Eenrichtingsventielen geplaatst

Vandaag is het dan gebeurd. Door dr. Slebos zijn in de vier luchtwegvertakkingen naar de bovenste longkwab in de rechter long ventielen geplaatst die alleen lucht uit die longkwab laten lopen. Er kan absoluut geen lucht meer in terugstromen. Op de thoraxfoto die vanmiddag ter controle gemaakt is, was al te zien dat de longkwab bijna geheel leeg gelopen is. Het ziet er dus fantastisch uit en datgene wat dr. Slebos bereiken wilde, is bereikt.

Er zaten nogal wat haken en ogen aan plaatsing van één der ventielen. Om de eerste te plaatsen is een gevecht van ruim een uur geleverd. De overige drie zaten er zo in. Een fluitje van een cent. Normaal neemt de totale ingreep zo’n 20 tot 30 minuten in beslag maar vanmorgen zijn ze bijna twee uur met mij bezig geweest.
Ook ben ik nog onder volledige narcose gebracht met beademing via intubatie. Dit was niet de bedoeling maar het kon dus even niet anders. Alles is goed gegaan.

Alle mensen in het land en België die vandaag geduimd of anderszins bijgedragen hebben aan een positieve flow, wil ik hartelijk bedanken. Zoals jullie zien heeft het dus wel degelijk gewerkt. Gebundelde energie is krachtiger dan we wel eens denken te weten.
Als alles goed blijft gaan, mag ik morgen weer naar huis. Dit weekend wil ik dan en uitgebreide blog schrijven over de experimentele ingreep. Een blog compleet met origineel beeldmateriaal van tijdens de Chartis-meting, de bronchscopische interventie van vanmorgen en de thoraxfoto’s van gisteren en vanmiddag. Een interessante blog dus, voor de liefhebbers.

Maar nu eerst proberen nog een paar uurtjes slaap in te halen. Daar is het vannacht niet van gekomen. Erg is dat niet want de eenrichtingsventielen zijn geplaatst.

13 oktober 2011, Universitair Medisch Centrum Groningen, afdeling longziekten

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Eenrichtingsventielen geplaatst

  1. Gerda zegt:

    Gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!, ik spring voor jou een gat in de lucht, kost me wel lucht, maar ik ben zooooo blij voor je.

    Gerda.

  2. Fokke zegt:

    Top man blij voor je, nu maar in de ruststand!

  3. Ans Fidder zegt:

    Beste Hans,
    Dat is wel is wel een felicitatie waard! Lekker uitrusten nu maar en ik kijk uit naar je volgende blog, Peace and Love, Ans.

  4. Madeleine zegt:

    Hoi Hans,
    Fantastisch nieuws en fijn dat je het zo snel wilde delen. Geeft heel veel hoop,voor de toekomst.
    harteijke groet
    Madeleine

  5. ZijalleenisZij zegt:

    Wat ben ik blij voor je…..echt goed nieuws.

  6. Arjan uit Oranjedorp zegt:

    Hans (en Anna)
    Van harte gefeliciteerd met de geslaagde ingreep.
    We zijn vandaag thuis gekomen na een reis door Frankrijk met de camper en ik zag dus zojuist je laatste berichten.
    Hoewel je wel verteld hebt in Haren dat dit 1 van de mogelijkheden was voor je, ben ik toch wat verbaasd over de snelheid waarmee het zich heeft afgespeeld. (maar ja, ik ben natuurlijk wel bijna 3 maanden weggeweest)
    Veel geluk verder en sterkte natuurlijk met het aansterken en zo, maar thuis gaat alles altijd beter.
    Onze afspraak over bezoek blijft staan en je hoort wel van me.
    Veel groeten uit Oranjedorp.
    Ik hoop dat je nu weer vele richtingen uit kan, compleet met éénrichtingsventielen.

  7. Tara zegt:

    Geweldig, gefeliciteerd, ben zo blij voor jullie.
    Nu op naar een luchtrijker leven !!

  8. Jet van Kempen zegt:

    Hans wat fijn dat het geslaagd is. Het resultaat zal nog wel eventjes duren . Maar het komt
    er zeker aan. Ik kijk al met spanning uit hoe het allemaal verder verloopt.
    Die chartis meting is al van mij gefilmd op 12 mei door de eo. Er is toen een klein stukje van op tv geweest. Daar was hoogleraar Dirkje Postma ook nog bij.
    Maar nu op naar morgen voor jou en dan lekker weer naar huis.
    Probeer nog lekker wat te rusten.
    Groetjes Jet

  9. Ineke zegt:

    Wat ben ik blij voor jou Hans goh man wat geweldig nieuws, en morgen lekker naar huis.

    Heel veel blijde groeten, Ineke

  10. Sjoukje zegt:

    Wat een opluchting, van harte gefeliciteerd!
    Een voorspoedig herstel en hopelijk ben je morgen weer lekker thuis.

    Groetjes,
    Sjoukje

  11. Margo zegt:

    Wow! Goed nieuws!! Geweldig dat alles goed gegaan is en je morgen naar huis kunt.
    Nu nog even een verbandje voor mijn lamgeduimde duimen! 😉

  12. Dirkje en John zegt:

    Hey Hans en Bella,
    Hoera, hoera, driewerf en nog veel meer……..;-) Geweldig dat je ons nu al kunt vertellen dat alles goed is gegaan. Wij sluiten ons helemaal aan bij alle gelukwensen hierboven. Heerlijk nieuws, fantastisch, fijn en nog veel meer superlatieven (ik kan er niet genoeg bedenken ;-)) Ben zo blij dat dit weer een heleboel perspectief geeft voor de toekomst. De hotline die sommigen naar het Hoofdbestuur hierboven hebben, moet roodgloeiend hebben gestaan vandaag en het heeft inderdaad geholpen. En nu rustig bijkomen en dan lekker naar huis. We zijn trouwens heel benieuwd naar je volgende blog met de informatie over de ingreep etc. Zo en dan deze nacht lekker koesen zoals we in Friesland zeggen en morgen met een goed gevoel weer op. 😉
    Lieve groeten,
    John en Dirkje

    (p.s. bij Dirkje Postma, waar Jet het over had, heb ik nog wel eens een sollicitatiegesprek gehad, maar kreeg de volgende dag een functie bij de kunstacademie Minverva in Groningen, dus dat werd hem niet, maar zo zie je maar dat de wereld klein is. 😉

  13. marlies van der heide zegt:

    hoi hans

    WAT FIJN dat alles zo goed is verlopen ; heeft het duimen toch nog wat opgeleverd ……….. ik heb echt aan je gedacht !
    ook heb ik stiekum even aan onze Aukje gedacht ; misschien was dit voor haar ook wel dé goede oplossing geweest.
    Nu maar fijn straks weer naar je Bella in Ljouwert en gauw weer aansterken hoor !
    liefs marlies

  14. W.M.Kelderhuis zegt:

    O, wat zijn we heden blij. En hierboven…. ze zijn allemaal blij. Allemaal medelevend en lang in spanning geweest over het resultaat. En dat lijkt goed. Je hebt een stuk leven erbij mag worden verondersteld. Gefeliciteerd Hans, ook wegens je enorme optimisme en uithoudingsvermogen. Wim.

Geef een reactie

