Werken aan verbetering van de conditie

Het is weer weekend. Het laatste weekend van oktober. Na het weekend zal november zijn intrede doen. November. Ook het jaar 2011 loopt alweer op z’n laatste benen.

Kerst 2010 in het MCL. Foto: Hans Groeneweg CC 3.0

Weet je nog, vorig jaar? Anna en ik maakten ons ernstig zorgen over de zeer nabije toekomst. De vraag of ik Kerstmis 2010 nog zou mogen meemaken, werd door ons beiden erg in twijfel getrokken. Het ging heel slecht met mij. De ene ontsteking volgde op de andere en de ziekenhuisopnames volgden elkaar met steeds kortere tussenpozen op. Het zag er niet goed uit allemaal en ook de longartsen in het Medisch Centrum Leeuwarden wisten eigenlijk niet meer wat zij nog konden bijdragen aan verbetering van mijn situatie.

Dit jaar ziet het er allemaal heel anders uit en dr. Koppers heeft uiteindelijk gelijk gekregen. Gelukkig maar. Vorig jaar, toen het zo slecht ging met mij, heb ik eens tegen hem gezegd dat ik het idee had dat het een aflopende zaak was. Hij schrok daar nogal van en vroeg mij toen heel nadrukkelijk of ik dat echt zo voelde of dat het meer een idee was. Het echte antwoord daarop moest ik hem schuldig blijven en hij legde mij toen uit wat hij vaak zag in dit soort situaties. Vaak zie je dat een COPD patiënt de ene na de andere ontsteking ontwikkelt in de luchtwegen. Dit kan het lichaam dermate uitputten dat het lichaam op een gegeven moment stopt met vechten tegen die ontstekingen en overlijden is dan het onherroepelijke gevolg van een minimale weerstand. Aan de andere kant zie je ook vaak dat het lichaam sterk genoeg is om te blijven vechten en op een gegeven moment die opeenvolgende ontstekingen weet te overwinnen. Hierna kan het weer een hele tijd goed gaan zonder grote problemen.

Mijn lichaam is dus sterk genoeg gebleken want inmiddels gaat het alweer een hele poos goed. Echte ontstekingshaarden heb ik al tijden niet meer in mijn luchtwegen. Wel zijn er nog wat exacerbaties geweest maar ja, ik heb natuurlijk wel hele slechte longen en mijn longemfyseem is zeer ernstig te noemen. Ondanks dat alles, weet ik toch weer lekker mijn dagen door te komen. De ingebrachte eenrichtingsventielen hebben daar toe bijgedragen. De verwachting is dat er nog meer voordeel komt van deze experimentele ingreep. Het heeft allemaal wat tijd nodig voor de echte resultaten zich volledig laten zien. Over twee weken heb ik weer een consult bij dr. Slebos in het Universitair Medisch Centrum Groningen. Ik ben heel benieuwd wat de uitslagen van de af te nemen onderzoeken zullen zijn. Benieuwd of er verbeteringen uit af te lezen zullen zijn of dat het puur gevoelsmatig is. Makkelijker ademen is iets wat zeker zo is maar mijn conditie is natuurlijk niet ineens met sprongen vooruit gegaan. Daar zal aan gewerkt moeten worden. Dat komt niet vanzelf.

Na het weekend maar weer lekker twee keer per week naar de fysiotherapie in het MCL. Rustig maar doeltreffend werken aan verbetering van die conditie. En dit weekend nog wat leuke dingen proberen te doen. Buiten is het maar sombertjes. Het ziet er grijs uit in Leeuwarden en dat nodigt niet echt uit om naar buiten te gaan. Misschien kunnen Anna en ik binnen iets leuks doen, samen. Zij is vanmorgen naar Albert Heijn geweest waar het heel druk was. Nu gaat ze even haar middagslaapje doen. Daarna maar eens kijken hoe zij zich voelt. Dan kunnen we samen beslissen waar wij het laatste weekend van oktober aan gaan besteden. Maar nu eerst nog wat oefeningen doen. Werken aan de spieren. Oefeningen om de been- en buikspieren te prikkelen. Circuittraining worden dergelijke cyclussen genoemd. Er moet ten slotte gewerkt worden aan verbetering van mijn conditie.

29 oktober 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Werken aan verbetering van de conditie

  1. marlies van der heide zegt:

    fijn dat alles nu de goede kant op gaat !!!
    heel veel plezier dit Haloween weekend

  2. Ans Fidder zegt:

    Hans, Wat een lekkere optimistische blog, heerlijk dat je weer wat kan oefenen, ik weet hoe goed dat helpt!
    Peace and Love, Ans.

  3. Dirkje en John zegt:

    Hoi Hans, Fijn om te lezen dat het goed gaat en dat er een duidelijke verbetering met het vorige jaar te zien is. Zo zie je maar dat zaken gelukkig ook ten goede kunnen keren. Wens jou en Bella een heel fijn “laatste oktober weekend” toe en wens ook dat de stijgende lijn zich voort zal zetten.
    Groetjes van ons,
    John en Dirkje

  4. Fijn om te lezen, geniet van de laatste zonnige dagen, men zegt dat de winter half november gaat invallen. Het is prachtig buiten !

Geef een reactie

