December en corticotropine (ACTH)

De maand december heeft voor Anna en mij altijd een vieze smaak gehouden. Met name Sinterklaas heeft het moeten ontgelden. December (in de nacht van 4 op 5 begon de ellende) was de maand waarin een leven volledig over de kop gegooid werd. Een leven? Meerdere levens maar in ieder geval het leven van Anna en daarmee ook mijn leven. December was de maand en 1994 het jaar. In december 1994 werd bij Anna de diagnose Multiple Sclerose (MS) vastgesteld. En niet zomaar Multiple Sclerose (MS). Nee, Multiple Sclerose (MS) in een primair progressie vorm, waarin de progressiviteit niet alleen primair maar ook werkelijk enorm was. Na wat heen en weer gecommuniceerd te hebben werd de diagnose heel snel uitgesproken.

Wijnand Rutgers

Anna werd opgenomen in het Martini ziekenhuis te Groningen en is daar uiteindelijk pas na drie maanden weer ontslagen. In die drie maanden is ontzettend veel gebeurd. De MS (Multiple Sclerose) van Anna liet zich in het geheel niet sturen met de geëigende behandeling. Vele infusies methylprednisolon verder, had Anna’s neuroloog Weinand Rutgers nog steeds geen enkele grip op de steeds terugkerende Schubs. Anna holde zienderogen achteruit en grote zorgen begonnen zich van Weinand meester te maken. Waar dit zou eindigen, wist op dat moment niemand te vertellen. Wel was zeker dat er iets moest gebeuren. Een doorbraak moest hoe dan ook geforceerd worden. Maar wie was bij machte deze doorbraak te forceren.

Jan Minderhoud

In het toenmalige Academische Ziekenhuis Groningen werkte (tegenwoordig emeritus) hoogleraar neurologie, prof. dr. Jan Minderhoud. Professor Minderhoud werd door Weinand uitgenodigd zijn licht te laten schijnen op, de casus van Anna. Hij kwam naar het Martiniziekenhuis en na kort de foto’s bekeken te hebben zei de professor tegen Anna, “Ach meiske, ze hebben jou met de jackpot opgezadeld” waarmee hij helemaal niets positiefs bedoelde want zijn vervolg daarop luidde, “maar gelukkig heb ik nog wel iets voor jou in mijn kastje staan”.

Omdat methylprednisolon de steeds terugkerende Schubs niet kon keren, zocht professor Minderhoud het in een vergelijkbaar paardenmiddel wat gebruikt werd voor de prednisolontijd. In de handel was het middel niet meer verkrijgbaar maar hij gaf de ziekenhuisapotheek opdracht het te maken. Het betreft hier het hormoon ACTH, corticotropine. Net als methylprednisolon een paardenmiddel maar daarbij ook nog eens enorm verslavend. Het was voor Anna geen pretje deze kuur te doorstaan. Vooral de afbouwfase was erg zwaar. Haar lichaam schreeuwde gewoon steeds weer om de volgende dosis. Doses die steeds langer uitbleven waardoor het geschreeuw steeds luider werd. Uiteindelijk heeft ACTH het tij doen keren en zijn de Schubs onder controle gekregen. Anna heeft de afbouwfase doorstaan en is daarna weer overgezet op methylprednisolon. De ACTH heeft er voor gezorgd dat Anna na een opname van ruim drie maanden weer naar huis mocht. Om de Schubs onder controle te houden, kreeg zij iedere vijf weken een methylprednisolon infuus van 1000 mg in het Martiniziekenhuis. Dit is nog jaren zo doorgegaan en iedere keer als geprobeerd werd de tijd tussen de infusies te verlengen, ging het weer mis. En zelfs zonder verlenging van de tussentijd kwamen er regelmatig kleinere of grotere Schubs doorheen.

