gekregen dat ik na 00.00 uur volkomen nuchter moet blijven. Voor mij geen ontbijt, donderdagochtend. Voor vanavond heb ik al een heerlijk bolletje klaar liggen zodat ik om een uur of elf vanavond nog even wat eten kan. Ook dit deel van de voorbereidingen gaat volgens de planning. Eigenlijk ben ik er zo langzamerhand wel klaar voor. Straks nog even de wekker zetten op 7.00 uur zodat ik op tijd wakker ben om mme te gaan wassen, scheren en tanden poetsen. Nou denk ik niet dat ik me zal verslapen hoor, mijn biologische klok gaat mij zeker op tijd wakker maken. Er staat me teveel te wachten om ongestoord door te kunnen slapen.

Als nou ook mijn backup dat doet wat het moet doen, kan er helemaal niks meer mis gaan. Dus duimers thuis, duim. Duim voor een goede aflooop. Een afloop die al duimend alleen maar goed kan komen.

12 oktober 2011, Universitair Medisch Centrum Groningen, afdeling longziekten

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Duimend naar een goede afloop

  1. Fokke zegt:

    Ik begin vast te duimen Hans, komt helemaal goed met je!

  2. Ed zegt:

    Het wordt nu echt spannend !! Heb je trouwens al mensen gesproken of van gehoord van eerdere ingrepen op deze manier ? Heel veel succes en sterkte morgen.
    gr @

    • Gerda zegt:

      Ik wel, en met een kennis meegemaakt, we lagen op dezelfde afdeling longpoli UMCG, (helaas bleken mijn longen niet geschikt voor ventieltjes), als alles naar wens gaat ben je in plm. 20-30 min. klaar met de ingreep, daarna wel wat benauwder en suffig maar dat is logisch.
      Pas na een antal maanden ga je echt merken of de ventieltjes hun werk gaan doen door wat minder benauwd te zijn, maar geen mens en de kwaal is gelijk natuurlijk, dus al met al geduld en hoop!!
      groet van Gerda.

      • Jet van Kempen zegt:

        Ik ken ook een wat al geholpen is en het gaat heel goed.
        Is nu een half jaar geleden.
        Groetjes Jet

      • Gerda zegt:

        Fijn te horen Jet, het geeft toch weer hoop voor Hans als hij dit leest na de ingreep.
        Dr. Slebos is ook op zoek naar een oplossing voor meer lucht voor mensen zoals ik met emfyseem dat zich volledig heeft verspreid over mijn longen, hopelijk voor mij en mijn medelotgenoten met deze soort van longenfyseem is er nog een sprankje hoop voor de hopelijk zeer nabije toekomst.

        Als je dit leest Hans hopelijk ben je goed uit de narcose gekomen met weinig bijwerkingen, het zit er op!!, en nu duimen dat het z’n werk gaat doen!!!!
        Groetjes,
        Gerda.

  3. Sjoukje zegt:

    Hans, ik wens je heel veel sterkte en ga zeker duimen voor de goede afloop!

  4. Margo zegt:

    Duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, duim, ….. enzovoort.
    Slaap lekker straks en Anna ook sterkte thuis!

  5. Tara zegt:

    Ik blijf mee duimen, ik hoop dat je goed zal slapen ondanks de spanning

  6. Sam zegt:

    Zet hem op hans, ik weet zeker dat je je hier doorheen slaat!! Jij en het team, zijn het beste team ooit!!

    ik duim, maar dat is niet nodig! Het gaat helemaal goed komen!!

    Gr Sam

  7. paul zegt:

    Spannend!!!
    Ennuh….hoppa morgen!
    Gr, Paul ,

  8. Jet van Kempen zegt:

    Ik duim ook nog steeds mee hoor.
    Misschien heb je het nu al achter de rug.
    Gr. Jet

  9. Ineke zegt:

    En nog een duimer, ik denk dat je nu weer een beetje bij aan het komen bent en o o o ben zo nieuwsgierig naar je ik weet dat je er niet gelijk iets van merkt en net zoals Jet:)ken ik ook een aantal mensen die geholpen zijn en echt meer lucht en kwaliteit van leven hebben na de ingreep.

    Gr. Ineke

Geef een reactie

