Lazy Sunday Afternoon

Het weekend is verdeeld geweest over een slechte dag en een mooie dag. Zaterdag was maar slecht en vandaag ziet het er een stuk beter uit. Een straffe westenwind maar wel zon. Omdat ik zelf net zo veranderlijk ben als het weer, heeft mijn COPD zich geconformeerd aan de wisselingen van het weer. Mijn tegendraadsheid zorgt dan wel weer voor de tegenstellingen. Zaterdag was een goeie dag en vandaag een slechte dag. Jojo…!

Gisteren waren mijn zusje Hanny en haar man Leo op bezoek bij ons in Leeuwarden. Dat was weer heel leuk en gezellig. Leo heb ik weer een beetje verder geholpen met z’n nieuwe computer. Dat kunnen we tegenwoordig net zo goed hier doen want ook bij hun in Groningen staat sinds kort een Mac. Zoals veel vaker bij gebruikers van windozen gebeurt, begon het ook bij Leo met een iPhone. Helemaal weg van het toestel en het iOS, was de overstap naar een Mac ineens een stuk makkelijker toen de oude windoos aan vervanging toe was. Toen hij daarna bij Dixons in Groningen ook nog een knaller aanbieding vond van een iMac, was de koop snel beslecht. iPhone en iMac dus. Ietsje later ziet mijn zusje, wederom bij Dixons,  een mooie aanbieding van een 64 GB WiFi en 3G iPad en ook zij gaat voor de bijl. iPhone, iMac en nu dus ook een iPad in ‘Huize Hanny & Leo’. Tja, zo kan het gaan. Ondanks mijn advies zitten ze jaren te klooien met een windoos en dan ineens loopt het huis vol met Apple producten. Maar mij zul je niet horen. Ik denk dat ze eindelijk goeie keuzes gemaakt hebben op hun oude dag. “Better let as net”, zeggen ze dan in Friesland.

Vandaag, de zonnige zondag, had ik wat productievere activiteiten gepland. Ik zou de digitale Tascam recorder testen met diegene die er mee moet werken om de dakpangeluiden op te nemen. Ik heb het op het laatste moment afgezegd en de afspraak is verschoven naar verderop in deze week. Ik ben vandaag weer behoorlijk benauwd. In ieder geval te benauwd om uitgebreide instructies over te brengen en om samen een recorder te testen door opnames te maken, over te zetten op de Mac Pro en daar verder te bewerken tot de natuurgetrouwe geluiden die ik hebben wil voor de opdrachtgever. Met video kan ik prima uit de voeten. Audio is iets minder mijn ding dus ik voel me niet helemaal zeker. Wel heb ik goede back-up in den lande. Ik ken gelukkig wel wat audiomensen die echt verstand van zaken hebben en daar moet ik voordien nog eens van gedachten mee wisselen over format, bitsnelheid en sample frequentie. Een spoedcursus audiorecording, zogezegd. Heel fijn hoor, zulke contacten. Twitter werkt echt. Ook voor dit soort zaken. Contacten worden kennissen en kennissen worden min of meer vrienden. En vrienden helpen elkaar nou eenmaal. Twitter werkt gewoon. Niks engs en onpersoonlijks aan. In z’n geheel niet, juist. Misschien is Beatrix na al die jaren wel weer een stapje verder maar haar uitspraken van destijds, deden het internet geen enkel recht.

Zo leuk en gezellig de zaterdag was, zo leeg en doods passeert deze zondag in de tijd. Anna is heel erg moe en is vanmorgen na het douchen weer naar bed gegaan. Ze was er tegen drieën even uit voor een broodje en een glas thee. Nu ligt ze weer te slapen. Een lazy sunday. Als ik lazy sundag zeg, schrijf of denk, gaan mijn gedachten uit naar Lazy Sunday Afternoon. Dit is een oude song van de Engelse band The Small Faces. Het geluid van The Small Faces was anders. Een geluid wat mijn waardering altijd heeft gekregen. En nu nog. Als je eens wat tijd over hebt, zoek dan eens wat torrents op en geniet ook van het bijzondere geluid van The Small Faces. “Ogden’s Nut Gone Flake” was -en is nog steeds- een dierbaar album van The Small Faces voor mij. Jeugdsentiment. Ik begin een ouwe lul te worden die van ouwe lullenmuziek houdt. Het nummer Lazy Sunday Afternoon staat ook op dit album. Ik ga het album nu opzoeken en draaien. Voeg ik gelijk de daad bij het woord. Anna slaapt weer, ik ga weer liggen en samen maken we een heerlijke Lazy Sunday Afternoon.

27 november 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Lazy Sunday Afternoon

  1. johnny de looff zegt:

    hee Hans tja wat zal ik zeggen, zuidwestenwind ik merk het zonder te kijken ,over de small faces,
    Steve marriot was er ,en kende een Engelse vriend van ons ,was er mee opgegroeid ,afijn leuk concert en Diny ging met een paar vriendinnen na de show ff naar de kleedkamer,een beetje te snel want hij was zich net aan het verkleden (naked)hahahaha ik erachteraan maar ik was zo bezopen dat ik van de trap naar beneden aflazerde, niks gebroken ,je weet het dronke mensen vallen altijd zacht ok dat was het laterrrrrrr moet de hond uitlaten johnny
    keep it cool

  2. Margo zegt:

    Ik voel me een beetje aangesproken vwb Apple. Je zei een keer :’Sukkel!’ tegen me nadat ik een nieuwe laptop had aangeschaft. Nadat ik de IPhone ging gebruiken was ik ook ‘om’, er zijn hier straks twee iPads in huis, en als ik weer een nieuwe computer nodig heb neem ik een Apple. Ik was een sukkel, maar wist niet beter.

Geef een reactie