Farmaceutisch onderzoek

Vele jaren verder is de MS van Anna in een veel stabieler vaarwater terechtgekomen. Heftige Schubs heeft ze gelukkig al tijden niet gehad. Ook staat het verloop niet stil maar het gaat heel langzaam, beetje bij beetje, achteruit. Het blijft wel MS natuurlijk en dat staat bekend als een sloper. Heel veel is er niet over bekend en een behandeling is er ook niet echt. De relatief kleine groep MS patiënten wacht op de grote doorbraak. Heel veel onderzoek wordt er ook niet naar het ontstaan van MS gedaan. Onderzoek is duur en de kleine groep patiënten wereldwijd, maakt het niet rendabel daar veel onderzoeksgeld aan uit te geven. De farmaceutische industrie steekt liever geld in onderzoek naar Aids, of kanker. Wereldwijd beschik je daarmee over een gegarandeerde afzetmarkt als je iets vind wat verkocht kan worden. De kosten gaan voor de baat maar als er, zoals bij MS, weinig baat is, zullen die kosten nooit worden terugverdiend.
Voor MS patiënten houdt dit in dat ze eigenlijk nooit die geneesmiddelen kunnen gebruiken die speciaal voor MS ontwikkeld zijn. Altijd moeten zijn hun toevlucht nemen tot geneesmiddelen die voor andere ziektes zijn ontwikkeld die ook ontstekingsgerelateerd zijn. Geneesmiddelen tegen kanker of geneesmiddelen tegen reuma. Of, in het uiterste geval als niemand het meer weet, middelen zoals corticotropine (ACTH).

3 december 2011, Leeuwarden, Aldlân, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op December en corticotropine (ACTH)

  1. Joop Schultz zegt:

    Beste Hans
    Laatst las ik een zin van je, waarin je schreef geen klager te zijn.
    Toen zakte mijn broek af, van jouw schrijfsels druipt de zelfmedelijd af, je wenteld je erin , je geniet ervan,het druipt er vanaf.
    Je maakt overal een drama van,je kan ontzettend goed schrijven en jouw Copd is veel minder ver als de mijne,daar kan ik jaloers op zijn.
    Ik ben ook Copd gold 4 patient, die zich niet meer zelfstandig kan wassen aankleden, zich met een rollator een aantal passen in huis kan verplaatsen en slechts buiten komt in een scootmobiel.
    Wiens longen niet meer geschikt zijn voor coils of 1 richtingsventielen
    Die al 4 jaar plaspillen gebruikt en je als tip wil meegeven : neem hem ,s nachts en leeg je blaas in een urienuaal,dan hoef je overdag niet als je nog naar buiten gaat overal ,wild te plassen,
    Maar ik heb een dijk van een vrouw, die nog alles aankan,dus hebben wij besloten niet achter de geraniums te bliujven zitten, maar de tijud die me nog rest zo leuk mogelijk te besteden.
    We hebben daarom vorige ,vanuit Barcelona ,waar mijn vrouw met alle troep(vernevelapparaat,draaagbaar zuurstof apparaat,opvouwbare scootmobiel,rollator en nog een groot zuurstofapparaat concentrator), die ik nodig heb naartoe is gereden .

    Ik heb het thuisfront met mailtjes reisverslagen gestuurd,vergelijk de tekst eens met de jouwe.
    Ook ik ben daar stinkend benauwd geweest,wat ik overigens thuis ook geweest zou zijn,maar had toch een prachtige vakantie met vrouw,dochter en kleindochter.
    Waarom zou je iedereen belasten met je geklaag?denk daar eens over na!!

    Van: Joop Schultz [mailto:berenb@hotmail.com]
    Verzonden: vrijdag 21 oktober 2011 16:12
    Aan: joop schultz; Joop Schultz
    Onderwerp:

