Over Nina Simone en een stel boterhamzakjes

En dan is het ineens 22.00 uur geweest. Samen met Anna zit ik naar heerlijke muziek te luisteren en we blijven hangen bij Nina Simone. Anna vind het wonderbaarlijk dat er zoveel hits zijn die zij kent van latere jaren terwijl die al uitgevoerd werden eind jaren veertig van de vorige eeuw. Ach ja, wat weet zo’n meiske nou helemaal, hahaha. Zij heeft heeft die goede jaren niet meegemaakt. Daarvoor is ze gewoon net wat te jong. Een ouwe man als ik kan zich dat allemaal nog herinneren als de dag van gisteren. Geboren eind jaren vijftig, was Nina Simone een van de eerste muzikale indrukken die ik meekreeg. Er stond een album van haar in onze platenkast thuis. Vanaf het prille begin heb ik dat album gewaardeerd. Als jongetje al. Iets later, toen ik zelf albums ging kopen van Zappa en Hendrix, kon dat album nog steeds mijn volledige goedkering wegdragen. Vriendjes begrepen dat eigenlijk nooit. Ik denk dat zij niet wisten wat muziek precies is. Muziek is emotie. Muziek moet je raken. Alleen dan is muziek de moeite waard. Als muziek je niet raakt, is het niet goed. As simple as that.

Al luisterend naar bekende songs als, I Put A Spell On You, Don’t Let Me Be Misunderstood, Ne Me Quitte Pas en Lilac Wine, zegt Anna ineens dat zij de indruk heeft dat het vanavond toch ineens een stuk beter met mij gaat. Ik kan niet anders dan dit beamen. Zo voelt het ook. Nou weet ik ook wel dat ik lekker rustig zit maar als ik afgelopen weekend rustig zat, voelde ik me alles behalve lekker. Ik was dan benauwd en voortdurend bezig met zeer bewust ademhalen. Een stukje typen zou zelfs extreme benauwdheid uitlokken en daar is momenteel helemaal geen sprake van. Goed opgemerkt van Anna en beiden zijn we daar heel blij mee. Ik verheug me op de dag van morgen. Niet dat deze dag al voorbij is maar ik verheug me op morgen vooral om te kijken hoe de vlag er dan bij staat.

Take Care Of Business for me…, zingt Nina Simone en de kamer wordt niet alleen gevuld met haar geweldige stem maar ook met een gevoel. De kamer wordt gevuld met een gevoel van warmte, een gevoel van comfort, warmte en geluk. Het geluk lijkt weer met ons te zijn. Het geluk dat zo lang weg geweest leek, lijkt nu weer in de kamer te hangen. Het hangt in de kamer met een gevoel van warmte en comfort. Ik ga een borrel inschenken en met volle teugen genieten van de gevoelens die de kamer, samen met de geweldige composities en het stemgeluid van Nina Simone, langzaamaan volledig aan het vullen zijn. Als een stel boterhamzakjes die zich vullen met lucht en dan ineens toch weer longen lijken te zijn.

19 oktober 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Over Nina Simone en een stel boterhamzakjes

  1. Jet van Kempen zegt:

    Goeiemorgen Hans
    Wat ben ik blij voor jou dat het in ieder geval al beter voelt.
    Ik hoop echt dat dit het begin is naar nog meer.
    Gun het je van harte. Geniet er samen van
    Groetjes jet

  2. joke pronk zegt:

    hans ik heb dit met tranen in de ogen gelezen wat prachtig dat die wonderen nog bestaan ik zelf wordt 14 dec geholpen door dr slleebos ook met ventieltjes ben zelf 51 jaaren heb ook nog maar 27 procent lucht en longen zijn erg uitgerekt en daarom hoop ik ook op een wonder zoals jou iets meer lucht en voor alle andere lotgenoten met copd groetjes joke

Geef een reactie

