Over Morpheus en de fietsenmaker

Het leek zo leuk. Het ging ook best goed. En dan zo ineens lijkt het afgelopen. Is het ook afgelopen? Was dit het? Moet ik het hiermee doen? Ruim vier weken geleden zijn de eenrichtingsventielen in de luchtwegvertakkingen van de bovenste longkwab in mijn rechterlong geplaatst door dr. Dirk-Jan Slebos in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Een dag later was die longkwab al zo goed als leeggelopen en merkte ik al dat ik makkelijker ademhaalde. Sindsdien is het met wat ups en downs langzaamaan beter geworden. Niet meer benauwd in rust, makkelijker ademen, minder moe en er voor anderen beter uitzien. Men zag het aan mij dat het beter ging. Zelf had ik dat alles minder in de gaten dan anderen. Met name Anna zag duidelijk de vooruitgang na de experimentele ingreep. Ik voelde ook wel enige vooruitgang maar minder dan anderen het aan mij zagen en merkten. Mijn stem was veel krachtiger, bijvoorbeeld. Ik kon makkelijker een gesprek voeren zonder tussendoor naar adem te happen. Meerdere mensen hebben mij daarop gewezen. Allemaal het gevolg van de bronchoscopische interventie in het kader van de Stelvio Trial. Alles op het conto van dr. Dirk-Jan Slebos.

En dan ineens is het afgelopen. Ik wordt geveld door een virusje, begin weer meer te hoesten en wordt kortademiger. In een paar dagen tijd voel ik mezelf weer langzaam wegglijden. Tot het teveel wordt. En vanavond wordt het me echt teveel. Enorm benauwd! Angst maakt zich van mij meester. Benauwd en kortademig. Zo erg dat ik haast geneigd ben een ambulance te bellen en mij te laten opnemen in het Medisch Centrum Leeuwarden (MCL) om onder de hoede en zorg van dr. Ralph Koppers en zijn verpleegkundigen bij te komen in een lekker bedje op de afdeling longziekten. De neiging om 112 te bellen weet ik te onderdrukken door mezelf een flinke dosis morfine toe te dienen. De spanning die zich in mijn lichaam opgebouwd heeft vanwege het gevoel van angst, de moeilijke ademhaling en benauwdheid, krijg ik niet zonder kunstgrepen weg. Morpheus moet er aan te pas komen. In de armen van Morpheus hoop ik de nacht door te komen in ons eigen appartement in Aldlân.

Morpheus zal mij de nacht door moeten helpen. Mijn grote vriend in bange tijden. Niet alleen vannacht zal ik hem nodig hebben. Mijn gebrek aan lucht zal ook gecompenseerd moeten worden. De ventielen bieden hierbij uitkomst. De fietsenmaker weet met ventielen om te gaan. Voor wat extra lucht kan ik dus bij hem terecht. Maar hoe kom ik bij de fietsenmaker? Morgen stap ik bij Morpheus achterop om samen naar de fietsenmaker te gaan. Kan ik worden opgepompt. Heb ik weer wat meer lucht. Misschien kan dan gelijk even naar dat gepiep gekeken worden. Een druppeltje olie hier en daar zal wonderen doen. Met een beetje mazzel kom ik als herboren weer thuis.

15 november 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

3 reacties op Over Morpheus en de fietsenmaker

  1. Bob Schmidt zegt:

    Hoi arme jonge,
    Ik herken dit maar oh zo goed. Je denkt op het moment van opperste benauwdheid, dit was het dan en ik ga dood. Maar dit is opeens minder waar als de virus of bacterie aanval op je slecht werkende immuunsysteem ten einde dank zij veel antibiotica met het paardenmiddel Pretnisolon.
    Ik ben natuurlijk COPD G3 patiënt en kan dit verwachten maar dit elke 2 weken en dan niet dat stomme bed zelfstandig uitkunnen. Ik had er genoeg van en ben gaan zoeken ook internet en dacht iets te hebben gevonden. Nu denk ik dit vaker en de teleurstelling dan des te groter als blijkt dat het niet is dan je verwacht. Deze keer vond een test van een beroemd Amerikaanse universiteit ziekenhuis ( John Hopkins University Hospital) die een test met 43 patiënten om het immuunsysteem van deze mensen op te krikken. Om dat de resultaten bij deze test zo goed was (96%) Met veel scepsis begon ik 4 bakjes (BroccoCress van Koppert Cress) per week te verorberen die je haast ongelofelijk gewoon bij de Plusmarkt kunt kopen voor slechts € 1,40 per bakje. In deze hele kleine Broccoli plantjes zit een stof met de naam Sulforaphane die uiteindelijk in je longen gaat zitten, daar blijft, en je longen schoonmaakt. Alles wat er niet hoort woord gedood en/of afgevoerd. Het zelfde stofje hersteld je immuunsysteem waardoor ontstekingen geen enkele kans meer hebben. Ik heb er nu 6,5 maanden op zitten en ben tot mijn verbazing nooit meer ziek of benauwd gewest. Iet voor jouw?
    Het Asma Fonds en je longarts Dirk-Jan. Dr. Slebos weten het. Vraag ze maar!

    link:
    http://scholar.google.nl/scholar?q=Targeting+Nrf2+Signaling+Improves+Bacterial+Clearance&hl=nl&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart

    • Marjo zegt:

      Hallo Bob,

      Boeiend de brocco cress.
      Welke hoeveelheid brocco eten heeft t gewenste effect?
      Ik heb zelf ook heel veel baat bij colloidaal water en gebruik van airnergy.
      Ik hoor graag van je. mn mailadres is krot1962@hotmail.com.

      Vriendelijke groet, Marjo

  2. j.mooijen zegt:

    Hallo Bob,
    Ik heb de zelfde vraag als marjo ik gebruik nu een half bakje per dag is 35 gram
    is dat genoeg,sinds jij het geplaatst hebt .
    En ik zou graag willen weten hoelang het duurt voor je resultaat merkt.
    Heb het momenteel weer zo benauwd maar wil liever niet weer aan de prednisolon
    allemaal troep in je lichaam.
    Bij voorbaat vast bedankt.mijn adres is j.mooijen@upcmail.nl

Geef een reactie

