Wat doe ik in dit dal; er is niets te vinden

1865

Pieken en dalen. Ze komen en gaan. Voor de pieken is het jammer maar voor de dalen geldt dat het fijn is dat ze ook weer gaan. Voorlopig zit ik weer in een dalletje. Wat heb ik hier te zoeken? Wat houdt mij hier? Bij inspanning ben ik weer veel te snel benauwd en kortademig. De laatste weken voel ik me weer echt een jojo. Op en neer. Ik word er een beetje ziek van, voorzover ik dat nog niet was. Steeds maar weer terug in dat dal. Ik ken dat dal zo langzamerhand wel hoor. Ik hoef er niet voortdurend terug te keren. Laat mij maar liever op een top zitten.

Vanmiddag weer naar het MCL voor fysiotherapie. In het dal of niet, als het een beetje kan, ga ik naar fysiotherapie toe. Er moet gewerkt worden. Conditie opbouwen lukt nou eenmaal niet door op bed te blijven liggen. En conditie opbouwen is van levensbelang voor mij. Die longen moeten werken. Flink ventileren. Stevig in- en uitademen. Naast twee keer in de week fysiotherapie, als het lukt, train ik ook nog een aantal keren per week thuis. Circuittraining. Oefeningen die ik in het Beatrixoord geleerd heb. Alles bij elkaar moet dit voldoende zijn maar waarom zit ik nu weer in het mij bekende dal dan?

TE 5933 "De Rus"

Gelukkig ben ik niet heel diep afgedaald in het dal. Mijn dagelijkse noodzakelijkheden als wassen, scheren, tanden poetsen en aankleden, lukken mij nog wel. Iets minder snel op dit moment maar toch, ik doe het en het lukt allemaal nog. O ja, als je mij treft en met mij praat terwijl ik rustig zit, lijkt er niets aan de hand. Je zou niet zeggen dat ik bijna geen longen meer over heb. Maar o wee, maak mij eens mee als ik behoorlijk in beweging moet komen. Als de spreekwoordelijke locomotief. Als een locomotief? Maar dat is toch prima? Ja, wel als het de locomotief van minimaal een dieselboemel is maar mijn locomotief is een zwaar verouderde, super trage, hortende en stotende stoomlocomotief met ook nog een lekke ketel. Niet vooruit te branden, die locomotief. Daarmee kom ik niet tegen de helling op om dit dal te verlaten. Die locomotief is nodig aan revisie toe. Een nieuwe ketel misschien?

Zo eenvoudig is het allemaal niet. Ondanks dat er veel vooruitgang geboekt wordt op het gebied van longbehandeling, is de medische wetenschap nog lang niet zover dat kapotte longen genezen kunnen worden. Of ik dat ooit nog mee mag maken in dit leven, meen ik serieus te betwijfelen. Ik zal dus nog wel even als jojo op en neer blijven gaan. Net zo lang tot de jojo stopt en in de laagste stand blijft hangen.
Zo ver is het nog niet. Er zit nog beweging in. Ondanks dat ik nu weer in dat dal zit. Maar wat doe ik hier eigenlijk? Ik weet het toch? Wat doe ik in dit dal? In dit dal is niets te vinden…

3 november 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Wat doe ik in dit dal; er is niets te vinden

  1. Gerda zegt:

    Herkenbaar Hans ook voor mij dat pieken en dalen, goede en slechte dagen.
    Wind uit zuidwest is funest, teveel fijnstof, wind vanuit noord-west voelt beter, schone lucht van zee, en toch zijn er weer dagen dat ik wel met zuidwesten wind meer lucht heb en met noordwesten wind weer niet, komt niet vaak voor maar toch zo nu en dan, en met regen me beter voel dan met droog weer.
    Copd is een sluipmoordenaar een stiekemerd waar je niet van op aan kunt, onbetrouwbaar en oneerlijk en zo gemeen.
    Tip?, ik train b.v ook mijn longen door ballonnen op te blazen, werkt echt, en tijdens het blazen zie ik de saturatiemeter van 90 naar 94-soms 95 gaan.

    Sterkte Hans.
    Gerda.

  2. Ans Fidder zegt:

    Dag Hans, Ik volg nog steeds met belangstelling je blogs. “Hansje huilt, Hansje lacht” is goed van toepassing.
    Inderdaad, een van de weinige dingen die we kunnen doen is “sporten”,voor na de revalidatie in het OLVG heb ik ook al weer iets gevonden.
    Groeten, ook aan Anna-Bella, Peace and Love, Ans.

  3. Tam zegt:

    Zo Hans, dat klinkt niet best, sterkte en keep your eyes on the prize, er zal wel weer een piek aankomen, zou het niet?

    XXXX

  4. Sam zegt:

    snel weer uit t dal !! You can do it!

    xx Sam

  5. Hoi Hans, ik lees al een hele tijd je blogs. Je ups en downs, je strijd je gevecht. Wat ik me steeds afvraag, is een transplantatie voor jou geen optie? Ik heb zelf nog 16.9 % en ga binnenkort voor de screening voor een transplantatie. Ik heb niks meer te verliezen of te kiezen. Het gevecht de strijd tegen de ademnood daar ben ik wel klaar mee… Tenminste zo voelt het voor mij. Ik ben heel benieuwd hoe jij hier over denkt. Hopelijk zie je snel weer een piekje.

    Warme groet Corina

  6. smokie zegt:

    hee hans take a walk on the wild side

Geef een reactie

