Wie het weet mag het zeggen

Ondanks de eenrichtingsventielen voel ik nog steeds het jojo-effect. Het blijft maar op en neer gaan. Er zijn dagen dat ik me heel goed voel en dan ineens zak ik weer diep weg. Momenteel gaat het niet echt lekker. Ook in rust ben ik weer behoorlijk benauwd. Ook zit ik hartstikke vol slijm. Goede hoop blijft in mijn gedachten zitten maar twijfel spookt daar tussendoor. Gaat het ooit nog beter worden? En wat moet ik zelf doen om die verbetering te bevorderen? Wie het weet, mag het zeggen.

Tijdens de fysiotherapie bemerk ik best wel wat vooruitgang. Maandag heb ik heerlijk gefietst. Eerder fietste ik nooit zwaarder dan 20 watt maar afgelopen maandag heb ik op 25 watt en 30 watt gefietst. Ook lukte het me om langere sessies te volbrengen. Meer sessies ook. Op de loopband heb ik maandag niet gestaan maar in de grote zaal heb ik wel achter de rolator wat gelopen ter voorbereiding alvast op de zes-minuten-looptest die ik komende dinsdag in Groningen weer moet afleggen bij Karin. De apparaten die ik afgewerkt heb voor krachttraining, leverde ook een bevredigend resultaat op. Dus al met al reden voor goede hoop. Maar waar ligt dat nou allemaal aan? Wie het weet, mag het zeggen.

En dan vandaag ineens neemt de benauwdheid in de loop van de dag toe tot onplezierige vormen. Moeilijk ademhalen. Weer bewust bezig met ademhalen en er doodmoe van worden. Het lijkt me beter om zo maar weer te gaan slapen. Vandaag heb ik al extra geslapen omdat ik een rustdag had ingelast. Is dat een goede beslissing geweest? Of is dat juist de reden voor de benauwdheid waar ik nu mee te kampen heb? Ik weet het niet hoor. Wie het wel weet, mag het zeggen.

8 november 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Wie het weet mag het zeggen

  1. pat zegt:

    wie het niet weet mag ook wat zeggen….tja,maar wat dan….geruststellende woorden ken ik wel, maar….intussen gaan mijn longen automatisch door…hoef ik niet te denken:kom op!… inademe ….uitademen….in….
    denk dat je naar je goed naar lichaam moet luisteren….tenslotte is het niet niks om een,weliswaar ziek deel,van je longen te moeten missen….protesteert het lichaam tegen de nieuwe situatie….moet je wel een uiterste inspanning leveren bij fysio…natuurlijk,goedbedoelende en aardige mensen die het beste met je voor hebben en zij hebben ook een baan om je verder te helpen…maar soms gaat dat niet…of minder snel dan je gehoopt had….de positiefste resultaten halen vaak het nieuws…voor het merendeel blijft het vechten…op een slimme en op een eigen wijze…immers,niemand kent je beter dan jezelf….jij weet het:jij moet het doen!
    p
    a
    t

  2. johnny de looff zegt:

    Sluit me bij bovenstaande aan Hans,denk dat je lichaam gewoon aan het muiten is ,was natuurlijk ook best wel heftige ingreep ,en die slijmvorming tja dat is gewoon een reactie op je procedure,
    Mischien wil je ook wel te snel,zou het ff rustig aan doen en slijmlossende middelen aan je longarts vragen als dat kan, groeten en kracht johnny

Geef een reactie

