Kleur in het leven van de chronisch zieke

Na een heftig onderwerp over longtransplantatie eerder deze dag, is het nu tijd voor een wat luchtiger praatje. Laten we vrolijk zijn en plezier beleven zolang we dat nog kunnen. Het leven heeft zoveel te bieden en ook longpatiënten kunnen nog zoveel betekenen voor hun medemensen. Het hebben van een chronische ziekte hoeft niet te betekenen dat een einde komt aan dit soort zaken. Geenszins, de ervaringen kunnen zoveel meerwaarde bieden. De wijze waarop je in het leven staat kan er zo door beïnvloed worden dat jouw kijk op dat leven inzicht verruimend kan werken voor anderen.

Plezier in het leven. Om vandaag nog wat ander plezier in mijn leven te brengen dan wat ik binnenshuis heb, ben ik de deur uitgegaan. Het nuttige met het aangename verenigen. Genietend van een mooie herfstdag ben ik op weg gegaan om wat boodschappen te doen. Bezoekjes aan de Gamma, Albert Heijn en de Aldi. Tussendoor genietend van een mooie kleurenpracht in de natuur, de wind door m’n haren en heerlijke herfstgeuren in mijn neus. Sommige plekken die ik passeerde boden een prachtig panorama. Ook de stad kan mooie vergezichten en doorkijkjes bieden. Vooral een stad als het hoofddorp van Friesland. Het grootsteedse is hier nog niet zo grootsteeds. Het dorpse van de grote stad in Friesland. Friesland denkt elf steden te hebben maar weet niet half hoe blij het moet zijn helemaal geen steden te hebben. Voor mij een reden om juist hier en niet meer in de randstad te willen wonen. Bij behoefte aan de grote stad, ligt Groningen op een steenworp afstand. Groningen, de stad waarmee ik opgegroeid ben. Groningen, de stad waar ik steeds met veel plezier naar terug kwam toen ik nog wel in de randstad woonde. Groningen, een echte stad met een echt stadsleven maar toch ook weer zo gemoedelijk. Bekend terrein voor mij. Een stad waar ik van kan genieten.

De geneugten van het leven. Doen wat je plezier biedt. Genieten van de dingen die jou plezieren kunnen. Doe dit vooral. Trek hier tijd voor uit. Ook als je chronisch ziek bent of misschien wel juist als je chronisch ziek bent. Er komt al zoveel ellende op je af als je chronisch ziek bent. Compenseer deze ellende. Zorg voor een goede balans. Het is zo belangrijk uit het leven te halen wat er in zit. Kleur in het leven. Kleur in het leven van iedereen en kleur in het leven van de chronisch zieke.

5 november 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Kleur in het leven van de chronisch zieke

  1. paul zegt:

    Hallo Hans ,
    Tussen al je berichten was dit er een die onder de afdeling “het leven heeft toch ook mooie dingen , ondanks de beperkingen ” , valt.
    Ik ging vandaag voor de jaarlijkse griep-prik.
    Ik heb er een bloedhekel aan , maar sinds de copd doen we het maar om ellende te voorkomen.
    Dus op naar de plaatselijke groepspraktijk.
    Parkeerplek vlakbij de ingang , dus mazzel.
    Natuurlijk in de rij , en bij het formulier-inlever-tafeltje zie ik mijn Dokter staan.
    Hij zag mij , en zei gelijk : ondanks alle tegen berichten ben je toch gekomen? , da,s mooi ! , zei hij.
    Ik knikte..
    Ik dacht onder het prikken , Goh! , dat ik een eigenwijze l-l ben dat heeft hij toch goed begrepen!
    Ik was er zo mee bezig , dat de prik-mevrouw me aanstoote en zei:u bent klaar , volgende!!
    Me

  2. paul zegt:

    vervolg:
    Met een glimlach liep ik weer naar buiten , ondanks de herfst , een voorjaarsdag in.
    Heb een stuk gelopen vanmiddag .
    Goh , wat ging dat lekker.
    Nu de winter nog , …..ach , peanuts vergeleken bij deze dag ,die , inderdaad , kleur aan het leven geven….!!
    Groet Paul ,

  3. Jet van Kempen zegt:

    Hans probeer ook maar te genieten zo lang als het kan.
    Alle beetjes zijn meegenomen. Lekker een beetje positief blijven.
    Alle kleuren nu zijn geweldig en het weer kan er nog even mee door.
    Fijne dag nog.
    Groetjes Jet

  4. ZijalleenisZij zegt:

    Wat een leuk blog…..maakt me blij…..

  5. Ans Fidder zegt:

    Dag Hans,
    Hopelijk is het nu, na een fijn weekend, nog steeds leuk in het Noorden,
    Peace and Love, Ans.

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Ans Fidder

      Het was, is en blijft leuk in het Noorden. De randstad is hartstikke leuk maar het is o zo fijn weer terug te kunnen naar het Noorden. En dan met name dat deel waar de lucht nog schoon is. Maar dat moet herkenbaar voor jou zijn. Je ervaart zelf regelmatig het verschil tussen de lucht op Texel en de lucht in Amsterdam.

Geef een reactie

