COPD en winter

De winter is mild. Echt lage temperaturen hebben we nog niet meegemaakt. Vorst is er nog niet geweest. Voor de echte Friezen is dat niet zo gunstig want die willen maar één ding en dat is een Elfstedentocht. Voorlopig ziet het er nog niet naar uit dat de Leeuwarder Courant opent met de kop, “IT GIET OAN”. Het draaiboek voor deze Elfstedentocht blijft nog wel even in de koelkast liggen.

Voor COPD patiënten is een milde winter wel gunstig, al is veel vocht weer slecht voor hen. Niet iedere COPD patiënt is zo afhankelijk van het weer. Op mij is het weer niet zo van inloed. Alleen bij extreme omstandigheden zoals laatst, toen het dagen achtereen erg mistig was, had ik wel wat extra last van benauwdheid. Velen hebben echter altijd rekening te houden met weeersinvloeden. En dan is het maar net de vraag wat gunstiger is, een droge vrieslucht of een vochtige lucht met wat hogere temperaturen. Ik zou zelf kiezen voor een lichte vorst met een droge lucht. Ik weet dat mijn plantjes op zolder het in de winter ook altijd beter deden als het vroor. Als de lucht te vochtig was, was er veel kans op schimmels. Zo werkt het ook in de longen en luchtwegen. Vocht is risico op infectie. Bíj vocht heb je veel meer kans op ontstekingen in de longen of luchtwegen. We weten allemaal waar ontstekingen in de longen of luchtwegen toe leiden. Opname voor een infuus met prednisolon.

Gelukkig is het alweer eind december. De winter schiet lekker op. Na de jaarwisseling nog goed drie maanden en we zijn er weer doorheen. Gaan we de betere tijden alweer tegemoet. Voor hen die wel afhankelijk zijn van weersinvloeden, hoop ik van harte op gunstig weer. Ook hoop ik dat zij deze tijd goed doorkomen. Drie maanden kan een korte tijd zijn maar drie maanden kunnen ook heel lang duren. Het is maar net hoe je die drie maanden door komt. Hoe dan ook, het blijft van invloed op elkaar; COPD en winter.

28 december 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op COPD en winter

  1. Gerda zegt:

    En toch valt het me op Hans, dat je de laatste maanden niet meer schrijft over de vaak plotselinge opkomende benauwheid, (dat ik toch regelmatig tegen kwam in je verhalen) in de nacht en overdag, het lijkt volgens mij toch wat rustiger te zijn in je longen, zullen de ventieltjes toch hun werk al aan het doen zijn?

  2. oogwerkdotnl zegt:

    @ Gerda

    Rustiger is het wel maar ik ben nog steeds benauwd, de laatste tijd. Ook vaak in rust. Blij word ik daar niet van. Maar ik heb goede hoop dat de ventielen nog wel verbetering zullen brengen.

    Als eerst de klachten die de verbetering nu tegenhoudt maar verdwenen zijn…

Geef een reactie

