Wat brengt de dag van morgen

Vanmorgen was Romke, mijn huisarts, weer bij ons. Hij maakt zich toch wel zorgen om al dat vocht. Een voorstander van plastabletten is hij duidelijk niet. En daarin heeft hij gelijk. Plastabletten brengen een hoop onbalans in het lichaam. Dagelijks slikken van die dingen is echt heel slecht. Ik mag nu tijdelijk hooguit twee dagen slikken en dan twee, of liever drie dagen niet. Om het vocht verder af te drijven, begint de thuiszorg met zwachtelen van mijn benen.

Hiermee wordt woensdag begonnen omdat het de bedoeling is dat ik morgen naar het UMCG ga. Dirk-Jan Slebos wil heel graag kijken of de ventielen nog goed zitten. Dit omdat hij ziet dat het niet goed met mij gaat. Een longfunctieonderzoek kan ik onder deze omstandigheden waarschijnlijk niet volbrengen. Zowel Dirk-Jan als ikzelf waren wel heel benieuwd naar de uitkomst maar nu het helemaal niet goed gaat, is de uitkomst wel te voorspellen. Ook de looptest is vrijwel zinloos.

Blijft er morgen één positief ding over. Nee, meer zelfs. Bijkletsen met mijn zusje. Altijd leuk met wat te eten en te drinken erbij. En de heen en terugweg. Hoewel ik waarschijnlijk niet zo lekker zit met die pijnklachten, geniet ik morgen zeker van het uitzicht over de Friese Wouden van Garyp tot bijna aan de grens met de provincie Groningen. Ook de stad Groningen is altijd fijn om doorheen te rijden. Ik houd van het landschap wat het Noorden te bieden heeft en ik houd van de stad Groningen.

Ik zal zo eerst nog even met Karin mailen om te laten weten hoe ik er momenteel voor sta. Ondanks dat er morgen van alles niet mogelijk is, wil ik toch wel graag naar Dirk-Jan toe om een HR scan te laten maken. Kijken of de ventielen nog goed zitten en of de leeggelopen longkwab nog steeds leeg is. Verder wil ik het vochtprobleem met hem bespreken. Over dat vocht maakt ook Anna zich behoorlijk zorgen. Vocht vasthouden gaat bijna altijd gepaard met extra benauwdheid en als het vocht hoger en hoger komt, wordt het gevaar voor complicaties ook alleen maar groter. Zaak is dus dat vochtprobleem onder controle te krijgen.

Enige onzekerheid over morgen, weerhoudt mij er vooralsnog niet van mijn voorbereidingen te treffen om rond half twaalf te kunnen vertrekken uit Leeuwarden. De thuiszorg komt iets vroeger zodat we in alle rust de dingen kunnen doen die nodig zijn. Daarna moet er dan nog even tijd zijn om rustig koffie te drinken, een beetje bij te komen en dan pas te vertrekken. Ik kan onmogelijk snel, snel en hup, hup, alles achter elkaar doen zoals dat eerder nog wel kon. Ik heb echt m’n tijd nodig. Tijd om gefaseerd, met momenten van rust, stapje voor stapje alles te laten doen wat gedaan moet worden. Heel benieuwd ben ik naar wat de dag van morgen brengen zal.

5 december 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Wat brengt de dag van morgen

  1. Madeleine zegt:

    Hallo Hans,
    Ben heel benieuwd wat de uitslag van het onderzoek zal zijn,morgen,veel sterkte.
    groet
    Madeleine

  2. Dirkje en john zegt:

    Sterkte Hans, hoop zo voor je dat het nu toch bijna afgelopen is met het verzet van je lichaam,bedoel slijm en vocht,Word wel tijd ,blijf knokken ,en never give in,!!!
    groeten Johnny&Diny

Geef een reactie

