Opname Medisch Centrum Leeuwarden

Naar aanleiding van het geconstateerde vochtprobleem, belde vanmorgen dr. Ralph Koppers, mijn longarts in het MCL. Het voorstel is behandeling met diuretica. Omdat diuretica de electrolyten uit balans brengt, is voortdurende controle noodzakelijk. Ongestraft blijven doorgaan en ophogen in de thuissituatie is dus niet handig en zeker niet verantwoord. Opname is dan de meest aangewezen weg te gaan.

Afgesproken is dat ik mij aan het begin van de middag meld op de spoedeisende hulp van het MCL. Dr. Koppers meldt mij daar aan zodat ik gelijk opgevangen wordt zodra ik daar binnenkom. Na bloedprikken en een thoraxfoto, ga ik dan naar de afdeling longziekten op de derde verdieping. Had ik net besloten thuis te blijven, moet ik alsnog naar het ziekenhuis. Nou ja, echt erg vind ik dat niet. Ten eerste om dit probleem aan te pakken want benauwd zijn is echt niet fijn. Ten tweede is het ook wel lekker even tot rust te komen.

Nu eerst maar de voorbereidingen treffen en wat spullen bij elkaar zoeken die mee moeten; kleding, toiletspullen, iPhone en iPad, scheerapparaat en laders voor de broodnodige voeding van de elektronica. Daarna zelf nog even wat voeding tot me nemen. Daisy heeft gisteren roti voor mij gemaakt. Heerlijk! Beter voorbereid, met de buik vol roti, kan ik niet vertrekken voor een opname in het Medisch Centrum Leeuwarden.

8 december 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Opname Medisch Centrum Leeuwarden

  1. jet zegt:

    Hans ik hoop dat je snel een beetje opknapt en meer lucht krijgt.
    Ik denk dat opname nu even goed is. Beterschap en ik zal duimen voor je
    dat je voor de kerst weer lekker bij Anna bent.
    Groetjes jet

  2. Madeleine zegt:

    Hallo Hans,
    Ik den dat dit een hele goede beslissing is.alle hulp direct bij de hand,voortdurend onder controle.
    sterkte
    hartelijke groet
    Madeleine

  3. anne zegt:

    hoi hans,
    het zal het beste zijn, denk je ook niet?
    maar nu een vraagje, heeft dat vochtprobleem nou ook met je longen te maken?
    en hoe komt dat dan?
    mijn vader en ikzelf, had/heb ook c.o.p.d. maar ik heb nooit zulke problemen gezien of gemerkt.
    of is er bij jou nog iets anders aan de hand?
    hopelijk vind je dit geen indiscrete vraag en je hoeft ook niet te antwoorden, natuurlijk…..

    veel sterkte en rust maar uit.
    laat vanuit het hospitaal nog iets horen?

    groet,
    anne

  4. Marja zegt:

    De beste en veiligste plek inderdaad om het lichaam tot rust te laten komen! Hoop dat ze snel wat kunnen doen aan het vochtprobleem!!
    Veel sterkte, is een beetje je tweede huis inmiddels:-)
    liefs, Marja (jaja, die in die stoel op wielen)

  5. pat zegt:

    Hans,
    probeer es Javaanse thee(al lang bekend van uit de fytotherapie);meestal in cibi met groene thee;verder(uit eigen ervaring,selderiestengels,liefst bio,bijv bij AH( ca. € 1,50 per “bundel”)
    lekker en waarschijnlijk gezonder ook nog,maar daar zullen de artsen anders over denken(prijsverschil? of “niet in hun systeem paasend”?
    groet,
    pat

  6. marlies van der heide zegt:

    Hé wat naar allemaal weer , maar ja, benauwd zijn is idd ook geen pretje
    gauw weer opknappen hoor

  7. Fokke zegt:

    Succes dan maar weer, en sterkte kerel!

  8. W.M.Kelderhuis zegt:

    Hallo maat. Het is jammer, maar vechten ( of vochten) tegen vocht is bijna niet mogelijk. Ik lig ’s nachts met m’n enkels iets hoger. Maar dan moeten ze jou body bijna helemaal opkrikken denk ik. Ik race nu weer naar mijn dementerende lieve Trijnie toe. Vertel haar af en toe jouw verhaal waar ze nog grote delen van pakt. Ze vroeg ooit “wordt jij dan ook zo ziek”? Dan probeer ik maar het gesprek een ander onderwerp te geven. Over heel vroeger, dat gaat best. Sorry voor de verstoring, hoe dan ook. Groet en veel sterkte Wim.

  9. Djun zegt:

    Heel veel sterkte!
    Liefs!

  10. Margo zegt:

    Sterkte! Hoop dat ze daarnet tij weer wat kunnen keren!

  11. tommy1 zegt:

    Hans ik wens je heel veel kracht en sterkte toe , met mezelf gaat het ook niet goed.
    Vanmiddag naar Delfzicht voor de uitslag , heb nu ook een vlek op mijn longen .

    Groet Eef.

  12. regina zegt:

    hallo hans,
    wat weer naar allemaal,hopelijk kunnen ze je daar weer wat oplappen.
    over dat vocht.het kan natuurlijk toeval zijn,maar mijn moeder heeft copd goldklasse 4 en heeft ook regelmatig last van vocht vasthouden.ze is hier dan ook extra benauwd tegen,ze heeft tot nu toe redelijk geluk [voor zo ver je natuurlijk van geluk kan spreken met deze vervelende ziekte]ze heeft 2 soorten duretica en dat schijnt aan te slaan.al wisselt haar benauwdheid soms per uur van erg benauwd tot een soort van het gaat wel benauwdheid.ik blijf het toch steeds erg appart vinden dat het net is of ik mijn moeders “verhaal” hier lees.zoveel herkenning.
    ik wens je het allerbeste en hoop dat je weer wat lucht krijgt.
    mvg

  13. Margo zegt:

    Hoe gaat het daar? In ieder geval voor de kerst weer thuis hè? Maar liever veel eerder!

  14. W.M.Kelderhuis zegt:

    Beste Hans. Je bent al enkele dagen uit de ether. We wachten rustig af. Dat het goed mag gaan, is onze wens. Groet, Wim.

  15. Marja zegt:

    Hopelijk ben je ondertussen een heuse zeikerd geworden en vier je de kerst samen met Bella.
    Hou je haaks, beste groet.

  16. paul zegt:

    Ik maak me ernstig zorgen.
    Hoop alsjeblieft geen narigheid.

    .

  17. Madeleine zegt:

    Hallo Hans,
    Ook ik begin mij zorgen te maken.Ik hoop zo dat het bter met je gaat en wij snel iets horen.
    Sterkte
    Madeleine

Geef een reactie