    lieve luitjes
    Als de dames dingen aan het doen zijn, waar ze mij niet bij willen hebben ,of waar ik niet aan kan deelnemen,gaan mijn gedachten vaak dwalen en die wil ik dan op papier zetten.
    Hier de volgende onzin:
    bij het voorbereiden van deze cruise ,werd vaak de stad Napels als aanlegplaats genoemd,veel mensen moesten dan denken aan de uitdrukking””eerst Napels zien en dan sterven””.
    Ook ik moest daar aan denken, maar heb na enige aarzeling toch besloten Napels aan te doen als aanlegplaats,wat gisteren heeft plaatsgevonden.
    Het was opvallend rustig in Napels,wat ik goed begrijp met de uitdrukking in je achterhoofd “”eerst Napels zien en dan sterven””
    Dan doen ze het in Lourdes-Fatima en Mekka beter,die verkondigen ook naar mijn mening onzin,maar beloven je allemaal wonderen(en die steden zijn daardoor echte publiekstrekkers)
    Wel worden er dagelijks +/- 35000 cruisepassagiers op Napels losgelaten,volgens mij hebben de rederijen de ijdele hoop dat de man van de uitdrukking”” …………………..sterven”” gelijk heeft zodat het aantal passagiers wat zijn weg vervolgd na het bezoeken van Napels sterk gereduceerd is,zodat het wat rustiger wordt aan boord.De man die de uitdrukking verzonnen heeft haalt natuurlijk wel altijd zijn gelijk,sterven doen we allemaal, of we wel niet Napels bezocht hebben.
    Gisterenochtend, na eerst aan de bemanning te hebben gevraagd,hoe ver de stad lopen was en of dat ook mogelijk was met scootmobiel, van de boot gestapt.
    vervolgens andere voetgangers gevolgd richting binnenstad,dat zou ongeveer 5 minuten lopen zijn.
    Na een paar meter kom ik z,on hekje tegen waar je zig zagend door moet, zodat je niet klakkeloos de rijbaan opholt,de draai die ik daarin moest maken was dusdanig kort, dat ik een paar keer moest steken om hem te kunnen nemen en ik trots nadat iemand tegen me zei; you are a good driver.
    geen minuut later weer zo,n hekje, waar ik met goede moed aan begon, maarbinnen de kortste keren onwrikbaar vast zat,maar met wat hulp van wat sterke mensen doorheen getrokken ben
    Om een lang verhaal kort te maken, ik ben daarna nog 4 van zullke hekjes tegengekomen n heb tegen Han gezegd dat ik, hoe dan ook deze …. hekjes op de terugweg niet zou nemen
    Eindelijk op de openbare weg beland ,een drukke winkelstraat in,zoals wij vooraf gepland hadden.
    Bij de stoep een keurige oprit voor scoot of invalide wagen,mar wat blijkt, dat die ….. itlieanen ,wel aan het begin een opritje maken,maar aan het eind geen afrit(stoep 25 cm hoog)
    jullie raden het al,ik weer terug en over de openbare weg mijn weg vervolgd,aan het einde van de winkelstraat zouden we weer richting haven gaan,maar niet voordat er een bezoek gebracht werd aan een Walt disney winkel,terwijl ik op de stoep bleef wachten.
    Na een 20 minuten kwam Petnoi mij melden dat Han en Lisa klaar waren met inkopen en dat ze alleen nog moesten afrekenen,10 minuten later kwam Petnoi( de schat)mij melden dat het wat druk was aan de kassa.
    De oogst bleek een kleurboek en een aantal stiften,waar Lisa heel gelukkig mee was,denken jullie dat ze 1 sec aan mij hebben gedacht?
    Wij richting haven en ik optimist als ik ben weer een oprit bij een stoep genomen,maar ook deze eindigde weer zonder afrit.
    Op dat moment kreeg ik echt de pest in en zei tegen Han,vanaf nu rijd ik alleen nog maar op de rijbaan,zo gezegd zo gedaan(zelfs een rotonde genomen)
    Nu even een seriuese noot,dit komt misschien heel negatief over ,maar wij allemal genieten enorm van deze cruise,het eten is echt geweldig,wat moet ik thuis doen met dat …. weer,terwijl tot nu toe hier elke dag de zon schijnt en ik in het gezelschap ben van Petnoi,Lisa en Han.
    Even nog iets negatiefs van de cruise,het eten is gratis, het drinken(water,thee,koffie en regular sapjes)ook.
    neem je echter een klein heiniken flesje bier, dan betaal je daarvoor 6.10 dollar,vreemd genoeg krijg ik dan minder dorst.
    In het scheepsregelment staat ook dat je geen alcoholische dranken mee aan boord mag nemen vanuit de plaatsen die je bezoekt.
    Doe je dat wel (alle bagage gaat door scan),dan moet je voor een fles wijn 15 dollar kurkgeld betalen en bier wordt in beslg genomen en krijg je aan het eind van de reis weer terug.
    toen wij in Piza waren ,hadden Han en ik besloten ,het er gewoon op te wgen en kwamen we terug op de boot met 6 halve liter heiniken,tas door de scan,Han pakt hem onmiddelijk van de band,de man achter de scan riep iets van BEER,maar wij zijn gewoon doorgelopen en werden niet achtervolgd,de man achter de scan heeft waarschijnlijk gedacht,ach laat de invalide man maar,die heeft het toch al niet zo makkelijk.
    Dus vlak voordat we weer bij de haven in Napels waren Han weer een supermarkt in,maar kwam nu heel overmoedig met 8 halve liter heiniken naar buiten,ook omdat we nu 2 nachten en 1 dag op de boot zitten.
    Wij weer naar het havengebied,warvan ik had gezworen die …. hekjes niet meer te nemen,maar hoe ik ook reed ,ik kwam er weer een tegen en ben toen uiteindelijk maar via een 1 richtingsweg, tegen het verkeer in naar het havengebouw gereden,terwijl de italieanen mij soms hevig toeterend voor gek verklaarden.
    Bij het inchecken, het bekende ritueel,bagage op de band door de scan(de tas met bier was nauwelijks op de band te krijgen zo zwaar als deze was)
    De man achter de scan(gelukkig een ander dan vorige keer)blijft onverstoorbaar, ik had wel het idee dat wij met een blik van verstanhouding even naar elkaar gekeken hebben.
    Ook deze man zal hetzelfde gedacht hebben als de vorige,zo zie je maar ,dat invalide zijn ook zijn voordelen heeft.
    Morgen komen wij aan in Malorca waar we precies 43 jaar geleden ook waren op onze huwelijksreis
    groetjes van ons viertjes

