“Chronisch ziek zijn is niet fijn?”

Wakker geworden. Koud. Koud maar… hé, veel minder benauwd. Tenminste, in rust. De paar stappen naar m’n wieltjes gingen ook goed. Ik kon gelijk keren en wegrollen zonder eerst bij te hoeven komen zoals de afgelopen dagen. Zou die tweeënhalve liter vocht dan zoveel verschil maken? Straks, tussen zeven en acht, neem ik nog twee van die plaspillen in de hoop dat er nog eens tweeënhalve vocht uit mijn lichaam verdwijnt. Samen is dat wel vijf liter en dat is geen kattenpis, hahaha. Leuk woordgrapje.

Goed, het is nu dus  nog heel vroeg in de ochtend. Te vroeg om er uit te blijven. Ik moet langer liggen. Liggen met de benen iets omhoog zodat het vocht wat vanuit de voeten en benen kan weglopen. Buiten dat heb ik ook nog wel behoefte aan wat slaap. Als ik niet oppas, zak ik hier met mijn neus op het toetsenbord. Beter nog maar even het bed in duiken.

Ook begint mijn rechtervoet zeer te doen. Door de spanning op de huid van al dat vocht, begint het wat minder fijn te voelen. Pijn dus. Links heb ik er nog geen last van.  De medewerkers van de thuiszorg vroegen mij al regelmatig of ik ook pijnklachten had door dat vocht. Ik begreep dat nooit zo goed want ik voelde niks bijzonders. Nu weet ik ineens wat er bedoeld werd. Ik voel wat er bedoeld werd en dat voelt niet fijn. “Ja,” zou Anna dan zeggen, “heeft iemand jou ooit verteld dat chronisch ziek zijn fijn is dan?”

24 november, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

 

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op “Chronisch ziek zijn is niet fijn?”

  1. Mathilde zegt:

    Lieverd, voor een ouwe en luie zeikerd heb je wel humor zo in de vroege morgen! 🙂
    Maar gaan vasthouden van vocht en (meer) benauwdheid niet altijd samen? Ik kan me herinneren dat er bij m’n moeder ook altijd werd gekeken of ze misschien weer vocht vasthield als ze benauwder dan ‘normaal’ was. Ze had een hekel aan die plaspillen omdat ze dan “de hele dag naar de wc kon rennen”, met de nadruk op ‘rennen’ 😉 Maar ja, als ze al dat overbodige vocht weer kwijt was, “kon ze wel weer opgelucht ademhalen”…

    Dikke knuffel voor jou en Anna!

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Mathilde

      Vocht en benauwdheid. Vaak gaan ze idd samen maar niet altijd. Ik heb wel vaker vocht in voeten en benen zonder daar benauwd van te worden. Als het vocht hoger komt, is de kans op benauwdheid gelijk ook groter. Zit er vocht achter de longen, dan is benauwdheid altijd een gevolg daarvan.

      Nu ben ik minder benauwd -in rust dan want als ik me ga inspannen, word ik wel snel kortademig- maar er zit nog steeds teveel vocht in mijn voeten en onderbenen. Vandaag weer plaspillen slikken om te kijken of ik nog eens zoveel vocht kwijt kan raken. Die voeten en onderbenen moet ‘leeg’. Pas dan kunnen nieuwe steunkousen aangemeten worden.

      Anna heeft gelijk, chronisch ziek zijn is echt niet leuk! O, dat wist je al? Ach ja, helaas velen met jou.

  2. marritanne zegt:

    Dikke knuf Hans en idd, zes uur ´s ochtends ben ik echt nog niet zo bijdehand als jij 😉 Je humor is iig niet stuk!
    Heb je misschien ook minder last omdat het minder mistig is? Ik merk dat goed aan mijn lijf, hoefde de gordijnen niet open te doen om te weten dat de mist weg was..
    Hou je taai, alweer..
    xxx

  3. oogwerkdotnl zegt:

    @ marritanne

    Ik weet nooit zo goed in te schatten wat de weersinvloeden op mijn benauwdheidstoestand zijn. Soms meer en soms minder. Die mist was natuurlijk wel heel heftig en langdurig dus ja, best kans dat het van invloed was. Hoe dan ook, het gaat nu wat beter en de mist is idd ook weg. Ik zie de wieken van de drie windturbines verderop weer vaag draaien. Helemaal verdwenen is de mist dus nog niet.

    Als ik aan de gang blijf mezelf taai te houden (alweer), ben ik straks met de kerstdagen niet meer te eten. Zal de slager niet blij mee zijn. Begin ik juist zo lekker te groeien, blijft er alleen maar taai vlees over. 🙂

  4. anne zegt:

    tel alleen het gewicht van vocht meer eens……….
    elke liter weegt 1 kilo!!
    ga daar maar een seen paar uur mee slepen..

    het allerbeste met je , hans!
    helaas ben ik zelf weer geveld door zware bronchithus en kaalholte ontsteking.
    zal wel weer kuren worden……

    groet,
    anne

Geef een reactie

