Werken aan verbetering

Een beetje jaloers ben ik wel op die mensen die nog van alles kunnen doen, ondanks hun COPD. Zo ook bij de fysiotherapie. Ik hoor mensen klagen maar tegelijkertijd zie ik ze stevig doorlopen op de loopband gedurende 10 tot 15 minuten. Ik zie ze 20 minuten fietsen op een zware instelling. Ze maken vele series met een behoorlijk gewicht op de krachtapparaten. Ja, daar ben ik wel eens jaloers op maar ach, het is een zinloze emotie. Wat zij wel kunnen en ik niet kan, is met jaloezie niet te veranderen. Ik kan andere dingen. Ik kan nog werken. En dat kunnen nog maar weinigen zeggen. Dat ik nog kan werken is omdat ik eigen baas ben en de dingen uitbesteed die ik niet meer kan. Al het camerawerk wordt door een freelancer, Adrian, gedaan. Ook de laatste audio opnames voor Icopal zijn door Adrian op locatie gedaan. De selectie en nabewerking van de audiofiles heb ik zelf gedaan. Ook het ontwerp voor de CD opdruk en de CD’s verder klaarmaken heb ik zelf gedaan. Voor het filmen geldt dat ik zelf nog prima de montage kan doen. Alle klussen die ik zittend kan verrichten op de Mac, doe ik zelf. Tenzij ik helemaal geen lucht heb of in het ziekenhuis vertoef. Dan moet het even wachten maar bij voorkeur doe ik het dan ook nog steeds zelf.

Jaloezie. Een emotie die ik moet laten varen. Ik heb er niks aan en het brengt me nergens. Laat ik liever gewoon blij zijn met wat ik nog kan. Anderen zouden daar misschien weer jaloers op zijn. En zo blijven we aan de gang. Niet doen dus. Mee ophouden. We dragen jaloezie naar het graf en begraven het zo diep mogelijk. Liever jaloezie naar het graf dragen dan een COPD patiënt.

Op en neer gaan mijn klachten. Periodes van redelijk lekker de dag door kunnen komen, worden opgevolgd door periodes van benauwdheid. Zo ook nu. Afgelopen dagen ben ik best benauwd. Ook in rust. Als ik bezig ben, moet ik, naast het bezig zijn, ook heel bewust ademhalen. Inademen door de neus en uitademen door de mond met getuite lippen. Doe ik dat niet dan word ik niet alleen extra benauwd maar ook zeer kortademig. Nee, het gaat dus niet zo lekker.
Natuurlijk is het in het verleden wel slechter geweest. dat ik helemaal uit de bocht vloog en dan afgevoerd moest worden door de ambulance. Gelukkig weet ik dat tegenwoordig te voorkomen door techniek maar mogelijk ook dankzij de ventielen in de bovenste longkwab van mijn rechterlong. Dirk-Jan Slebos ben ik zeer dankbaar voor deze experimentele ingreep. Ik verwacht nog meer verbetering in de loop der tijd. Dat die longkwab nu ineengeschrompeld is, geeft meer ruimte en dat moet toch iets opleveren. Andere klachten staan die verbetering nu even in de weg maar ik geloof echt dat er betere tijden komen.

De jaloezie die ik zo heel af en toe bespeur, zet ik over boord. De energie die daaruit vrijkomt, ga ik gebruiken voor verbetering van mijn klachten. In januari wil ik weer naar fysiotherapie om wat te werken aan mijn kracht en conditie. Mijn longen aan het werk zetten kan geen kwaad. Laat ze maar lekker lucht naar binnen zuigen en het weer naar buiten pompen. Prikkelingen die alleen maar goed doen. Werken aan verbetering.

29 december 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Werken aan verbetering

  1. marja zegt:

    hee hans,
    wat herkenbaar, die jaloezie op de medefittnessers.1 minuut fietsen in de vrijstand en dan 4 min.. bijkomen. maar, wij doen het toch maar!
    alleen om er te komen is al een hele prestatie voor ons!
    ok doe met je mee in 2012, enne…zonder jaloezie! geluk zit van binnen….!
    lieve groet, marja

    ps eigenlijk raar dat we in mcl te weinig lucht hebben om te praten, geukkig staat de technirk voor niets:)

  2. oogwerkdotnl zegt:

    @ marja

    Ik hoop je in januari weer te zien bij fysio. En om een keer lekker te kletsen, maken we een afspraak om een keer een uurtje eerder te komen. Eten we een broodje en drinken wat in het restaurant terwijl we kletsen over COPD en/of van alles en nog wat.
    Bij deze nodig ik je daarvoor uit.

    Lieve groet,
    Hans

  3. Dirkje zegt:

    Hallo Hans,
    Een prachtig en positief stuk. Fijn te lezen dat je verbetering verwacht en weer plannen hebt om naar de fysiotherapie te gaan. Veel succes.
    Lieve groeten,
    Dirkje

Geef een reactie

