Sterkte en lieve groetjes

Vanmorgen stonden de longartsen weer rond mijn bedje. Nieuws was er niet te bespreken. Op wat kleine wisselingen in de medicatie na, gaat het beleid onveranderd verder. Ralph vroeg mij dus of ik plannen had. Nou plannen heb ik wel degelijk. Plannen en werkzaamheden. Ik stelde dus voor morgen het ziekenhuis te verlaten en daar stemde hij mee in. Een afspraak voor een nieuw consult wordt niet gemaakt. De wijze van contact per e-mail is veel effectiever en wel zo prettig en direct.

Vanmiddag krijg ik nog instructies aangaande meting van het glucosegehalte in mijn bloed, berekening van hoeveelheid insuline en toediening van die insuline. Voor mij een volkomen nieuw gebeuren dus daar wil ik wel het fijne van weten voor ik naar huis ga. Alle benodigde middelen en medicatie worden hier op de afdeling door de apotheek afgeleverd zodat ik, eenmaal thuis vanuit het ziekenhuis, de deur niet meer uit hoef voor deze zaken. Ook de rest van mijn medicatie voor de komende vier weken zal door de apotheek op de afdeling afgeleverd worden door de ziekenhuisapotheek.

Morgen naar huis. Dat betekent dat ik nog wat tijd heb de audiofiles voor Icopal te bewerken, op CD te zetten en er voor te zorgen dat het uiterlijk vrijdagmiddag op locatie Hoogkerk afgeleverd wordt door een koerier. Ook de benodigde boodschappen voor de Kerstdagen kunnen tijdig in huis gehaald worden. Een bezoekje aan het Mirocentrum is voldoende. Daar vind ik een supermarkt XL, boekenwinkel, slijterij, warenhuis en kledingzaak. Wat ik eventueel nog nodig heb, kan ik daar vinden en het Mirocentrum is lekker dicht bij. De stad is iets verder weg en daar tussenin ligt nog een winkelplein met diverse winkels. Keuzemogelijkheden genoeg maar ik denk dat de kadootjes allemaal wel klaar zijn. Anna is wat dat betreft een monster. Geef een monster internet en alles wat nodig is, wordt door de postbode aan huis geleverd. De postbode is Anna grootste vriend. Kind aan huis, zogezegd, hahaha.

Ook Apie Apie heeft het wel weer gezien hier. Steeds vaker loopt het beest weg en vind ik ‘m op de grond i.p.v. In mijn ziekenhuisbedje. Beiden zijn we blij. Natuurlijk zijn we tevreden over de goede zorgen op de longafdeling maar zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens.

Toch weer een opname van dertien dagen achterr de rug als ik morgen naar huis ga. Het vocht is voor het grootste deel verdwenen. Daar was ik voor gekomen. Beide benen zitten nog in de zwachtels. Deze kunnen eraf zodra de, afgelopen donderdag door iemand van Dantuma opgemeten, elastische kousen thuis per post geleverd zijn. De elastische kousen zorgen dan voor een goede vochtafvoer in de benen waardoor deze niet meer opgezwollen raken. Ook kan dan de diuretica (plasmedicatie) drastisch verminderd of zelfs stopgezet worden. Probleem opgelost, mag ik hopen. Met een nieuw probleem ga ik naar huis. Een te hoog glucosegehalte in het bloed. Insuline spuiten dus. Blij ben ik daar niet mee maar het is nou eenmaal zo. Mogelijk is het maar tijdelijk.

Dertien dag opgenomen geweest. Dagen die ik makkelijk door kwam. Veel slapen, films kijken, muziek luisteren en veel slapen maakten deze dertien dagen makkelijk om door te komen. Zo af en toe een kaartje voor de afleiding. Kaartjes van mensen die laten weten dat ze aan je denken. Beetje oldskool maar toch altijd prettig te ontvangen. Van deze tijd zijn de sms-jes en tweets waarin mensen hun gevoelens uiten. Ook WhatsApp en Touch (voormalig PingChat) zijn afgelopen dagen veel gebruikt om berichtjes heen en weer te sturen. Het laatste kaartje, vanmiddag ontvangen, sluit af met “Sterkte en lieve groetjes, Hanny en Leo”.

20 december 2011, Medisch Centrum Leeuwarden, afdeling longziekten

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Sterkte en lieve groetjes

  1. marritanne zegt:

    Wat fijn dat je naar huis kan zo vlak voor kerst! Ik hoop met je mee dat met de kousen idd weer een deel van het probleem opgelost is en wens jou en je lieve Anna een hele fijne kerst!!

    Liefs,

    Marrit

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ marritanne

      Het is heerlijk om weer thuis te zijn. De kousen zijn gisteren gekomen en heb ik vandaag voor het eerst aan. Eindelijk geen gemummificeerde benen meer.

      Fijne kerst ook voor jou en je gezin.

      Lieve groet,
      Hans

  2. Sam zegt:

    Wat fijn hans. Ik hoop dat je samen met bella enorm mag/kan genieten van de feestdagen. Het is jullie gegund!

    xx Sam

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Sam

      Ha grote en sterke vriendin,

      Bella en ik zullen zeker ten volle genieten van deze Kerstdagen. Hoeveel er nog zullen volgen, is volstrekt onduidelijk dus we gaan er voor.

      Voor mijn Zeeuws Meisje hoop ik ook op hele fijne Kerstdagen. Dat je een beetje normaal kunt ademen, lekker kunt eten en genoeg energie hebt om de dagen prettig door te komen. Ook jou is het zo gegund.

      Ontvang van ons beiden alle liefs en de hartelijke groeten,
      Hans
      xxx

  3. Marja (fysio-mcl) zegt:

    Dan wens ik jou een goede thuiskomst, warme kerstdagen en een hoopvol begin van het nieuwe jaar, met voldoende en liefst (veel) meer lucht; samen met hen die jou lief zijn!

    lieve groet, Marja (fysio-mcl)

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Marja (fysio-mcl)

      Dank je, Marja. Voor jou hoop ik eigenlijk op hetzelfde. Voor die lucht. Dat is voor ons het belangrijkste. Fijne Kerstdagen, een goed nieuwjaar en vooral veel lucht.

      Lieve groet,
      Hans

Geef een reactie