  2. Joop Schultz zegt:

    Beste Hans

    Ga rustig door met je verhalen
    Hieronder wat uit hun verband gerukte zinnen ,waarvan ik er nog 100 van kan vinden.

    Nee, laat ik nou niet een zeur- en klaagverhaal gaan schrijven. Daar zit niemand op te wachten en zelfmedelijden helpt mij ook niet verder. Niet klagen maar dragen Klachten nemen dan de overhand en beheersen de totale gedachte van de nacht. Pijnstillers zijn dan niet meer in staat de klachten te onderdrukken. De nacht verandert dan van een heerlijk slaapmoment in een gevecht. De nacht doorkomen wordt dan een strijd die uren duurt
    Toch nog wat werken ondanks ernstig longemfyseem
    Behoefte aan een slapeloze nacht had ik absoluut niet. Dat was dus precies de reden waarom ik me gisteren vol gestopt heb met pijnstillers om de nacht door te komen zonder voortdurend wakker te worden van de pijn. Paracetamol, ibuprofen en oramorph
    Zo kan ik toch nog wat werkzaamheden verrichten ondanks mijn zeer slechte longen door ernstig longemfyseem.
    Zo kan ik toch nog wat werkzaamheden verrichten ondanks mijn zeer slechte longen door ernstig longemfyseem.
    Het was al een hele verzoeking om fatsoenlijk in de kleren te komen. Met veel hijgen en puffen en nog meer tussenstops, had ik dan uiteindelijk een lange broek, sokken en schoenen aan. Een onderbroek en T-shirt had ik al aan. Er moest nog een sweater en een jas bij om de koude te kunnen weerstaan. Zo ver is het echter niet gekomen. Nog steeds ben ik gekleed in de lange broek, t-shirt, onderbroek, sokken en schoenen. Ook geen puf meer gehad om er iets van uit te te trekken.

