De vlag is gehesen en staat fier in de wind

Mijn longen. Thoraxfoto: Radiologie, UMCG

Zo, de vlag is gehesen. Nee, niet onze nationale driekleur maar de vlag van vandaag. Gisteren schreef ik in mijn blog dat ik benieuwd was hoe de vlag er vandaag bij zou staan. Nou, die vlag is gehesen en staat er fier bij. Strak en recht, fier in de wind. En die wind is de lucht die door mijn longen stroomt. Zonder enige moeite stroomt die lucht mijn longen in en weer uit. Hoezo boterhamzakjes? Dr. Slebos heeft van die boterhamzakjes van mij weer een behoorlijk stel longen weten te maken. Wie dat enige tijd geleden voor  mogelijk had gehouden, zou ik voor gek verklaard hebben. En zie nu! Het onmogelijke is werkelijkheid geworden.

'Bella'. Foto: Hans Groeneweg, CC 3.0

Nee, ik ben er nog niet maar ik ben wel onderweg. Onderweg op het pad van verbetering. Onderweg naar meer kwaliteit van leven. Hoe die kwaliteit er uit gaat zien, kan ik nu nog niet voorspellen. Voorlopig voelt het goed en alles wat goed voelt moet haast wel goed zijn. Gisteravond heb ik mij glad geschoren. “Zou je dat nu nog wel gaan doen?”, vroeg Anna mij toen. Ik heb het gedaan en het ging goed. Zometeen ga ik me uitgebreid wassen en daarna aankleden. Als ik mezelf van de ketting zou halen, zou ik de deur uitgaan en allerlei activiteiten ondernemen. Nee, ik ga dat nog maar even niet doen. Niks forceren. De tijd nemen om te herstellen. Ik heb natuurlijk een enorm slechte periode achter de rug. Een slechte periode van maanden, zo niet jaren. Een periode die niet in een paar dagen is weg te poetsen. Ik ga het de tijd geven die het verdient.

'Vrij' Nijlganzen in Nationaal Park 'De Alde Feanen' Foto: René Janssen, Eernewoude

Wel is er nu weer ruimte om te dromen. Dromen over mogelijkheden. Wat ik straks eventueel weer zou kunnen doen. Ik denk aan filmen, zeilen, drummen, en door de natuur zwalken met een foto- of videocamera. De natuur is hier om de hoek. We zitten hier op vijftien minuten afstand van Nationaal Park De Alde Feanen in Eernewoude. Een geweldig mooi gebied wat ik ken als mijn eigen broekzak. Zowel over land als over water. Ik ken er de weg. Ik ken er elk hoekje en gaatje. De vlag is gehesen en staat fier in de wind.

20 oktober 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op De vlag is gehesen en staat fier in de wind

  1. marritanne zegt:

    Met tranen in mijn ogen lees ik dit, wat ben ik ontzettend blij voor je!!! Droom en maak zoveel mogelijk van je dromen waar lieve Hans!

    alle liefs,

    Marrit

  2. Gerda zegt:

    Jeetje nu al zo’n groot positief verschil als voor de ingreep, wat is dat top!!!!!
    Ik ben benieuwd waar dat eindigt Hans, straks de halve marathon?, maar alle gekheid op een stokje, ik vind het top top top voor je en een hele dikke felicitatie waard voor Dr. Slebos!

    Groetjes,
    Gerda.

  3. Joepie Hans!! Wat een super nieuws. Moge al uw dromen werkelijkheid worden!! Erg blij om dit te lezen. Ga zo door, Hippie! 😉 Peace =D

    Marcel

  4. Dirkje en John zegt:

    Hey Hans,
    Wat heerlijk om te lezen dat je je zo goed voelt. Toekomstplannen maken, dromen, uitstapjes plannen (ha slip of the finger, ik had uitspatjes getypt 😉 , en ja dat ook natuurlijk) de wereld is weer open gegaan voor je. We zijn zo blij met deze waanzinnige resultaten. De “gouden handen” van dokter Slebos hebben hun werk wel goed gedaan zeg, en nu jij de rest zo goed doet, is er alle ruimte voor de opgaande lijn. Hopen dat al je verwachtingen werkelijkheid worden.
    Lieve groeten, Dirkje en John,

  5. Madeleine zegt:

    Hallo Hans,
    Geweldig om te lezen dat het ZO goed met je gaat,ik heb er geen woorden voor.Het is een wonder.

    Geniet van iedere dag,alhoewel ik je dat niet hoef te zeggen………en droom van alles wat jullie/jjj nog willen/wilt doen.
    lieve groet
    Madeleine

  6. Jet van Kempen zegt:

    Klasse. Toppie

  7. Tham zegt:

    Zo ontzettend mooi Hans,. Ik ben zo blij voor je, ook al ken ik je helemaal niet. Ik volg je en zit nu ook met tranen in mijn ogen te lezen. Onvoortsel baar. De wonderen zijn de wereld dus niet uit.

  8. Margo zegt:

    TOP!!! Geniet ervan!

  9. Ans Fidder zegt:

    Dag Hans,
    Wat ontzettend fijn dat je nu eens zulk goed nieuws hebt!!!!!!!!!
    Peace and Love, ook voor Anna-Bella, Ans.

  10. W.M.Kelderhuis zegt:

    Halleluja!!!! Wens je weer heel veel levensplezier zelfs met simpele boterhamzakjes. Waar die dingen al niet goed voor zijn. Vrolijk en niet te overmoedig doorgaan word je gewenst door mij. WMK.

  11. anja zegt:

    Geweldig Hans blij dit te lezen, maar doe wel eerst rustig aan hollen kan je straks nog lang genoeg

    Groeten anja

  12. ZijalleenisZij zegt:

    Echt heel fijn …….goed om te lezen.

  13. Sam zegt:

    Hans alleeen een grote knuffel! Je weet wat ik denk 😉 … JIj en bella zijn enorme kanjers!

    xx Sam

  14. rolanda zegt:

    wat een geweldig nieuws….. wat ben ik blij voor jou en bella,eindelijk een beetje positief nieuws, nu doorgaan op deze o zo mooie weg.

  15. rolanda zegt:

    wat een gewewldig nieuws hans…. en ben zo blij voor je en jou bella, geniet er met volle teugen van , maar dat hoef ik je niet te zeggen want dat doe je zeker.
    ben erg ontroert en vindt het nogmaalsss erg super voor je , je hebt t verdient. liefs rolanda en silvano

  16. oogwerkdotnl zegt:

    Lieve mensen,

    Allen hartstikke bedankt voor de fijne reacties hier. Deverbeteringen zijn marginaal maar ik heb alle vertrouwen in een zich voortzettende trend. Gemakkelijker ademhalen is al zoveel winst. Alles wat daar nog bovenop komt, is een feestje waard. En reken maar dat ik zin heb in een feestje!

Geef een reactie

