Huidige COPD status; teleurstellend

Na vanmorgen een gesprek gevoerd te hebben met een opdrachtgever, had de middag nog maar weinig voor mij in petto. Niet lang na de lunch ben ik gaan liggen en met een film op de iPad heb de rest van de middag in bed doorgebracht. Ik was eigenlijk te benauwd om nog actief te kunnen zijn. Zo af en toe wat wegdommelend en tussendoor de film over de Baader Meinhof Bande, ook wel Rote Armee Fraktion genoemd kijkend, ging rond vier uur de telefoon. Het was het toestel met het vaste nummer en dat stond niet binnen handbereik. Het losse handtoestel wat bij de set hoort lag in een andere kamer dus ook die was onbereikbaar. Omdat ik niets bijzonders verwachte, liet ik de telefoon lekker z’n riedeltje doen zonder in beweging te komen. Het gebel zou vanzelf wel weer stoppen.

Nadat het gebel inderdaad gestopt was, begon mijn iPhone zich te roeren. Deze lag, zoals altijd, wel binnen handbereik en dus nam ik deze op. Aan de telefoon was dr. Ralph Koppers, mijn longarts in het Medisch Centrum Leeuwarden. Hij wilde weten hoe het met mij ging. Het is inmiddels weken geleden dat de ventielen door dr. Dirk-Jan Slebos geplaatst zijn. De ontwikkelingen na de plaatsing leken gunstig dus Ralph had eigenlijk verwacht dat die ontwikkeling zich in dezelfde lijn zou voortzetten. Des te teleurstellender het voor hem was te horen dat het helemaal niet lekker gaat. Veel hoesten, slijmvorming, benauwd en heel veel pijnklachten ten gevolge van het hoesten en zware ademen. Door de pijn kan ik niet goed doorhoesten en kan ik het slijm niet kwijt. Hiervan heb ik dan weer extra last wat tot onnodige benauwdheid leidt. Gevangen in een cirkel die maar moeilijk te doorbreken is.  Een cirkel waar ik toch wel graag weer uit wil.

Mijn slechte conditie was voor Ralph een teleurstelling. Hij had zo gehoopt dat het beter met mij zou gaan. Op zijn vraag of ik ook alweer in Groningen was geweest met mijn klachten, vertelde ik hem dat hij gewoon mijn longarts is en blijft en dat Dirk-Jan uitsluitende de experimentele klusje verricht. Onmiddellijk bood Ralph mij zijn diensten aan. Als ik er behoefte aan had, moest ik maar even bellen. Ik kon dan zo langs komen. Ook moest ik vooral bellen als ik b.v. een weekje rust wilde. Hij zou dan een bedje voor mij reserveren. Heerlijk, zo’n longarts die weet waar een palliatieve longpatiënt behoefte aan kan hebben. Ik zal zeker gebruik maken van dit aanbod als ik daar de behoefte toe voel. De afgelopen weken heb ik al wel eens in die richting gedacht maar ben nog niet zo ver gekomen ook daadwerkelijk te bellen voor een opname. Komende week moet ik dinsdag weer voor controle naar Dirk-Jan in Groningen. Zoals het er nu uitziet, probeer ik tot die tijd thuis te blijven en toch wat op te knappen. Aan de andere kant zou het ook wel lekker zijn morgen in een ziekenhuisbedje te landen en daar te blijven liggen tot ik dinsdag naar Groningen ga met de taxi. Ik weet het niet. Dit soort beslissingen vind ik vaak best moeilijk. Het is wat ik zeker weet is hoe ik over mijn huidige situatie denk; teleurstellend.

29 november 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Huidige COPD status; teleurstellend

  1. Sam zegt:

    overweeg het goed hans… je kent als geen ander de voor en nadelen!
    Pas goed op jezelf ! Maar daar helpt anna je vast ook bij!

    xxx

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Sam

      Juist omdat ik de voordelen van een opname ken, zit ik er aan te denken. Mij bevalt het altijd heel goed. Ik krijg daar alle rust, goede verzorging en prima behandeling. Komt bij dat ik dicht bij huis ben dus Anna kan snel en makkelijk langskomen. Iedereen kent me daar inmiddels dus men weet wat ik wel en wat ik niet wil.

      Omdat ik dinsdag naar Groningen moet, overweeg ik nu eigenlijk iet me te laten opnemen. Misschien na dinsdag. Hangt er vanaf wat er dinsdag uitkomt. Is het niet positief, dan trek ik me misschien wel een poosje terug onder een ziekenhuisdekbedje. 🙂

  2. marja zegt:

    Ach shit man!
    Heel veel sterkte jongen,
    lieve groet, marja
    (die dame in de rolstoel :-))

  3. anne zegt:

    wat naar voor jou, hans……….
    in de laatste longwijzer stond er een artikel in , over die operatie.
    dat de gevolgen toch tegenvielen op den duur.
    toen ik het las, dacht ik aan jou, maar ik wist toen niet precies wat ze gedaan hadden.
    heel jammer, het is toch iets experimenteels, toch? ik kan me voorstellen dat teleurgesteld bent, vooral omdat het in het begin zo hoopgevend leek.
    blij met een dooie mus, dus 😦

    moedgroet,
    anne

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ anne

      Dat artikel in de longwijzer ging over een andere techniek. De z.g. ‘Stents’. Met deze techniek zijn ze gestopt. Stents worden niet meer geplaatst.

      Bij mij zijn eenrichtingsventielen geplaatst en daarover komen wel positieve verhalen naar buiten van mensen bij wie ze geplaatst zijn. Met die ventielen gaan ze nog wel even door.

      • anne zegt:

        zucht…………..
        sorry, ik had weer eens de bel horen luiden, maar wist niet waar de klepel hing….

        een goede nacht,
        anne

  4. Gerda zegt:

    Voor die ventielen moet je toch een half jaar uittrekken, voordat je echt verbetering goed voelen heb ik eens gehoord?
    En vergeet niet dat je een virusje hebt gehad dat misschien nog steeds vervelend doet bij je.
    Mocht ik kiezen voor thuis of in een ziekenhuis, zou ik zeker in deze tijd van het jaar kiezen voor thuis, het stikt op het moment van de griepvirussen en wat dan al niet meer voor soorten, en wij ernstige lonpatienten kunnen zúlke rotbeestjes niet nu eenmaal gebruiken!
    Maar o.k dat is mijn conclusie natuurlijk.
    Veel sterkte Hans.

  5. oogwerkdotnl zegt:

    @ Gerda

    Goed, ik wacht rustig af. En wat een eventuele opname betreft, zal ik rekening houden met al die beesten in het ziekenhuis.

Geef een reactie

