Oudejaarsmijmeringen

Vandaag is de laatste dag van dit jaar. We laten om middernacht het jaar 2011 achter ons en gaan het jaar 2012 in. Een nieuw jaar met nieuwe kansen. Althans, dat hoop ik ten zeerste want nee, het gaat helemaal niet lekker. Hijgen en puffen. Bewust bezig zijn met ademhalen. Dag in dag uit. Sommige lezers denken dat het redelijk met mij gaat omdat ik niet meer helemaal benauwd wakker word, soms. Of omdat ik niet meer heel benauwd ben overdag, soms. Welnu, echt benauwd ben ik ook niet maar het kost me al tijden enorm veel moeite om adem te halen. En dat is zeer vermoeiend. Ademen, ademen en nog eens ademen. Zeer bewust ademen en al mijn ademhalingshulpspieren gebruikend om mijn longen in beweging te zetten. Alleen als ik slaap heb ik even ‘vrij’. Zodra ik wakker word, moet ik weer keihard werken om adem te blijven halen. Om voldoende lucht naar binnen te krijgen en vooral om voldoende gebruikte lucht weer uit mijn longen weg te pompen. Tijdens mijn opname in het MCL is dit niet verbeterd en ook de periode daarna bracht geen verbetering.

Vandaag is het oudejaarsdag. Het was altijd een bijzondere dag. Naarmate de dag vorderde, werd de dag steeds meer bijzonder. ’s Avonds met een drankje en een hapje en dan om middernacht kwam de opgebouwde spanning tot ontploffing. Letterlijk en figuurlijk. Vanaf mijn jeugd heb ik meegekregen dat dit soort dagen bijzonder zijn. Mijn wijlen moeder maakte er altijd iets speciaals van met traditionele hapjes en drankjes. Oud & Nieuw associeer ik nog steeds met eigengemaakte haringsalade, diverse toastjes en andere hapjes. De zelfgebakken oliebollen en appelflappen ontbraken natuurlijk niet. Ook was er altijd bowl met brandewijn. In de loop van de avond verdween ik naar buiten om daar met vrienden kerstbomen en andere dingen in de fik te steken. Dit heb ik jaren gedaan. Dit was in de tijd dat we in Delfzijl woonden aan de Zetter. Het zal in de periode van mijn tiende tot mijn vijftiende levensjaar geweest zijn.

Tegenwoordig zegt Oud & Nieuw mij niet zoveel meer. Meestal ben ik samen met Anna thuis. Een borrel, wat appelflappen en als ik er de puf voor heb, maak ik dit jaar nog wat toastjes met crabsalade, brie en roomkaas. De oliebollen en appelflappen komen van de scouting Leeuwarden. Lekker makkelijk en het is voor een goed doel.

Deze dag denk ik aan de mensen die niet samen met hun dierbaren Oud & Nieuw kunnen beleven. Of omdat zij of hun partner in het ziekenhuis verblijven, of omdat zij eenvoudig niet de energie en/of lucht hebben om aandacht aan Oud & Nieuw te besteden. Zelf moet ik ook nog maar zien of ik wakker kan blijven.

Alle lezers van mijn weblog wens ik alle goeds voor het nieuwe jaar en speciaal voor de chronisch zieken onder hen, hoop ik dat 2012 een jaar wordt van minimale achteruitgang. En voor hen die naar buiten gaan, pas op met vuurwerk. Ook vuurwerk van een ander kan  je ernstig letsel bezorgen.

oudejaarsdag 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Oudejaarsmijmeringen

  1. Ineke zegt:

    volgens mijn longarts is ademhalen voor een COPD patient topsport!!!
    Voor jou en Anna ook de allerbeste wensen voor 2012
    Ineke

  2. pat zegt:

    Nogmaals de beste wensen voor beiden en denk om de vuurwerkdampen!!(als vogels al tot op 500 meter hun toevlucht moeten zoeken….).
    geesje en pat

  3. johnny de looff zegt:

    Hee Hans wat sjit dat het niet ff een beetje beter gaat,is ook wel kutweer maar dat is niet zo van invloed bij joe heb je me gezegd ,Als ik het benauwd heb neem ik spiriva goed spul werkt 24 uur ,Diny had een longonsteking (dubbel)en die puf hielp erg goed
    Tja, je longarts zal ook wel van het bestaan van dit middel op de hoogte zijn, maar het lost bij mij wel het slijm op na 20 min dus ??ja ik weet het ook niet en zou er alles over hebben om je te helpen.
    Afijn wil je dit meegeven in het nieuwe jaar luister maar eens naar Neal Schon/ Caruso.
    Mischien ken je het nummer of de gitarist al,hoop dat het door je slechte dagen heensleept
    Gr.Johnny de looff Stiens peace

    ps spreek je nog en de beste wensen
    voor 1212 voor Anna en jou

  4. Oma Gert zegt:

    Hans ,
    Ik ben helemaal nieuw voor Jou,gisteren ben ik je bij toeval tegen gekomen omdat ik op zoek was en ben naar Dokter Slebos.
    Mij L.arts wil me met Hem in contact brengen,ook ik heb net als jij een zware dag taak aan het ademen,ja Hans een heel zware vermoeiende en vaak verdrietige klus.
    En net wat je zegt;; de MENSEN denken vaak dat het wel gaat en meevalt.
    maar niets is minder waar ,We hebben een zware en vermoeiende ziekte,bij mij zit er nog het bijna de hele dag door hoesten bij.
    Heb ook pas 4 weken z.huis gehad met een klaplong en IC.
    Ik hoop voor Jou en Anna dat het een goed en leefbaar jaar word.
    De groeten uit Limburg. Gerta van Dijk.

  5. anja zegt:

    Hans wens jou en Anna een heeeeel gezond en zuurstof rijk jaar toe want zoals je zelfs schrijft is het moeilijk om de hele dag maar op je ademhaling te letten om maar wat zuurstof binnen te krijgen.

    Liefs Anja uit Assen

Geef een reactie

