‘Je maintiendrai’ en ‘Luctor et Emergo’

Ooit waren er tijden dat de nacht probleemloos naderde. De nacht kwam naderbij en nodigde uit om heerlijk te gaan slapen. Dat waren nog eens tijden. Alle longpatiënten in den lande die de nacht met lede ogen dichterbij zagen komen, begreep ik niet helemaal. De nacht was immers zo fijn. Liggen, ogen dicht en lekker slapen. Tegenwoordig weet ik wel beter. Mijn huidige klachten openbaren zich extra gedurende de nachtelijke uren. Door de klachten niet kunnen slapen, of voortdurend wakker worden tengevolge van de klachten door COPD, maken de nacht tot een onaantrekkelijk deel van de 24 uur die een dag telt.

Hoesten, pijn en benauwdheid kunnen behoorlijk roet in het eten gooien. Of beter gezegd, deze klachten kunnen behoorlijk roet in de nacht strooien. Eigenlijk is dit alles best hard gegaan. De klachten zijn met sneltreinvaard genaderd. De nacht daarin bedreigend door juist dan tot een climax te komen. Vaak heb ik ook overdag klachten maar dan is er meestal toch wel voldoende afleiding. ’s Nachts is alles rustig en stil. Klachten nemen dan de overhand en beheersen de totale gedachte van de nacht. Pijnstillers zijn dan niet meer in staat de klachten te onderdrukken. De nacht verandert dan van een heerlijk slaapmoment in een gevecht. De nacht doorkomen wordt dan een strijd die uren duurt. Worstelend in eenzaamheid om anderen er niet mee te belasten. Worstelen zal ik handhaven, “Je Maintiendrai” (Ik zal handhaven).

De Watersnoodramp van 1953 in Zeeland is de meest recente van de vele stormvloeden die Nederland geteisterd hebben. Een groot deel van Zeeland en de Zuid Hollandse eilanden zijn destijds onder water komen te staan. Velen hebben de dood gevonden in de rampzalige, ijskoude nacht van 31 januari op 1 februari. “Luctor et Emergo” (Ik worstel en kom boven), was de spreuk die toen in het hele land gehoord werd. De handen ineen geslagen, werden de schouders eronder gezet en de getroffen gebieden opnieuw opgebouwd.
Ook ik worstel en ook ik kom steeds weer boven. Mijn geworstel is echter niet een strijd met de handen ineen geslagen. Ik voer een eenzame, nachtelijke strijd. Natuurlijk is het fijn dat ik die strijd steeds weer als winnende partij weet te verlaten. Minder fijn is de eenzaamheid waarin ik die strijd voer. Maar hoe je het wendt of keert, “Luctor et Emergo”, maar voor mij staat ook het als een huis, “Je Maintiendrai”.

30 november 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op ‘Je maintiendrai’ en ‘Luctor et Emergo’

  1. mariejosegmh zegt:

    Kan me goddank nog niet voorstellen hoe jij je voelt. Maar ik ken al wel de enge stikaanvallen die je wakker maken . Is t teveel gevraagd te hopen op meer geld voor onderzoek en een werkend middel?

  2. anne zegt:

    luctor et emergo, hans!!

    geef niet op, je bent niet alleen,

    moedgroet,
    anne

  3. oogwerkdotnl zegt:

    @ anne

    Dank je. Is ook zo. “Ik worstel en kom boven” = “Luctor et Emergo”. En “Je Maintiendrai” = “Ik zal handhaven”.

    Blog aangepast. Helemaal top, die oplettendheid van jou. Niks geen klepel, deze keer. 🙂

    Groet,
    Hans

  4. Dirkje en john zegt:

    Hallo Hans,
    Als rechtgesnaarde Zeeuw moet ik je nu toch even verbeteren. “Ik worstel en kom boven” staat immers in ons wapen en vertaald is dat: Luctor et Emergo en Je Maintiendrai, de wapenspreuk van de Oranje’s is letterlijk vertaald “Ik zal handhaven”. Dit even tussendoor. Hoop dat de nachten snel aangenamer voor je zullen zijn want een uitgerust lichaam is belangrijk, zoals je weet.
    Lieve groeten,
    John

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Dirkje en John

      Mosterd na de maaltijd, Johnnie! Mijn blog is al aangepast en de door jou genoemde opmerkingen zijn daarin al verwerkt. Evenzogoed bedankt voor je opmerkingen.

      Ondertussen blijf ik gewoon steeds weer worstelend bovenkomen en reken maar dat ik zal handhaven als geen ander. Daar kan Fred Teeven nog een puntje aan zuigen, hahaha. Vergeleken met mij is Fred maar een Jan Jurk, een ouwe krant en meer van dat soort superlatieven die duidelijk op hem van toepassing zijn.

