Black Friday

De website van Oogwerk Media staat niet bol van de aanbiedingen in het kader van Black Friday. En toch rinkelt vandaag de telefoon. Opdrachtgevers die bellen en vragen naar de mogelijkheden. Niet elk telefoontje leidt tot een opdracht. Enerzijds omdat de opdrachtgever er uiteindelijk toch vanaf ziet en anderzijds omdat ik betreffende opdracht niet wil uitvoeren. En toch heb ik vandaag weer een opdracht aangenomen. Filmpje…!

Sinds ik chronisch ziek ben, sta ik heel anders tegenover opdrachten en geld verdienen. Omdat ik niet meer kan vertrouwen op mijn lichaam, is het op constante basis genereren van inkomsten om van te kunnen leven behoorlijk onzeker geworden. Van de gemeente Leeuwarden ontvangen wij daarom nu een aanvullende bijstandsuitkering voor een echtpaar. De winst uit opdrachten van Oogwerk Media, wordt op deze bijstandsuitkering in mindering gebracht. Mijn belangen zijn dus anders komen te liggen. Alle opdrachten die nu op mijn pad komen neem ik niet meer aan. Nou heb ik dat nog nooit gedaan maar eerder speelde een bepaalde omzet natuurlijk altijd wel een rol. Nu niet meer. Geld speelt helemaal geen rol meer. Natuurlijk heb ik geld nodig om de rekeningen te kunnen betalen maar aan de andere kant, een bijstandsuitkering is al ontoereikend om de rekeningen te kunnen betalen dus wat zal ik me druk maken.

Geld speelt geen enkele rol meer. Bankrekeningen zijn langzaam leeg gelopen. Geld hebben we helemaal niet meer dus het kán eenvoudig geen rol meer spelen. Het stimuleert ook absoluut niet om nog wat te doen. Geld verdienen levert niks meer op. Steeds meer bezuinigen is het parool geworden. Het is dat ik het zo leuk vind maar als ik een vak zou hebben wat minder leuk was, had ik het bijltje er al lang bij neergegooid. Dat ik nu nog opdrachten aanneem is echt niet omdat ik zo nodig mijn eigen geld moet verdienen om gelukkig te zijn. Het is puur alleen omdat ik filmpjes maken zo leuk vind. Ik heb het altijd leuk gevonden en dat is nog steeds niet veranderd. Een ander bijzonder aspect is voor mij de tevreden klant aan het einde van de rit. De blijheid die de klant uitstraalt als ‘zijn/haar’ filmpje klaar is en naar volle tevredenheid geslaagd, is mijn grootste beloning.

Het feit dat ik dan toch een factuur stuur heeft met andere zaken te maken. Zaken als de belastingdienst, de gemeente, investeringen en afschrijvingen maar ook concurrentievervalsing. Ik heb altijd de pest gehad aan de HBO opleidingen die voor veel te weinig geld grote opdrachten uit de markt plukten dus ik kan nu zelf niet zonder betaling commerciële opdrachten gaan uitvoeren. Helaas lukt het me lichamelijk ook niet meer om voldoende opdrachten tegen betaling uit te voeren zodat ik genoeg inkomen heb om de aanvullende bijstandsuitkering vaarwel te zeggen. Ja, chronisch ziek zijn heeft vele lelijke gezichten.

Black Friday. Geen aanbiedingen op de website van Oogwerk Media. Eigenlijk is elke opdracht die ik aanneem en uitvoer al een aanbieding. Alleen het feit al dat ik de opdracht aanneem en uitvoer, is een voorrecht voor de opdrachtgever. Hij/zij realiseert zich dat natuurlijk niet maar ik weet het.

Black Friday. Het is vandaag een donkere dag. Nog steeds zijn er lampen aan in huis omdat het anders wel heel donker is. Buiten is het somber, grijs maar ook donker. Echt Black Friday dus.

Van alle drukte en gekte die Black Friday met zich meebrengt, merk ik helemaal niks. Ik zit rustig thuis aan mij bureau en ga de deur ook niet meer uit. Buiten begint het op te klaren. Black Friday begint een zonnige dag te worden. De mist is helemaal verdwenen en de lucht is nu blauw. Dat is me wel zo lief. Thuis geniet ik van de rust en gaat Black Friday ongemerkt langs me heen. Ook dat is me wel zo lief. Ik heb het nooit zo opgehad met de drukte en waanzin van Black Friday.

25 november 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Black Friday

  1. johnny zegt:

    He Hans,ja zeker een vreemde dag vandaag was vanochtend om 8uur al klaarwakker terwijl we toch om 3uur naar bed zijn gegaan
    Het is vandaag Diny haar verjaardag en dat gaan we natuurlijk vieren met een drankje en een hapje,maar Diny is vanmiddag wel naar een begrafenis van een familielid,en dat vind ik toch wel apart,Diny zegt tegen me :tis een gewone dag,zoals zoveel dagen,alleen de zon begint te schijnen dus we gaan gewoon met goede moed verder dus toch niet zon zwarte vrijdag,Hans hoop dat je snel uitgeplast bent en hoor nog van je laterrrr Johnny

Geef een reactie