    Maar vooral het verhaal waarin je beschrijft ,hoe slijm je dwars zi en hoe je dat met veel moeite omhoog weet te krijgen om vervolgens in je mond te belanden en via de slokdarm in je maag terecht komt ,gelukkig las ik het pas na het eten
    Maar je verhalen over je plasgedrag zijn ook bijzonder boeiend.
    Dit was echt subliem, een publiekstrekker eerste klas en ik begrijp nu ook volkomen waarom jij zoveel trouwe lezers hebt

    Vriendelijke groeten Joop

  3. Pingback: Beter of slechter, dat is de vraag | Hans' laatste gevecht

  4. Maria zegt:

    Joop Joop, een man van mun hart !!!!!!
    Zo wil ik al tijden reageren maar vond de woorden niet.
    Wie ik ben : Maria, moeder van 3 dochters, oma van 3 kleindkinderen en gelukkig getrouwd.
    Maar heeft een lading medicijnen voor COPD ernstig longemfyseem in weet ik veel welke fase en continu zuurstof op 5/6, en bij inspanning nog wat hoger.
    Dus Joop ga zo door, we blijven lachen en zeker om de verhalen van Hans hahahaha

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Maria

      Kijk nou dan. Een geestverwant van Joop. Ze vindt Joop “een man van mun hart”. Net zo’n simpele ziel, dus. Weet niet waar ze het over heeft. Denkt dat haar concentrator tot 6 gaat en als het nodig is nog hoger zelfs. Weet niet dat alle beademing boven de vijf liter niet meer via een neusbril kan. Wat weet ze eigenlijk wel? Hoe ze er met haar COPD voorstaat? Nee, helaas, ook dat weet ze niet. Ze heeft een lading medicijnen. Ja, dan heb je wat. Een lading medicijnen.

      Mensen, de Tokkies zijn gekomen. Dat wordt lachen. Joop en Maria, hartelijk welkom. Kom ons naar hartelust vermaken. Of niet. Zelf weten. Lachen doen we toch wel.

  5. Madeleine zegt:

    Hallo Hans,
    Ik ben verschrikkelijk geschrokken van het commentaar van deze Joop.
    Als hij iets weet over COPD,dan zou hij moeten weten,dat geen enkele COPD patient hetzelfde is.
    Ik vind je absoluut geen zeur,ik heb altijd met veel bewondering je blogs gelezen,en vooral die waarin je schrijft,hoe moeilijk jullie het met zijn tweeen hebben,petje af dat je zo vaak nog positieve blogs schrijft.
    Als hij ze goed leest,had Joop kunnen lezen,dat je voor alle voorkomende werkzaamheden,mensen in je omgeving hebt,die dat voor je doen, bv boodschappen doen,een camerman,zodat je rustig achter je laptop kunt werken!!!!!!!!!
    Ik vind er in ieder geval heel veel (her)kenning in en ik hoop nog veel van je blogs te lezen.
    Ik ben zo boos,dat ik er over denk deze Joop nog een persoonlijk mailtje sturen,want dit lijkt nergens op.
    groet
    Madeleine Mittendorff

    • aruni schultz zegt:

      Wat zijn jullie toch een vreselijke mensen om zo over mijn vader te spreken vrijdag de 24ste is overleden ten gevolgen van deze ziekte over deze website ga ik stappen ondernemen jullie horen nog van mij! Dit is stijlloos en zo zielig!

      Aruni Schultz dochter van joop Schultz

  6. oogwerkdotnl zegt:

    @ Madeleine

    Maak je niet druk, Madeleine. Joop rukt alle zinnen uit z’n verband zodat het lijkt alsof hij zo geweldig is en ik een zeur ben. Je weet toch dat mensen met een slecht zelfbeeld zichzelf groter maken door anderen te kleineren?

    Joop is alleen op zoek naar de woorden die zijn verhaal ondersteunen. De rest wil hij niet zien. Joop is een beetje gefrustreerd en heel jaloers. Joop is een leeghoofd die voor niemand iets wezenlijks betekent. Ja, voor z’n directe omgeving misschien wel maar niet voor vele onbekenden in het land. Joop had ook graag een weblog met bijna vijftienduizend bezoekers per maand en vele positieve reacties via diverse digitale media.

    Als je iets tegen Joop wilt zeggen, doe het dan gewoon als antwoord op zijn reacties. Dan heeft de rest van de lezers er ook nog wat aan.

