Zuidelijk comfort is ook heel fijn

Veel zomer hebben we niet gehad maar het was stukken beter dan het de laatste dagen buiten is. Het wordt kouder en ik merk dat ik minder snel naar buiten ga als het niet echt nodig is. Dat heeft verschillende redenen. De eerste reden is het warm aankleden. Zou ik nu naar buiten willen, dan ben ik toch eerst een hele poos bezig met het aantrekken van diverse, warme kledingstukken. Omdat dit gefaseerd gedaan moet worden, neemt dit nogal wat tijd in beslag. Doe ik het te snel, dan word ik kortademig met het risico te benauwd te worden om überhaupt de deur nog uit te gaan. Gaat alles goed en ik ben uiteindelijk toch buiten, dan is het de kou die steeds meer een rol gaat spelen. Nu nog niet maar naarmate het kouder gaat worden, de komende tijd, heb ik meer moeite buiten mijn ademhaling onder controle te houden. Het inademen van koude lucht veroorzaakt vaak toch wel benauwdheid bij mensen met longemfyseem. Ik heb dat zelf afgelopen winter heel goed gemerkt. Naarmate ik langer buiten was, nam de benauwdheid toe. Soms zat ik gewoon te happen naar lucht op mijn scootmobiel. Inspanning lever je niet op zo’n ding. Je hoeft niet te trappen of zo. Je zit, geeft gas en je stuurt. Dat is alle inspanning die geleverd moet worden. Het zal dan ook best raar zijn iemand te zien hijgen en puffen op een scootmobiel alsof hij op de fiets, in een te hoge versnelling, een helling probeert te beklimmen.

Zo af en toe zie ik er één rijden. Zo’n scootmobiel met een windscherm. Het lijkt me extra comfort te bieden. Niet meer die koude rijwind rechtstreeks in mijn gezicht. Mogelijk zou dat benauwdheid kunnen voorkomen. Als het regent zit je achter zo’n scherm ook droger dan in de volle rijwind met meekomend water. Al met al een overweging meer dan waard.

Zoekend op het internet kwam ik ze tegen in diverse prijsklassen. De verschillen zijn waanzinning. Zo vond ik een universeel scherm voor €165,00 inclusief btw en montageset, terwijl elders een vergelijkbaar scherm €450,00 moest kosten. Eerst goed zoeken en prijzen vergelijken, levert altijd voordeel op. Of het nu gaat om een beeldscherm of een windscherm, er zullen altijd te grote prijsverschillen zijn.

De prijs voor comfort is vaak een hoge. Daar waar echt comfort geleverd wordt is de prijs ineens minder relevant. Immers, er is niets zo erg dan ondraaglijk ongemak. Ongemak is in deze een zwakke uitdrukking. Is enorme benauwdheid te omschrijven als ongemak? In een overvolle trein zitten op een te harde bank, dat is ongemak. Ongemak is tijdelijk, van voorbijgaande aard. Benauwdheid is gelukkig ook van voorbijgaande aard maar wel steeds opnieuw terugkerend. En benauwdheid geeft net iets meer ongemak dan die te harde bank in een overvolle trein.

Ook Janis was gek op comfort.

Comfort moet vaak duur betaald worden. De prijs voor comfort is helaas geen appel en een ei. Ik heb het nu niet over luxe comfort. Natuurlijk weet ik ook wel dat het verschil tussen een tweedeklas en een eersteklas treinkaartjes wel die spreekwoordelijke appel en een ei is. Dergelijk comfort is zeer betaalbaar. Het is het comfort wat gezocht wordt ter compensatie van ongemak door chronische ziekte, handicaps of andere fysieke of psychische aandoeningen. Dergelijk comfort is vaak veel te duur. Veel te duur omdat de afzetmarkt heel klein is. Aan een voor veel geld ontwikkelde elektrische rolstoel met alle gemakken voor de gebruiker, hangt vaak een prijskaartje met een bedrag waarvoor je ook een geweldige middenklas automobiel kunt aanschaffen. Die elektrische rolstoel wordt waarschijnlijk slechts een paar honderd keer per jaar verkocht terwijl van de automobiel jaarlijks een veelvoud van de band rolt. Met zo’n elektrische rolstoel kan ik prima uit de voeten terwijl ik aan zo’n automobiel zeer weinig heb. Natuurlijk kan ik er mee rijden. Als ik achter het stuur zit, rijd ik er de wereld mee uit. Het probleem begint op het moment dat ik uitgereden ben. Als ik op de plaats van bestemming aangekomen ben. Ik moet dan de auto uit en lopend verder. Bijvoorbeeld de supermarkt in. Lopen is nog steeds problematisch dus dat gaat niet lukken. Zou ik i.p.v. met de auto naar de supermarkt gereden te zijn, de elektrische rolstoel gebruikt hebben, dan rijd ik met rolstoel en al de winkel in, doe mijn boodschappen, rijd er weer uit en naar huis. Geen vuiltje aan de lucht. En bij slecht weer overbrug ik de langere afstanden in een rolstoeltaxi. Wie doet me wat?

Comfort. Het is in voldoende hoeveelheden uit voorraad leverbaar. En toch is het niet voor iedereen weggelegd. Hetzij vanwege financiële aangelegenheden, hetzij wegens fysieke, c.q. psychische omstandigheden. Comfort in vele verschijningsvormen. Voor de één zijn droge voeten een stuk comfort terwijl de ander juist zit te smachten naar water omdat het al tijden niet geregend heeft. Over bulten en andere oneffenheden in de weg rijden zonder te vergaan van de pijn, is voor mij het toppunt van comfort. De ander kiest met opzet een stug geveerde sportauto omdat hij elke oneffenheid juist wil voelen. Comfort. Zuidelijk comfort. Southern Comfort… ook heel fijn.

26 oktober 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Zuidelijk comfort is ook heel fijn

  1. anneke wolfs zegt:

    hoi hans.
    ik heb ook een scootmobiel met windscherm.
    deze hoef je niet zelf aan te schaffen hoor is gewoon gratis als je het aan je longen heb scheelt een hoop geld.
    groetjes anneke.

  2. KeesN zegt:

    zoveel mogelijk de fles bijvullen, hoor Hans

  3. paul zegt:

    Is dat nu Janis Joplin die ik zie?

  4. oogwerkdotnl zegt:

    @ paul

    Is dat nu Janis Joplin die jij ziet?

    Als je goed kijkt, zou je denken van wel.

  5. anneke wolfs zegt:

    hey niet zo sarcastisch doen hoor, gewoon naar het bedrijf bellen waar je scootmobiel vandaan komt en die regelen het verder voor je

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ anneke wolfs

      Helaas, zo makkelijk gaat dat hier niet. Dat wordt een lange weg via een aanvraag door de ergotherapeut en uiteindelijk een beslissing door de gemeente. Tegen de tijd dat ik het scherm krijg, is het alweer voorjaar. Misschien toch liever zelf kopen dan. Kan ik er deze winter nog van genieten.

      Was niet sarcastisch bedoeld hoor, mijn reactie. Was meer als grapje bedoeld maar mijn humor wordt niet altijd direct begrepen.

  6. anneke wolfs zegt:

    sorrie ik ben amsterdamse humor gewend.
    hier in amsterdam regelt het bedrijf waar je scootmobiel vandaan komt het allemaal jammer dat het bij jullie niet kan.
    het scheelt trouwens wel een windscherm houd echt veel tegen.

Geef een reactie

