Goede reis Jaap

COPD is een longaandoening die vele slachtoffers eist. Verschillende bekenden heb ik al zien vertrekken op hun reis naar het onbekende. Aan enkelen daarvan heb ik ook aandacht geschonken in mijn weblog. Met de één heb je nou eenmaal veel meer dan met de ander.

Vandaag ontving ik een e-mail van vriend Ed. Inmiddels is Ed weer terug in het ziekenhuis in zijn woonplaats Lelystad na een verblijf van enige weken in het UMCG. Ed staat inmiddels op twee verschillende wachtlijsten voor een longtransplantatie. De urgentie wordt groter; zijn longen blijven achteruit gaan. Ed heb ik voor het laatst gezien op 14 oktober. Dat was de dag na het inbrengen van de eenrichtingsventielen in de luchtwegvertakkingen naar de bovenste longkwab in mijn rechter long. Goed ging het niet met Ed. De longartsen probeerden hem toen nog steeds stabiel genoeg te krijgen zodat hij weer terug kon naar Lelystad. Dat lijkt dus gelukt te zijn.

In zijn e-mail deelde Ed mij mede dat hij een telefoontje van de dochter Jaap Smant had gekregen. Jaap was afgelopen zaterdagmiddag de deur uitgegaan. Niet lang daarna kreeg hij onvoldoende lucht en is opnieuw overgebracht naar het Universitair Medisch Centrum Groningen. Daar heb ik Jaap ook op 14 oktober voor het laatst gezien en gesproken. Hij zei me toen al dat het bergafwaarts met hem ging en dat hij de indruk had snel het aardse te verlaten.
Zaterdagavond bleef het slecht gaan met Jaap en werd hem morfine toegediend. Hierna zal hij zich een stuk beter gevoeld hebben. In ieder geval veel minder bewust van zijn moeilijke ademhaling. Gelukkig maar want dergelijke benauwdheid is alles behalve prettig.

De eerste schreden op Jaap’s laatste reis waren niet echt prettig te noemen. Verstikkend benauwd in de ambulance naar het ziekenhuis; ik weet uit ervaring hoe dat voelt. Of Jaap daar achter in de ambulance al in de gaten had dat zijn einde nabij was, kan hij ons niet meer vertellen. Toen hij eenmaal morfine toegediend kreeg in het UMCG, zal hij hopelijk op een prettige manier afscheid hebben kunnen nemen van zijn aardse bestaan. Zonder veel last van benauwdheid. Iets wat ik Jaap van harte gunde. Jaap ruilde zaterdagavond zijn aardse bestaan in voor het onbekende en lijkt daarmee verlost van het gevecht voor zijn dagelijkse hoeveelheid lucht.

Jaap heb ik half februari van dit jaar leren kennen in het Beatrixoord te Haren. Na een wat stroeve start, was het met Jaap al vrij snel ‘ouwe jongens krentenbrood’. Jaap was een man van de wereld. Jaap wist wat er te koop was en hij kon het opbrengen om respect voor een ieder te hebben. Ongeacht sociale afkomst, professie of etnische afkomst. Jaap kende geen vooroordelen. Jaap oordeelde pas dan als er voldoende feiten op tafel lagen om te kunnen oordelen. En dan nog was oordelen niet iets wat Jaap bij voorkeur deed. Jaap was meer van het ‘leven en laten leven’. Zo heb ik Jaap leren kennen en dat is iets wat ik me graag blijf herinneren.

Jaap, ouwe jongen, ik wens je al het goede op dit onbekende pad en hoop je ooit weer te ontmoeten ergens in een wereld die voor mij nog volstrekt onbekend is. Vergeten zal ik je niet. Vanuit mijn hart wens ik je een hele goede reis Jaap.

1 november 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Goede reis Jaap

  1. Dirkje zegt:

    Lieve Hans, wat een indrukwekkend en tegelijkertijd verdrietig relaas. Het enige dat misschien een beetje troos,t is het feit dat je een fijn mens hebt gekend en de goede herinneringen aan hem kunt koesteren. Verder hoop ik dat het vandaag in het UMCG met jou naar verwachting is gegaan.
    Lieve groeten,
    Dirkje

  2. angelique zegt:

    hoi hans
    ik ben blij dat ed op dat moment net even internet had, om het je te kunnen mailen
    we hebben sinds kort wifi in het ziekenhuis in lelystad, maar vandaag lag het er al weer uit
    ik ben erg blij dat ik het genoegen heb gehad jaap te leren kennen, toen ed te horen kreeg dat hij op woensdag werdt overgebracht naar lelystad, ben ik dinsdag even op bezoek geweest bij ed en om de rolstoel op te halen, ik was er met een vriendin en zei haar, ik zie jaap voorlopig niet dus ik moet even gedag zeggen, en ik ben blij dat ik dat nog heb kunnen doen.
    hij had een mooie leeftijd, en zei dat ook altijd, jullie moeten het nog zien te halen en daar heeft hij gelijk in, we weten het niet, door die rotziekte, ik ben wel blij dat ze bij jou die stens hebben kunnen plaatsen, dat kon bij mijn mannetje en jaap niet meer, helaas
    morgen ochtend hebben we een familie gesprek met de longarts, ze hadden het al over een verzorging/verpleegtehuis!!!
    maar hij is al weer aan het aftakelen hoor, hij heeft hier nog geen daxis gehad en geen antibiotica en daar krijgt ze morgen toch wel wat over te horen, het medicijn is zeer recent en duurt 10 dagen voor het binnen is, maar hij zat er net 2 1/2 week aan, dus misschien gaat dit medicijn wel niet meer werken, want het duurt weken voor er verbetering kan optreden, hoeft niet natuurlijk
    als je ed dus via mail niet te pakken kan krijgen kan je mij mailen
    liefs angelique vrouwtje van ed

  3. Sam zegt:

    Hans heeel veel sterkte en natuurlijk ook voor alle anderen die Jaap gekend hebben!
    Het blijft een oneerlijke strijd!

    Gr Sam

  4. heidi zegt:

    Hallo Hans, ik ben de dochter van Jaap, Ik kreeg kippevel toen ik je verhaal over pap las. Het is zoals jij pap beschrijft echt pap. Het is aankomende zaterdag alweer 7 weken geleden dat pap is overleden. Voor mijn gevoel lijkt het net of het gisteren was. Thxxx voor je mooie woorden over pap en jij heel veel sterkte.

    Groetjes Heidi

Geef een reactie