    Hartelijke groet,
    Hans

  7. Madeleine zegt:

    Hallo Hans,
    Ik lees eigenlijk nooit de reacties,maar als hij weer reageert,zal ik daar zeker op reageren.
    Ik heb in ieder geval veel bewondering voor de manier waarop jullie het beiden doen.
    hartelijke groet.
    ps hoe zet jij een film op je ipad?via itunes net als de rest.Ook ik ben een fervent mac fanaat

    • oogwerkdotnl zegt:

      iTunes ja. Maar ik gebruik dan niet de videoapp van iOS zelf. Eerst gebruikte ik de VLC player maar die is door VideoLAN verwijderd uit de Appstore, helaas. Nu gebruik ik MoviePlayer.
      Het voordeel is dat ik nu niet alle films eerst hoef te converteren naar m4v maar gewoon in avi of een ander format kan uploaden via de tab Apps in iTunes als de iPad aan de Mac Pro hangt. Onder de tab Apps heb je een lijst van Apps die bestanden tussen iPad en Mac kunnen uitwisselen. Apps als Pages, Notities en dus ook MoviePlayer.

      Omdat ik zo verschrikkelijk vaak in het ziekenhuis lig, heb ik de iPad gekocht toen ‘ie uit kwam. Een geweldig ding voor in bed. Zoveel handzamer dan een MacBook. Die vind ik best zwaar geworden. Niet dat die laptop zwaarder is geworden maar ik verlies steeds meer kracht. Het gewicht van de iPad vind ik een stuk aangenamer.

      Altijd heb ik een reeks films paraat. Muziek heb ik op m’n iPhone 32 GB staan. Met een goeie Blue Tooth koptelefoon heb ik dan vrijheid zonder draadjes en een heel mooi geluid. Heerlijk. De koptelefoon kan ook aan de iPad gekoppeld worden met BT. Ik kan echt niet zonder digitale media en internet. Geen dag. Zelfs in de taxi morgen van Leeuwarden naar het UMCG, ben ik online. Ik reis altijd met iPad en iPhone in een handzame schoudertas waarin ook de rest van mijn spullen zit. Alles bij de hand.

      • Madeleine zegt:

        Hallo Hans,
        Bovenstaande Joop is dus dezelfde meneer,die in september ook gereageerd had op jouw blog.toch een heel andere toon.Zeker een slechte dag toen hij bovenstaande brief schreef.
        Ik heb movieplayer niet in de apps.kunnen vinden.maar wat heerlijk spelen op de Ipad is,is Wordfeud,wel verslavend,maar het zorgt ervoor,dat de hersens getraind blijven.
        Hoop voor je dat het vocht nu,met de gezwachtelde benen,minder wordt.
        hartelijke groet
        Madeleine

  8. Afke zegt:

    tjee, Hans, wat een kinnesinne zeg. Alsof het een strijd zou zijn wie het ergste ziek is. Belachelijk. Vooral het feit dat deze man blijkbaar nog nooit van spellingscontrole heeft gehoord en dus duidelijk ook niet meedoet aan beterspellen.nl vind ik al bijzonder beschamend. Het is tenenkrommend wat deze beste man schrijft. Ik ben zelf ook chronisch ziek, maar kan er gelukkig normaal om functioneren. De strijd om wie er het ziekste is, zal wel nooit worden gewonnen, door niemand, gelukkig. Het enige dat telt is hoe je er mee omgaat en hoe je er dan toch een beetje afstand van kunt nemen en er nuchter, met twee Hollandse -zo je wilt: Friese- voeten op de grond mee omgaat. Daarmee dwing jij, Hans, toch een diep respect bij mij af. Hou vol!
    En, een bijkomend voordeel: het trekt nóg meer bezoekers!
    Dus, ieder nadeel heb z’n voordeel, om te spreken met onze voetballer/manager/verklaarde grootheid.
    Iemand die ons op niets anders weet te verhalen dan op zijn verhaaltjes over … poortjes en biercontrole, verdient niet onze aandacht.
    And so be it.

