Beter of slechter, dat is de vraag

Er zijn altijd mensen die denken beter te zijn dan een ander. Dat is altijd al zo geweest en dat zal ook altijd wel zo blijven. Mensen die denken beter te zijn dan een ander willen dat dan bewijzen door die ander naar beneden te halen. Iedereen weet dat er altijd wel een stok te vinden is als je klappen wilt uitdelen. En dan maar slaan met die stok. Lekker meppen; de ander zo ver mogelijk naar beneden halen. Alles wat hij gezegd of geschreven heeft uit z’n verband rukken om aan te tonen hoe slecht diegene is. “Kijk wat hij allemaal doet. Nou dat doe ik niet hoor dus ik ben veel beter dan hem”, is dan de bewijsvoering van hun eigen goedheid.

Nu wil het geval dat er reacties op mijn weblog komen van een COPD patiënt die vind dat ik maar een zielenpoot ben. Ik wentel mij in zelfmedelijden en mijn verhalen zijn dusdanig opgesierd dat het eigenlijk alleen maar bedoeld is om publiek te trekken.  Deze Joop heeft zelfs een analyse van mijn weblog gemaakt. Met een hele reeks uit hun verband gerukte zinnen, wil hij aantonen dat ik eigenlijk maar zielig ben. Gelukkig heeft de man verstand van zaken anders zou ik er niets aan hebben. Zijn analyse drukt mij met de neus op zijn feiten. Joop heeft helemaal gelijk. Hij is veel beter. Hij is stoer want klagen doet hij nooit.

Het stomme is dat Joop aan de ene kant de betere persoon wil zijn en aan de andere kant de slechtere patiënt. Slechter in de zin dat zijn COPD veel erger is dan die van mij. Ook dat toont Joop dan weer aan met een reeks uit hun verband gerukte zinnen. Joop is geweldig. Waar zou ik zijn zonder deze Joop. Mijn ogen zijn geopend en nu pas zie ik het licht. Joop’s licht. Joop zou op de kansel moeten. Niet voor mij hoor, ik ben al bekeerd door Joop maar er zijn vast vele anderen die behoefte aan Joop hebben.

Nou, om heel eerlijk te zijn word ik een beetje ziek van Jopie. Wat een onzin. Er prat op gaan dat je er slechter aan toe bent om daarmee aan te tonen dat je beter bent omdat je nooit klaagt. Joop rukt zinnen uit hun verband en trekt daaruit dan zijn analytische conclusies. Zo denkt Joop dat ik nog steeds kan werken maar heeft geen idee waaruit die werkzaamheden dan bestaan. Joop denkt dat ik me zelfstandig kan redden met wassen en aankleden terwijl hij dat zelf niet meer kan. En zo denkt Joop van alles te weten door zinnen uit mijn weblog te plukken en die, volkomen uit hun verband gerukt, achter elkaar te plakken. Joop heeft geen idee van mijn dagelijkse (on)mogelijkheden. Zelf kan hij nog wat lopen achter een rolator. Ook kan hij nog een cruise maken. Dingen die ik al meer dan een jaar niet trek. Vakantie is voor mij al veel langer een gepasseerd station. En denk nou niet dat ik achter de geraniums blijf zitten. Ook ik trek er regelmatig op uit met mijn scootmobiel. Om eerlijk te zijn denk ik dat Joop en ik niet veel van elkaar verschillen waar het onze COPD klachten betreft. Ik ben zeker niet beter dan Joop maar ook niet slechter. Iets wat Joop zal bestrijden want Joop vindt zichzelf de slechtere van ons tweeën.

Om een lang verhaal kort te maken, verwijs ik naar deze reactie van Joop Schultz onder “December en corticotropine (ACTH)” van 3 december 2011. Lees ook deze reactie van hem vooral even. Het zijn waardevolle bijdragen aan een meelijwekkend weblog van een zielige COPD patiënt die koketteert met zijn ziekte en daarbij voortdurend bezig is met “Beter of slechter, dat is de vraag”.

Sinterklaas 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Beter of slechter, dat is de vraag

  1. Ron zegt:

    Ja Hans, eigenlijk stel jij je gewoon teveel aan natuurlijk. Wie zou nu niet voor zijn lol de hele dag in een stoel zitten aan de beademing….Ik zeg Joop for president, dan zijn er een stuk minder mensen ziek wat gelijk goed is voor de statistieken…..

  2. Gerda zegt:

    Tsja is ernstig chronisch ziek zijn al niet erg genoeg………………………….., als ik me ook nog even bij jullie tweeen aansluit met mijn copd cold 4 +scootmobiel-rolstoel-zurstof-rolator dan kunnen we het spel WIE VAN DE 3 doen.
    Sterkte heren!!

  3. anne zegt:

    bijna altijd is jaloezie de grondslag bij dit soort perikelen.
    ik vind niet dat jij ‘kokketeerd’ met je COPD, hans.
    het is jouw blog en jij schrijft wat je wilt.
    ik vind het zeer informatief en wil ik niet lezen, dan lees ik niet en delete de hele hap.
    waar maakt iemand zich toch druk over………….?

    groet en ga vooral zo door!
    delen is helen………..

    anne.

  4. Arjan uit Oranjedorp zegt:

    Ja, Hans.
    Een mens kan groter worden door te groeien en een mens kan groter worden door een ander kleiner te maken.
    De meeste lui doen het laatste en denken dan ook nog dat het van grote waarde is wat ze uitspoken.
    Nou, ik heb er andere gedachten over.
    Ga je gang en ga vooral door met je “gespin”, want ik geniet er van.
    Arjan

  5. ZijalleenisZij zegt:

    Deze Joop zet zichzelf wel te kijk……
    Beter niet reageren dan dit soort reacties neer pennen.

    • aruni schultz zegt:

      En jij weet niet waar je het over hebt muts!
      Dit gaat over mijn vader die we gisteren hebben gecremeerd ja! Dus beetje respect of heeft niemand dat meer. Nee natuurlijk niet op deze blog zitten alleen maar mensen met grote zelf medelij maar goed dat er ook voor de zielige mensen onder ons zo’n site is
      Aruni Schultz dochter van joop schultz

  6. Pingback: Joop Schultz is overleden | Hans' laatste gevecht

Geef een reactie