  5. Dirkje en john zegt:

    Jakkie, had de reactie hierboven nog niet gelezen, Wilde snel de eerste zijn die dit had opgemerkt, niet dus ahahaha 😉

  6. W.M.Kelderhuis zegt:

    Beste Hans. Hoe kan ik nog reageren! Was vandaag bij m’n longarts Roelofs Sneek. Kreeg te horen dat m’n longen nog een capaciteit hebben van 51% ( leuk afgerond) Zou wensen dat ik je daar de helft van kon geven. Je bent te jong om het je niet te gunnen. Je bent ook in dit artikel onverslaanbaar, je bent een kei man, je wilt geen medelijden maar je verdient alles, ook een vervolg van je zo nuttige leven. Verder weet ik niet hoe ik je zou moeten helpen. Hoeft ook niet, weet ik. Zou wel moeten. Kan niet, weet ik. Ik beweeg zegge 1 minuut en rust dan tenminste 3 minuten. Blijf nog redelijk in stand, nog wel…..Heb hals overkop een wals 15 gekocht, om op eigen initiatief naar mijn vrouw te kunnen. Sorry voor afdwaling. Hou je zoals steeds… taai. So long. Zou naar je toe komen als ik m’n auto nog zou kunnen gebruiken. Met de scootmobiel gaat het denk ik niet.( grapje) WIM.

  7. oogwerkdotnl zegt:

    @ W.M. Kelderhuis

    Jij kunt altijd reageren, Wim. Wat maakt het nou uit hoe je longcapaciteit is. Jouw klachten zijn net zo serieus te nemen als die van mij. Ieder heeft het weer anders maar voor ieder zijn de klachten zeker relevant. Al heb je een capaciteit van 72% dan nog heb je voor je eigen gevoel een longprobleem. Zelfs als ik daar om zou lachen en er jaloers op zou zijn. Dat maakt niet uit. En trouwens, ik lach om niemands klachten (meer). Ik neem ieders klachten serieus.

    Wel zou ik een stukje van jou capaciteit graag overnemen. Heel graag zelfs maar dat zit er helaas niet in. Zo werkt dat dus niet hè, dat weet je. Jammer, dat wel.

    Fijn voor je dat je nu met je scootmobiel naar je vrouw kunt op het moment dat jij het wil. Of dat nou ’s morgens heel vroeg is of ’s avonds laat. Op het moment dat er klaar voor bent, hup jas aan en wegwezen. Tsjeoekesjoekesjoek… naar je vrouw. Mooier kan het niet. Wel een gekke naam voor een scootmobiel, ‘Wals’. Hoop voor jou dat het geen stoomwals is want dan wordt je nog benauwder, hahaha.

    Hier in het appartementencomplex woonde een man, hij is inmiddels overleden, die wél met zijn scootmobiel ’s morgens vanuit Leeuwarden naar Sneek reed en dan ’s middags weer terug ging. In de tijd dat hij in Sneek was, hing de scoot aan de lader. Het schijnt dus wel te kunnen. Ik weet dat er verschil zit in de sterkte van de accu’s. Zelf heb ik ook extra zware accu’s in mijn Trophy waardoor ik er een stuk verder mee kom dan met de accu’s die in de standaard uitvoering horen te zitten. Sneeler is hij er niet door geworden. De snelheid is elektronisch begrensd. Als die begrenzing eruit gehaald wordt, zou die scoot van mij makkelijk 25 km/u kunnen rijden. Nu is de maximum snelheid 17 km/u en daar word ik nog steeds niet blij van. Vooral op lange, rechte stukken.

    Nou Willem, doe voorzichtig met die scoot van. De man waarover ik eerder schreef, die Leeuwarden Sneek v.v. reed, heeft diverse ongelukjes gehad met zijn scootmobiel. Dwars door een glazen schuifdeur gereden, in de sloot beland met scoot en al, en regelmatig deuren en kozijnen geramd. Neem aan hem geen voorbeeld. Ook niet aan mij, in deze. Ook ik heb al eens tegen elektrisch klapdeuren aangezeten met volle snelheid. Ik was er van overtuigd dat ze weg zouden draaien. Deden ze niet hoor…, ze kwamen naar me toe en ik zag dat op het laatste moment pas. KLA-bAmmm…, was het ineens en ik stond ineens he-le-maal stil. Klem tussen de deuren. Fijn hoor… NOT.

    Groet je vrouw van me, Wim. En geef haar een dikke zoen.
    Voor jou alle goeds en nog veel fijne momenten met je vrouw.

    Hartelijke groet,
    Hans

  8. KeesN zegt:

    toch gaan we doorrr, 😉

  9. oogwerkdotnl zegt:

    @ KeesN

    Yep, we keep on going. Nothing else to do but keep on going. Dus doen we dat maar.

    We gaan gewoon door, KeesN.

  10. KeesN zegt:

    doen of laten we kunnen >>>>niet slapen

    • KeesN zegt:

      want dan loop je door de hal van het U.M.C.G. / we staan stil bij een kunstobject?/ dat zijn” mijn longen” riep je uit/ treurig moment of toch lachen?/;)

  11. KeesN zegt:

    en 1 voet zegt :”MOI” uit het luxe herstellingsoord” der blinden in Haren”. Pat zou de villas daar moeten zien (Gr) ik blijf nog ook voor de longen, dus ik ben op mijn hoede,uugh

Geef een reactie

