Kortademig wachten op de postbode

 

Het is weer zwaar kut. De jojo komt maar bar weinig op de juiste hoogte. Die stomme jojo blijft een beetje in z’n onderste bereik op en neer gaan. Benauwd ben ik de hele dag al een beetje. Ook in rust. De afgelopen dagen werd het steeds aan het eind van de middag wat erger om dan ’s avonds zo erg te worden dat happen naar lucht meestal de volgende stap is. De neiging om de ambulance dan te bellen heb ik al één keer gehad maar gelukkig heb ik dat weten te verdringen. Echt zwaar kut dus. Ik wil niet in de ambulance naar de spoedeisende hulp. Aan de andere kant, als het echt niet meer gaat, wil graag met de ambulance naar de spoedeisende hulp om uiteindelijk naar boven gebracht te worden in een ziekenhuisbedje om bij te komen onder het genot van de goede zorgen op de afdeling longziekten van het Medisch Centrum Leeuwarden.

Virus

Op dit moment ben ik aardig kortademig. Eigenlijk ben ik dat de hele dag al. Niet alleen bij inspanning maar ook in rust. En kortademig in rust, zou ik niet mogen zijn. Of heb ik nog steeds last van dat virusje? Of is dat virusje misschien toch gewoon een virus. Net iets sterker en schadelijker dan ik tot nu toe had aanvaard. Je, ik weet het. Ik ben van de ontkenning. Summa cum laude afgestudeerd ontkenner. “Wat je ontkent, is er ook niet.”, staat mooi gekalligrafeerd op mijn bul van de Academie van Ontkenning te lezen.

En daar zit ik dan. Summa cum laude afgestudeerd, wachtend op de postbode. Laat ik al mijn kennis over ontkenning nu maar even in de kast stoppen. Als ik die postbode ga ontkennen, kan ik wachten tot ik een ons weeg. Wachten zal ik sowieso waarschijnlijk wel moeten want de kans dat de postbode vandaag mijn gadgets ter bevrediging komt brengen is even groot als de kans dat hij dit morgen pas komt doen. Het is immers wel mistig buiten.

Gadgets ter bevrediging? Wat moet de lezer zich daar nu weer bij voorstellen, Hansje? Zelfbevrediging, misschien? Ja, zelfbevrediging maar niet de zelfbevrediging in de gedachte van de meesten van jullie. Gadgets om mezelf te bevredigen, mezelf te plezieren.   Elektronische gadgets die te maken hebben met geluid. Gadgets om mee bezig te zijn ter afleiding en vermaak. Maar ook zit er een zakelijke gadget in de doos die ik verwacht. Een digitale recorder van het merk Tascam. Deze heb ik aangeschaft om geluiden van dakpannen mee op te nemen. Dat is weer eens wat anders. Nieuwe hobby, Hansje? Nee, ik zei toch…, zakelijk. Het opnemen van die dakpannen doe ik in opdracht. Het is een opdracht van het bedrijf die deze dakpannen produceert. Voordat de geluiden van die dakpannen op de digitale recorder vastgelegd gaan worden, ben ik eerst wel even bezig om het apparaat te doorgronden. Een leuk tijdverdrijf waardoor ik onderhand misschien wat leuke opnames kan maken. Ik krijg steeds meer ideeën voor audio opnames maar daarover laat ik me niet uit. Mogelijk wordt dit snel genoeg bekend maar voorlopig wil ik het nog maar even ter bescherming onder de pet houden. Er zijn altijd kapers op de kust voor goede ideeën.

Wel, lieve lezers, ik blijf nog maar even kortademig zitten wachten. Misschien een koffie verkeerd proberen te maken en dan nog wat gaan liggen. Terwijl de klok verder tikt, begin ik de hoop de postbode vandaag nog te zien, langzaamaan op te geven. Morgen misschien. Misschien kan ik dan wat minder kortademig op de postbode wachten.

17 november 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Kortademig wachten op de postbode

  1. Sam zegt:

    balen hans dat je je nog steeds niet lekker voelt!

    mega knuffel!! Voor jou en bella!

    xx Sam

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Sam

      Ach lieve Sam, wat moet ik er tegen jou nou over zeggen? Jij die hele dagen in je bedje ligt te wachten op het moment dat je een beetje lekker kunt ademhalen. De ene kuur na de andere. Ziekenhuis in, uit en weer in. En dat alles zonder dat je er echt van opknapt. Wat moet ik over mijn eigen klachten nou tegen jou zeggen?

      Hartstikke bedankt voor je mega knuffels. Je krijgt een ‘huge family hug’ van ons terug.

      O, en over mijn klachten? Nee Sam, het gaat niet goed. Ik ben alles behalve blij en begin meer twijfels te krijgen aangaande het resultaat van de ventielen die de bovenste longkwab van mijn rechterlong leeg hebben laten lopen.

      Maar zolang ik nog, met hangen en wurgen, op mijn scootmobieltje kan klimmen vanuit de rolstoel en de deur uit kan gaan, zul je mij niet veel horen over de vele klachten die ik heb. De ergste daarvan ken je heel goed. Benauwd en kortademig, beweging is inspanning, hoesten, slijmvorming en regelmatig veel spierpijn van al dat hoesten en moeilijk ademhalen. Voor jou niets nieuws onder de zon.

      Lieve Sam, je verdient mijn bewondering met je altijd en eeuwige opgewektheid (al weet ik dat, net als ik, ook jij zo af en toe in stilte moet huilen). We zijn dankbaar voor wat we hebben maar stilletjes willen we natuurlijk veel meer. De spagaat van de chronisch zieke longpatiënt.

      • Sam zegt:

        Hans je bent gewoon een kanjer als je kijkt naar wat jij samen met je lieve Bella moet doorstaan. Wanneer mag je weer voor controle? Kunnen ze checken of het voldoende effect heeft?

        Pas op jezelf he hans… ik wil nog lang niet zonder je mooie verhalen!

        xx Sam

Geef een reactie

