Toch nog wat werken ondanks ernstig longemfyseem

Oramorph

Behoefte aan een slapeloze nacht had ik absoluut niet. Dat was dus precies de reden waarom ik me gisteren vol gestopt heb met pijnstillers om de nacht door te komen zonder voortdurend wakker te worden van de pijn. Paracetamol, ibuprofen en oramorph. Alles in voldoende hoge doseringen om er zeker van te zijn dat de mix zou werken.

Gelukkig heb ik vannacht heerlijk geslapen. Wel ben ik een keer wakker geworden. Niet van de pijn maar omdat ik moest plassen. Vanmorgen werd ik tussen zeven uur en half acht wakker. Anna was al op. Op het moment dat ik wakker werd, voelde ik onmiddellijk de pijn die de gehele nacht ver te zoeken was. Nee, blij werd ik daar niet van en er klonk een stemmetje in mijn achterhoofd, “Wie heeft ooit gezegd dat chronisch ziek zijn fijn is?” Het stemmetje klonk identiek aan de stem van Anna, die mij dit al veel vaker gevraagd heeft.

Nieuwbouw DUO Groningen

Tegelijk met de rest van mijn ochtendmedicatie, slikte ik weer wat pijnstillers. Alles in voldoende mate behalve de oramorph. Mijn hoofd wilde ik liefst wel een beetje helder houden gedurende de uren overdag die ik heb om nog wat productief te zijn. Voor vandaag staan er wat punten op mijn lijstje die ik afhandelen moet. Zo moet ik vandaag echt nog aan de slag met de digitale Tascam recorder, er ligt wat filmwerk wat voorbereid moet worden en er ligt een aantal formulieren voor de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Dit laatste betreft een restschuld waarvan  de DUO vindt dat ik daarvoor kwijtschelding moet aanvragen. Immers, mijn ziekte biedt mij geen enkel perspectief meer om voldoende geld te verdienen met Oogwerk Media waardoor ik die restschuld zou kunnen afbetalen. Die restschuld is jaren uit het zicht van de DUO geweest. Tot er op een gegeven moment ineens weer ergens in het systeem mijn naam met bijbehorend bedrag opdook. Sindsdien zijn er diverse onplezierige verrassingen geweest in de zin van rekeningen, aanmaningen, incassobureaus en betalingen die wij eigenlijk niet konden doen maar toch gedaan hebben om grotere problemen en hogere kosten te voorkomen. De betalingen van dit jaar hebben we uiteindelijk allemaal weer terug gekregen met het advies kwijtschelding aan te vragen. Voor het eerst kon ik waardering opbrengen voor het handelen en meedenken van de DUO. Dit kwam ook omdat ik met veel pijn en moeite heb weten door te dringen tot de juiste persoon binnen de DUO. Dat viel nog niet mee want je komt altijd binnen op een callcenter. En hoe onbeschoft de mensen op het callcenter soms met de bellers omgaan, heeft mij ten zeerste verbaasd. Ik heb wat beleefd met enkelen van hen. De details zal ik hier achterwege laten maar geloof me, daar lusten de honden echt geen brood van.

Pijn

Het wordt dus een ochtend waarop ik wat zaken ga proberen af te handelen. Een ochtend met pijn. Pijn die hopelijk een beetje naar de achtergrond verdwijnt door de pijnstillers en door de afleiding van de werkzaamheden. De werkzaamheden ga ik opdelen in het leuke en minder leuke gedeelte. Het minder leuke vat ik als eerste bij de hoorns. De ochtend sluit ik dan af met de leukere dingen zoals de digitale Tascam en de voorbereidingen voor een filmopdracht. Morgen heb ik een afspraak staan met een freelance cameraman die de meeste filmopdrachten voor mij uitvoert. Het beeldmateriaal wat hij draait, komt dan uiteindelijk hier bij mij terecht waarna ik het monteer en verder afhandel met de opdrachtgever. Zo kan ik toch nog wat werkzaamheden verrichten ondanks mijn zeer slechte longen door ernstig longemfyseem.

30 november 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

4 reacties op Toch nog wat werken ondanks ernstig longemfyseem

  1. Joke Schreuder zegt:

    Weet je zeker dat het DUO al gouden kranen op de WC’s heeft? Wist niet dat ze het woord kwijtschelding in hun woordenboekje hebben.
    Jammer dat je ook nog zoveel pijn hebt. Teweinig lucht is al erg genoeg…Zelf ondertussen een douche-hulp, alfahulp, scoutmobiel en gehandicaptenparkeerkaart verder. It ain’t easy…….
    Groetjes.
    Joke

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Joke Schreuder

      LOL, DUO… gouden kranen in relatie tot kwijtschelding, hahahah…

      Je gaat goed met je aanvragen voor ondersteuning. Kan je wel gebruiken en you are so right. It ain’t easy!

      Groet,
      Hans

  2. Sam zegt:

    Hans… bewondering hoor ;)!
    Menigeen had het inmiddels allang opgegeven…

    xx Sam

Geef een reactie

