Mijn steun en toeverlaat

Mijn steun en toeverlaat. ©2011 Jan Feijen

Mijn echtgenote, steun en toeverlaat, rots in de branding en mijn lieve Bella. Dat is Anna. Op deze laatste dag van het jaar zet ik haar graag nog even in het zonnetje. Zij is het die mij iedere keer weer kracht geeft om door te gaan. Juist op die momenten dat ik het ’t moeilijkst heb, weet zij mij weer tot rust te brengen zodat ik mijn ademhaling weer enigszins gelijkmatig en onder controle weet te krijgen. De rust die zij dan uitstraalt, wordt dan door mij overgenomen.

Onnodig te vertellen dat ik heel blij ben met zo’n echtgenote. Zo’n heerlijke vrouw in mijn directe omgeving. En dat is niet alleen zo nu ik zelf ook chronisch ziek ben geworden. Ik was altijd al blij met haar. Ook toen ik nog gezond was en zij op haar dertigste, in de kracht van haar leven, Multiple Sclerose (MS) kreeg, waardeerde ik haar enorm. Al die jaren heb ik zoveel aan haar gehad. Ik kon net zo goed niet zonder haar als zij niet zonder mij kon. Iedere keer als ik weer naar huis ging, was er het warme gevoel van een veilige haven. Nog nooit ben ik met meer of minder tegenzin naar huis gegaan.

Voor 2012 spreek ik de wens uit dat we allebei een jaar verder kunnen zonder noemenswaardige achteruitgang. Ik wens dat wij nog veel aan elkaar zullen hebben en samen nog zoveel mogelijk kunnen genieten van wat het leven ons nog te bieden heeft. En van wat wij anderen nog te bieden hebben. Het leven krijgt net wat meer glans als je iets voor een ander kunt betekenen. Het leven is niet alleen maar nemen. Geven kan vaak nog mooier zijn dan nemen. Voor mij geldt dat in ieder geval. Wat zou ik graag Sinterklaas zijn.

Veel respect heb ik voor Anna. Voor de wijze waarop zij al die jaren is omgegaan met haar MS. De wijze lessen die ik daaruit getrokken heb, probeer ik nu zoveel mogelijk in de praktijk te brengen. Daardoor weet ik nu op mijn beurt beter met mijn ziekte om te gaan. Dankbaar ben ik Anna voor het rolmodel wat zij voor mij geweest is aangaande chronisch ziek zijn. Toen, nu en ook in 2012 is zij mijn steun en toeverlaat.

Oudejaarsdag 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Mijn steun en toeverlaat

  1. Marlies zegt:

    Wij hopen voor jullie ook op een fijne toekomst samen
    Een heel fijn en goed 2012 voor jou en bella

    Veel liefs uit kollum van marlies en auke

  2. Ans Fidder zegt:

    Ik hoop zo dat jullie wens uitkomt voor een goed 2012, misschien helpt deze wens ook een beetje.
    Peace and Love, Ans.

  3. Kees zegt:

    Lust for Life , here is 2012 again …dadadang xxx

  4. anne zegt:

    een mooie liefdesverklaring voor een mooie vrouw!
    ook van mij de beste wensen voor 2012,
    hopelijk brengt het jou en velen opLUCHTing;-)

    moedgroet,
    anne

  5. W.M.Kelderhuis zegt:

    SAMEN. Ieder leven eindigt,
    ons leven
    mijn leven
    ons beider leven
    Samen geboren worden
    …….ieder voor zich
    Samen jong en verliefd.
    Samen heel jong.
    En heel verliefd!
    Samen plannen,
    Samen bouwen.
    Samen trouw ….. en blijven.
    Samen kinderen,
    Samen huilen
    Samen zorgen,
    Samen twisten,
    Samen lachen.
    Samen door dik en dun,
    Samen voor vier streven,
    Samen achter blijven,
    Samen lang genieten,
    Samen afbouwen,
    Samen 80 ++ worden,
    ….en nog langer afbouwen.
    Gescheiden worden
    Samen sterven …….
    Samen … ieder voor zich.
    Juli 2008. Dit “gedicht” hebben Trijnie en ik samen gemaakt, in jul 2008, we zaten in de mooie serre van ons huis “eldorado”. Op 23 nov.2011 moest ik toevoegen”gescheiden worden” We mochten niet meer samen doorgaan. We praten veel. Trijnie breidt en dat kan ze nog heel snel. We zijn nog gelukkig, heel erg gelukkig, ondanks mijn c.o.p.d. Wim, 8 dec, 2011.
    Wij wensen jullie een heel gelukkig 2012.

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ W.M. Kelderhuis

      Met enige regelmaat ontvang ik een DM van jou via Twitter. Ik kan jou geen DM terugsturen omdat er dan een foutmelding komt die zegt dat ik jou geen DM kan sturen omdat jij mij niet volgt.

      Ik wil dus wel maar kan niet reageren via DM. Pas als jij mij volgt, kan ik jou een DM terug sturen.

      Ik heb je wel een normaal bericht gestuurd die in je timeline verscheen maar daar heb je niet op gereageerd.

      Groet,
      Hans

  6. Marja zegt:

    Voor jou en Bella alle goeds, vooral samen verbonden in liefde.

  7. De beste wensen,Anna en Hans. Jullie zijn een voorbeeld en inspiratie voor meer mensen dan je denkt ! Richel Nieuwpoort (ook namens Kees) wenst jullie het beste voor 2012

  8. jet zegt:

    Voor jullie een gelukkig nieuwjaar en hopenlijk een beetje redelijk met voor jou
    meer lucht en ook wat makkelijker voor Bella
    Groetjes jet

Geef een reactie

