Terug van weggeweest

Het was weer een enerverende dag. Het aangepaste programma werd toch weer iets uitgebreider dan de bedoeling was. Er kwam op het laatste moment nog een longfunctieonderzoek bij en die heb ik naar beste kunnen uitgevoerd. Ik zag het belang daarvan ook wel in.

De gemaakte foto liet zien dat technisch alles in orde was na de experimentele ingreep. De ventielen zaten nog steeds daar waar ze geplaatst waren en de leeggelopen longkwab was nog steeds leeg. Geen lekkende vertielen dus en geen lekkage tussen de leeggelopen bovenste en de daaronder liggende, middelste longkwab van de rechterlong. Technisch tiptop dus. En toch heel snel kortademig en veel te benauwd. De oorzaak moet mogelijk in het vocht vasthouden gezocht worden.

Doctor Dirk-Jan Slebos van het Universitair Medisch Centrum (UMCG) gaat met doctor Ralph Koppers, mijn longarts in het Medisch Centrum Leeuwarden (MCL) overleggen om er een goed beleid op los te laten. Dit probleem moet aangepakt worden en zeker ook opgelost. Het vocht moet verdwijnen en Dirk-Jan heeft daar wel ideeën over. Hoe en wat zal in komende blogs te lezen zijn. Deze week probeer ik nog een afspraak met Ralph in het MCL te maken.

Ook is longtransplantatie weer onderwerp van gesprek geweest. Longtransplantatie als waarschijnlijk nog enige mogelijkheid voor mij om verbetering te krijgen. Veel meer is er gewoon niet, op dit moment. Iemand met zulke slechte longen als die van mij is door Dirk-Jan nog nooit behandeld met de experimentele ingrepen zoals hij die de laatste jaren toepast. Het komt er op neer dat ik er zo slecht aan toe ben dat ik eigenlijk helemaal niet pas in de Stelvio Trial. Mijn looptest was ver beneden de maat, om maar eens ergens te beginnen.

Dirk-Jan gaat mij voorstellen aan het transplantatieteam van het UMCG. Als hij de uitslagen van mijn onderzoeken overlegt, zal ik direct een uitnodiging krijgen en bovenaan de wachtlijst geplaatst worden. Slechter als mij komen zij niet zo vaak tegen. Nou, nou, ikke blij…!

Hoe dan ook, na een enerverende dag was ik hartstikke blij de skyline van Leeuwarden weer vanaf de Wâldwei te zien. De Drachtsterbrug over en rechtsaf de Aldlânsdyk op. Tegenover het oude politiebureau bij de stoplichten rechtsaf de lommerrijke wijk in waar mijn lieve Bella en ik wonen. Heerlijk. Terug naar de warme sfeer van onze eigen omgeving. De geborgenheid van ons fijne huisje. Terug van weggeweest.

6 december 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Terug van weggeweest

  1. mariejosegmh zegt:

    Wat ontzettend jammer dat dit nou niet werkt bij hele slechte longen:(
    Wat vind je zelf van transplantatie? Als ik t mag vragen ?

  2. Kees Nieuwpoort zegt:

    Je schreef eerder dat de kogel door de kerk was, een luguber scenario.Sterkte allebei;{

  3. Marja zegt:

    Benieuwd of Jopie ook meeleest 😥

    Ik hou jullie beide even vast.

  4. Lou zegt:

    Hoi Hans nadat ik mn laptop weer terug heb ben ik wel geschrokken over hoe je er nu voorstaat , Dit is dus wel n tegenvaller voor jou maar je bent toch nog steeds in goede handen , ik kan alleen zeggen , houdt moed en probeer er met Anna nog iets van te maken, En wat jou vriend Joop betreft, deze man doet net alsof hij zo n flinke kerel is maar door de regels door lees je duideljik wat een zielepiet hij en zn medestander wel niet is/zijn .Deze mensen maken van deze ziekte een wedstrijd zeker arme stakkers’. Hans veel sterkte de komende tijd en maak er een gezellige kerst samen met je familie van . Wij denken aan je

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Lou

      Anna en ik gaan zeker een fijne kerst tegemoet met familie. Ook wij denken aan jullie. Want eerlijk is eerlijk, ook jou klachten zijn niet voor de poes. Wij allen die elkaar in Haren hebben leren kennen en waarderen, hebben het echt niet makkelijk. Ook al doen we wel eens stoer om de ander niet teveel te belasten, het blijft een strijd.
      Alleen als je Joop heet, is het een makkie. Dan heb je helemaal niks te klagen en ga je lekker wandelen achter je rotator en met een cruiseschip op vakantie. Wij trekken dat niet maar ja, wij doen ook niets anders dan zeuren en klagen, hahaha.

      Fijne Kerst en Oud en Nieuw, Lou. Samen met je vrouw, kinderen, kleinkinderen en andere dierbaren.

Geef een reactie