  9. pat zegt:

    Voor het eerst in tig jaar doen we niks aan sinterklaas;de voor-en nadelen daarvan laat ik graag over aan columnisten en andere broodschrijvers;feit is dat je tijd over hebt om bijv.wat meer mails te bekijken en terwijl ik deze las dacht ik:hoe kun je nou in vredesnaam de ander de lucht uit de longen misgunnen door op zo’n manier een pennenstrijd met elkaar aan te gaan!!! daar kan ik geen speculaas van maken en het lijkt me iets van haantjesgedrag…….
    het gaat niet om beter of sterker zijn dan de ander of de last beter kunnen verdragen….het gaat om hoe iemand de dag doorkomt, met wat hij/zij nog WEL kan en daarin past NIET dat anderen daar badinerend over doen ,maar ik vertel niks nieuws,toch? Dus:bijleggen(niet via dit blog maar mail) of zelf een blog beginnen,

    p
    a
    t

  10. Dirkje en john zegt:

    Ik sluit me volkomen aan bij hetgeen Afke en Madeleine hierboven hebben gezegd. Daar hoef ik niets aan toe te voegen. Wat ik wel wilde melden is dat jouw Anna nu eenmaal niet naar Spanje kan rijden met de auto om daar al je “benodigdheden” te droppen zodat jij, wanneer je daar aankomt alles klaar vindt staan om “heerlijk” vakantie te vieren, mochten jullie dat al willen.
    Ja, je hebt nu eenmaal mensen die denken te moeten oordelen over anderen. Wanneer Joop’s broek afzakt (jakkes, dat beeld wil ik helemaal niet voor ogen hebben) en Maria hem een man van haar hart vindt, dan zegt dit genoeg over hen volgens mij. Domme mensen, want als je je ergens aan ergert, dan blijf je je daar toch niet mee bezig houden, maar dan ga je voortaan gewoon lekker wat anders doen! Ik wil alleen nog toevoegen dat ik je blogs altijd met veel plezier lees en nog nooit heb gedacht dat je een zever of zeur was. Lekker zo door gaan (dat doe je ook wel, dat weet ik wel) en je van andere zeikerds (mag ik ze zo noemen?) niets aantrekken.
    Lieve groeten,
    Dirkje

  11. Astrid en Eric zegt:

    Beste lezer,es.

    Wij, mijn man en ik zijn vrienden van Joop en Hanny.
    Wij hebben altijd veel steun aan hun gehad.
    Hanny is een schat van een vrouw en ik vindt dat haar tekort wordt gedaan door haar als hulpje neer te ztten van Joop.
    Joop is helaas de 24ste februari overleden aan de gevolgen van zijn ziekte.
    Denk eraan bij het oordelen en beoordelen dat je mensen pijn kan doen.
    Wanneer je iemand niet persoonlijk kent, kan je vaak ook zijn humor niet begrijpen.
    Wat betreft spellingsfouten, die gebeuren in het vuur van het verhaal en waarom zou iemand in de laatste fase van zijn leven zich hier nog druk over moeten maken?
    Leef en laat leven en probeer elkaar geen vliegen af te vangen, tel alleen de heldere uren.
    Als je je leven laat beínvloeden door negativisme wordt het er niet gezelliger op.
    Mensen pluk de dag en geniet zolang het nog kan van de dingen die je nog kan.
    Allemaal veel sterkte en lucht gewenst voor de toekomst.
    Vriendelijke groeten,
    Astrid en Eric.

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Astrid en Eric

      Natuurlijk vind ook ik het erg dat Joop overleden is. Of misschien is het helemaal niet erg en heeft hij nu eindelijk gewonnen van zijn zieke lichaam en geen last meer van de verschrikkelijke klachten ten gevolge van COPD.

      Eigenlijk ben ik het hartstikke eens met deze reactie. Het lullige is alleen dat Joop als eerste, na eerder een reactie van een heel andere toon gegeven te hebben, een enorme bak stront over mij uitstortte. Joop mag van jullie dus wel doen wat ik absoluut niet mag. Beetje krom, vind je zelf ook niet?

      Nou je, we gaan nu niet verder met dit gedoe. Laten we in nagedachtenis van Joop, de lieve vrede bewaren.

  12. Pingback: Joop Schultz is overleden | Hans' laatste gevecht

Geef een reactie

